Buffé tips ?
Är det någon som kan tipsa lite om olika bufférätter (ej fisk). Det får inte vara för krångliga rätter. Har kört fast. Min sambo fyller jämt på lördag maten ska vara till födelsedagsfesten.
Min svärmor är rackarns bra på bufférätter. Ofta finns det nån typ av paj (där kan man ju variera i all oändlighet), blandat kallskuret, kycklingspett där man marinerar tunna strimlor av filéer i japansk soja (eller teriyakisås, blir också jättegott) och trär upp på spett som man kör i ugnen, lite olika sallader.. ja, något i den stilen.
Vi hade stor kall buffé till vårt bröllop också. Där satsade vi på framför allt pastasallad, potatissallad, västerbottenpajer, rökt lax, rökt kalkon, gott bröd, och lite annat smått och gott. Det centrala var att allt gick att förbereda, eftersom jag liksom lagade maten själv. :)

Halloj! Det verkar som att du och Illan har liknande funderingar…
Jag fyllde själv 30 i februari och hade fest med medelhavsinspirerad buffé. Sambon är fiskallergiker så allt sådant var uteslutet. Precis som Illan blivit föreslagen i sin sträng hade jag några olika sallader som baser;
- En pastasallad med salami, rostad paprika, basilika och vita bönor som jag marinerat i ca en timme i olja, vinäger, chili flakes och oregano. Goda smaker ihop. Det får gärna vara lite "tryck" i en pastasallad tycker jag, annars blir det för mycket snabblunch över det hela…
- En grönsallad med isbergssallad, ruccola, päron, fetaost och rödlök i ringar.
- En fransk potatissallad med kall kokt potatis, gurka, äpplen, purjo i bitar, kapris och balsamvinäger efter smak.
Utöver dessa hade jag några kötträtter som förberredes en vecka i förväg och frystes in - vi gjorde färsspett med mycket citron, vitlök och mynta, samt en väldigt god sherrykyckling. Annars funkar det ju utmärkt att handla kallskuret att ha till de olika baserna.
Ett par lättfixade röror, beroende på vad du känner för och vilka specialiteter ni har i hushållet - lite hoummus, tzatsiki eller sweet-chiliröra (creme fraiche blandat med några matskeder sweet chili-sås). Lite gott bröd och du är i hamn.
Till efterrätt kan jag rekommendera att baka och frysa in exempelvis hallonkanelbrownies eller vitchokladbrownies. Lätta att bara plocka ur frysen, dekorera och servera.
Lycka till och hoppas ni får riktigt roligt!

Oj då, såg inte den tråden. Ursäkta mej.
Tack, Pernilla för alla bra tips. Ska berätta nästa vecka hur det blev.

#3 Man kan inte hinna se allt! :) Hoppas det går bra för dig!

Nu är födelsedagsfesten över. Buffén jag bjöd på bestod av Timjankryddade Sovlakispett,grillade kycklingbitar,rostbiff,rökt skinka. Paj med kantareller,broccoli och kasslertärningar,purjo och äggstanning. Potatissallad med kapris och purjo och turkisk yoghurt och majonäs.Rissallad: Riset kokt i grönsaksbuljong och saffran, när riset kallnat har jag blandat i rödlök,röd paprika och svarta oliver. Grönsallad med tomater och rödlök. Rörorna blev tsatsiki och en tomatsalsa med lök,oliver och paprika örtkryddor. Källarfranska brieost och en hårdost ganerat med kivirosor och physalis.
Det verkade som alla blev nöjda.

Kerstin, vad gott allt låter! Särskilt pajerna! :)

Paj hade jag inte tänkt på från början. Det var ett tips härifrån. Eftersom jag hade så mycket kantareller kvar så fick det bli en sådan. Tack för alla tips!