Mat tidningar?
Jag har tidigare prenumenerat på Mat Magasinet, en bra tidning tycker jag, både vardag och festmat… man kan värkligen spara tidningarna, många bra recept! Och ELLE mat och vin den är också bra, lite mer "lyx"mat, men jätte fin tidning, man blir värkligen sugen på det mesta när man blädrar i den;)
Jag fick hem erbjudande nu på en tidning som heter Lagalätt, det låter ju bra, tänkte teste o se.
Vad har ni för favorit mat tidningar??
MVH Isnornin
Jag är inte jätteförtjust i någon av de svenska, men jag tycker om flera av de engelska. I synnerhet BBC Good Food, och Delicious.
Jag är förtjust i Allt Om Mat men nu har jag säkert 5 års tidningar o tycker att det börjar upprepa sig…gäller även de andra tidningarna. Med internet behöver man ju inte dem för recepten direkt. :)
Nu köper jag om ngt ser extra intressant ut el när vi ska åka på semester o man behöver lite bil/flygplans-lektyr. Deras extratidningar brukar jag dock alltid köpa om jag råkar på dem.
Laga Lätt har jag köpt några ggr o den verkar rätt så hyfsad. Utländska måste jag köra 5 mil för att komma över så det blir bara ibland o då brukar jag oftast satsa på BBC Food. De kostar ju en hel del också o m 5 pers, 2 hundar, 2 katter o villa samt höga bensinkostnader då vi bor på landet, allt på en lön…annars skulle jag nog frossa ändå! ;)

Är man i branschen är "Gourmet", "Vin & Bar Journalen" och "Livets Goda" bra tidningar tycker jag och en annan som verkligen växt sedan starten är "Mat & Vänner"…
Utländska kan det bli "Winespectator" någon gång och framförallt när de har Restaurangerna's topp 10…
Vad heter den? "Chocolatier"? Är man chokoholic är det som att köpa "Fibban" ;) =)
Sedan finns det flera; "Food & Wine", "Food & Travel" och allt vad de heter…
Problemet i många tidningar är att annonserna tar överhanden. Det är i runda slängar 40% mat & vin och 60% annonser i de flesta vilket är otroligt irriterande. En tidning där kreativiteten flödar borde verkligen kunna hitta andra sätt att dra in pengar på…egna webbutiker, egna produkter/böcker/cd's, telefontjänster…whatever. Visst kan det vara annonser men ta in mindre och gör dem exklusiva på det sättet = mer pengar/ per annonsör. De har otroliga kontaktnät dessa tidningar så varför inte tex göra gästspelssamarbeten, egna matträffar? Eller samarbeta med producenter, leverantörer, butiker? Tycker nog de har lite dålig fantasi…vad tycker ni?

absolut. tyvärr så är det väl så med de flästa tidskrifter. jga har ett par amerikanska tidskrifter och dom är om möjligt ännu värre. men det är väl bara att gilla läget eller skapa sig en egen tidskrift. ännu mer irriterande tycker jag det blir när dom delar på tidningarna en tidning om mat en om vin en om öl. samma gäller bil tidningar. vilket tvingar oss konsumenter att köpa fler tidningar. Och läsa samma skitreklan om och om igen.

#3 Intressant med mat och vänner. Köpte bara första numret för att kolla vad det var och för att uttrycka det milt; det var inte helt okej. Men Kan kanske vara värt att kolla tidningen igen.
Annars tycker jag att Gourmet rör sig i en klass för sig. Nya chefredaktören Per Styregård har verkligen tagit ett rejält krafttag och gjort en superinsats för tidningen. Den var skarp redan innan, men nu är den ännu skarpare. Sedan är det ju inte mat man lagar direkt så där hipp som happ, men jag gillar det småelitistiska och viljan att ta mat och matkultur på blodigt allvar och grotta ner sig i ramslöksemulsioner och äggkokning i exakt 64 grader. Det finns något vackert över detta.
Håller med om att annonserna irriterar i de utländska tidningarna. De ser så tjocka och härliga ut, och sedan får man så lite. Någon gång har jag fått bläddra förbi 14 sidor innan själva tidningens innehållsförteckning kommit. Sjukt. Vet ni förresten var man hittar ett stort utbud mattidningar? har letat efter den amerikanska Cooks illustrated som tydlien ska vara bra.

Jag fick mitt andra nummer av Lagalätt i dag, ville mara säga att jag är nöjd med tidningen, kan varmt rekomendera den:)
MVH Isnornin