Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 3630 ggr
johan
0

Grönsakstillbehör

Jag behöver lite inspirationshjälp för att ha kul tillbehör till mat av olika slag. Sallad eller frysta grönsaker är ju inte så kul i längden.

Vad brukar ni ha för grönsaker till kött, kyckling eller andra maträtter?

Igår stekta jag lite morötter, lök och squash tillsammans med soya och chili. Blev rätt gott. Ratatoille är också gått till mycket, speciellt fläskkotletter och pasta. Men jag vill lära mig mer!

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Jag äter bara kokta grönsaker som morötter, bönor, blomkål och majs. Sallad äter jag av artighet när jag är bortbjuden, men bara före eller efter maten aldrig samtidigt som middan. Sallad och mat hör inte ihop tycker jag.

Anne
0

Jag kör gärna grönsaker i ugn. Blomkål, fänkål och paprika till exempel, eller alla möjliga rotfrukter. Jättegott. Glad

clivia
0

Jag har också lite svårt för sallad, i bemärkelsen gröna blad, tillsammans med mat, jag tycker att hela den fräscha känslan försvinner när det kommer sås på dem. Så jag tar gärna gröna blad som förrätt istället, eller på en separat tallrik. Något jag ofta gör som en liten förrätt eller bredvidrätt är skivade tomater, vackert upplagda på ett fat som man strör lite gott salt på (typ Maldonsalt eller örtsalt). Sedan på med en näve solroskärnor som man kan rosta om man känner sig ambitiös och så ringla lite god olja överst. Och testa för allt i världen Annes tips! Särskilt kålrot, det blir helt sanslöst gott.

Gå till postmuseums restaurang och Grillska huset i Gamla stan och kolla in deras salladsbufféer, där finns många goda tips. Vad sägs om gröna bönor blandade med lite grovkrossad rosépeppar? En av mina favoriter på "Postis".

Chrihanna
0

Mmmm vilka goda förslag ni har! Rotfrukter och grönsaker blir verkligen smaskens i ugn! Jag brukar hälla på olja från inlagda vitlökar ovanpå och salt. Räcka ut tungan

Jag tycker oxå att vanlig sallad blir lite trist och tradig om det blir för ofta. istället äter jag gärna salladsbladen på smörgås och grönsakerna för sig. Ibland kan jag skära till en sallad utan just sallad… 

#1: ur näringssynpunkt så är det bättre att äta något nyttigt innan maten än efter, eftersom kroppen lättare tar till sig den då. Vill du äta något onyttigt så är det bättre att passa på efter maten för samma anledning.

Pernilla
0

På skolan där jag coachar ute i Skärholmen kommer bespisningspersonalen från olika kulturer. Detta avspeglar sig i ett fantastiskt salladsbord. En av de mer spännande rätterna är någon sorts legymsallad som görs med grovskurna mandarinklyftor, konserverad ananas och färsk stjälkselleri. Ingen vinägrett, ingenting, bara de smakerna ihop. Mums.

Där dyker dessutom upp bönor i olika inläggningar, rostade grönsaker, rättika kimchi (Koreansk rättika i stark chili)… Fantastiskt sätt att få ungdomarna att äta grönisar!

Illan
0

I vår familj har vi så många olika allergier att det är svårt att blanda ihop en sallad som alla tål. Därför serverar jag sällan regelrätta sallader (tyvärr enligt mig). Varje måltid har vi någon slags grönsaker i små skålar beroende på vad vi har hemma. två-tre skålar i alla fall, så får alla plocka det de vill ha och tål.

I skålarna kan man hitta majskorn, gurkstavar, morotsstavar, kokta morötter, gröna ärtor, solrosskott, andra groddar, sallad, paprika, broccoli, blomkål, rädisor, oliver och inlagd gurka.

Sen gör jag ibland grillade eller ungsstekta grönsaker.

Halva måltiden ska ju bestå av grönsaker - sen i vilken form spelar kanske inte så stor roll. Personligen tycker jag inte att en måltid är komplett utan någon form av färska grönsaker.