Älskar oliver
och undrar nu om någon vet en god marinad att lägga oliverna i istället för att köpa dyra färdigmarinerade oliver i affären ?
Jag skulle även vilja kunna göra egna marinerade vitlöksklyftor recept på det mottages mer än gärna!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Använd olivolja som grund, krydda med olika örter (blanda friskt), vilök efter behag lite flingsalt och krossade rosépeppar. Gör så mycket marinad att det täcker oliverna, annars blir det lätt mögel.
Vill du ha lite syra kan du svätta i lite vinäger.
Brukar göra detta med olika bönsorter eller soltorkade tomater med mera. Lycka till! Kerstin

KerstinP- Du kan inte dela med dig av ett recept jag är så lost när det kommer till örter vilka som är goda och passar med varandra 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag känner mig också lite borta i det här. Älskar ju både vitlök och oliver. Men att våga testa sig fram med det är inte så lätt utan ett recept till att börja med.
Någon som har ett på oliver och ett på vitlöksklyftor?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
500 gram hela stora gröna oliver
1 vitlök, riven
1,5 deciliter extra vigrin oliv olja
1 matsked rödvins vinäger
1 citron, skala och juice
½ tesked torkade röd peppars flakor
½ tesked torkad dragon
1/4 tesked curry pulver
Torka ur oliverna ur från sin marinad o skölj ordentligt i kallt vatten. lägg i blött kallt vatten i minst 5 minuter men helst upp till 5 timmar.
i en stor behålare blanda, vitlökenm olivoljan, vinäger, citron skal och saft, röd peppars flakorna, dragonen och curry pulvret. häll i oliverna torkade från vattnet och rörrunt eller skaka med locket för. se till att oliverna är dränkta i marinaden så de inte är övan ytan. lått stå kallt torrt ställe i en dag. sen sätter du det i kylskåpet i ännu en dag eller två innan du äter upp dem. ;D
Tips på hur man kärnar oliver är att med något platt krossa dem eller em mossa typ, inte så vackert men effektivt .