Älggryta
SKa göra en älggryta. Är dock osäker på vilka kryddor som passar till älg?
Tips?

Till exempel: Timjan, enbär, Gin, rosmarin, vitlök, lagerblad
Tack :)

Min svärmor lärde mig: till älg passar allt som luktar skog.
#1 + kantarel o andra svampar
Jag fick idag höra att man ska lägga älgköttet i mjölk innan tillagning? Ska man det? I så fall varför och hur länge?
det är säkert något gammalt husmorsknep för att få köttet mört! Eller för att dämpa viltsmaken, men det vill man väl inte? Men jag tror inte det behövs - koka köttet länge på låg värme så blir det säkert lika bra.
Ofta smakar viltkött väldigt kraftigt men jag tycker att älgkött inte smakar så mkt vilt som t ex hare o rådjur. Jag skulle skippa mjölken.
Själv är jag helsåld på grön- o rosépeppar till älgkött…kör på grönpeppar i gryta o helstekt rullat i krossade rosépepparkorn.
Sist körde jag m morötter, gul lök, svartpeppar, salt, vitlök, en skvätt balsamvinäger + soya, o en rejäl dos svartvinbärsgelé. Hade gärna hällt i en skvätt rödvin också om jag hade haft ngt hemma. :)

Jag har en bekant som är storjägare, han säger att smakar älgen vilt så har den inte behandlats på rätt sätt innan tillagning. Alltså hägning, slakt alltså tillvaratagningen av djuret.
/H
Okey, tack så mycket :)
Äsch då, man äter väl vilt för att man tycker om viltsmaken…fast ibland blir man bara *så* less…o ibland blir det lite för mkt…gamla älgtjurar…*huvva*!
F ö tycker jag inte att det är ngn skillnad på köttets smak här hos oss trots att älgarna får hänga längre tid; upp till 1 v ungefär, gentemot ett par dagar som förr. Det enda som märks är att köttet känns mörare o mer lättlagat. Det var skönt när "ungdomarna" tog tag i saker o ting o röstade ner "gammgöbba". ;)
Älggrytan blev fin :)
Brynte först grytbitarna, lök, morötter och rotselleri. Sockrade lite med råsoker och hade på lite vitpeppar.
Därefter hällde jag över rödvin, kalvbuljong (hade ingen vilt), rödvinbärsgele och lade i enbär, rosmarin och lagerblad.
Det fick koka, mellan 1,5h till 2, är lite osäker :P
Redde lite med majsena.
Mums :)