Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 2255 ggr
Fridaaaa
1

Få ner matkostnaderna?

Hade velat ha ner matkostnaderna lite mer men tycker att det är jättesvårt.
Vi veckohandlar och följer handlingslista det är vi duktiga på, men hade velat få ner då själva kostnaderna. Men svårt eftersom vi måste ha laktosfritt och glutenfritt och jag köper aldrig utländskt kött.

Hur kan man få ner det lite till? Just nu ligger vi på runt 2500 kr i matkostnad för 2 personer, hade velat ha ner till 1700-2000kr. Gärna lägre om det går.

Kan inte äta kål, magen totalharvererar då.
Ägg får jag gratis

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2

Fyll ut med bönmos. Som om du ska göra hamburgare, så blandar du 50% köttfärs och sedan 50 % med blötlagda råa pureade bönor. Då blir hamburgarna ungefär som de där frysta man köper i affären i konsistensen, men mycket billigare och du kommer inte känna smaken av bönorna. 

Sedan köper ni varsitt metspö och åker till ett fiskevatten någon dag i veckan. Gratis fisk är gott och om du inte gillar fisk så gör dina djur det. 

Vad står på handlingslistan? Lättare att råda om man vet vilka produkter ni köper.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1

#1 Fiska gör vi ibland på sommaren men blir sällan napp haha.
Ska testa det med bönorna 👍 

Olika vad det står men potatis, creme fraishe/matlagningsgrädde, svamp, frukt (äpple, banan främst), bär när det finns, pålägg (t.ex skinka, ost, leverpastej, varierar). mjölk, knäckebröd, är några exempel 🙂

Pialinn
1

Tror det finns kokböcker med billig mat. Så kolla bibliotek och bokhandlare.

Om man gör t.ex.långkok kan man få ut mat för flera dagar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Fridaaaa
1

#3 Gör i regel mat så vi har till matlåda och så dagen efter eller två dagar efter beroende på hur mycket det blir men fryser aldrig in, varken jag eller sambon gillar maten då 😛 (alltså efter att den varit fryst). 
Ska kolla om jag finner någon på biblioteket 👍

VildaVittra
2

Köp vispgrädde istället, då behöver du bara ha i hälften så mycket. Grädde kan man portionera ut i isbitstråg och ta en åt gången, då blir den inte dålig heller.

Efter jul och påsk kan du köpa julskinka när de rear ut den som du smaksätter (eller köper den rökta varianten) och skivar tunt, där kan du spara enormt mycket.

Leverpastej gör du bäst i att göra själv, med köpesvarianten betalar du dyrt för fett och inte lever. Hemmagjord har högre leverhalt och smakar med, du kan då ha mindre på smörgåsen. 

Ibland är man dumsnål med ost, en lite dyrare ost smakar mer och man behöver då inte ha lika mycket på mackan. 

Har du en mjölkbonde i området, så kan man köpa mjölk direkt ifrån dom för runt 5-6 kr litern och innan du nu tänker "det går ju inte" så finns det faktiskt droppar som man droppar i mjölken så den blir laktosfri. 
http://tammysrecipes.com/how_to_make_lactose_free_milk

Du har en tomt, börja odla bären själv. Vinbär och krusbärsbuskar kan man lätt föröka själv, och jordgubbar ynglar av sig som kaniner, så det är en liten engångskostnad om du inte har någon att stjäla av. Och i sommar är skogarna fulla av blåbär och lingon, ut och plocka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1

#5 Laktosfri grädde är inte så mycket billigare än den laktosfria creme fraischen 😕

Gillar inte mycket leversmak hehe Är därför de som är i affären passar mig mycket bättre hehe så kan utesluta leverpastej helt istället 👍 Men köper inte varje vecka, samma med ost 🙂 Tror det blir likvärdig kostnad med osten om jag tar något dyrare med mer smak eller lite billigare med mildare smak för vår del i alla fall 👍 Men smart tips annars.

Såna droppar hjälper inte, har provat. Fungerade varken för mig eller sambon, båda fick ont i magarna ändå 😕 (vet inte om det var exakt det märket men var droppar som skulle göra samma) Har ingen mjölkbonde som säljer till privatpersoner vad jag vet, inte hittat i alla fall. (kollat innan).

Japp har tomt. Hade tänkt plantera jordgubbsplantor och smultron 👍
Vad brukar vinbärsbuske kosta? Och hur snabbt brukar man få bär? 🙂

Åsa S
3

En rejäl frys så man kan storhandla när det är billigt + plocka bär och svamp i skogen. +Kanske handla kött direkt från en gård ifall det ska vara svenskt.

VildaVittra
2

#6 En vinbärsbuske kostar inte mycket alls. 49 kr styck på odla.

http://shop.odla.nu/index.php/plantor/bar-buskar-och-klematis/roda-vinbar-jonkheer-van-tetz.html
http://shop.odla.nu/index.php/plantor/bar-buskar-och-klematis/svarta-vinbar-ben-nevis.html

Planterar du en planta som blommar nu och vaktar ordentligt med vatten kan du nog få en liten skörd i år. Tar du sticklingar kan du få ett par bär på dom redan efter ett år. 

Det finns ju ännu fler sorter att odla som björnbär osv, kika vidare där i shopen. Körsbärsträd börjar ge frukt ganska snabbt också. 

När man tänker billig mat så ska man även tänka på hur mycket näringsämnen man får per krona. Köpeleverpastejen är som sagt bara fett, medan en hemmagjord är koncentrerad näring. Och matlagningsgrädde är en produkt där man fyllt ut med socker, jag skulle i så fall hoppa över den helt, eller göra havregrädde hemma istället till matlagning.

Fridaaaa
1

#7 Inte plats med större frys. Har två mindre. Hund som äter färskfoder med som tar lite plats.  Men brukar göra så, köpa på oss om det är billigt, äta "ur frysen" och göra samma sak igen 👍
Har ingen gård vad jag hittat så nära så räknar man ut priset plus bensin blir det ingen större skillnad än mot i den affären vi köper tyvärr 😕
Bär & svamp kollar jag i skogen, men sällan jag hittar. (kass på det kanske haha)

#8 Tack för länken, ska kolla in där 👍
Jo man får tänka så men skippar hellre vissa saker i så fall, för vill inte äta något jag inte gillar smaken på 🙂 Byta ut mot annat istället.

Fridaaaa
1

Någon som vet något bra recept på glutenfritt knäckebröd? 🙂

VildaVittra
3

#9 Vet du att 17 % av Sveriges yta är täckt av blåbärsris? Det folk oftast gör fel är att de tror att blåbären kommer på hösten, men de mognar runt augusti. 
Och jag kan garantera att det finns trattisar där du bor. En bekant till mig kom alltid hem till mig och hakade på svamppromenader för att det inte fanns svamp hos henne. När jag sedan var kennelvakt hos henne hittade jag en hel icakasse med trattisar inom 20 meter från hennes ytterdörr. 😎

Men det finns ju andra bär än blåbär, som rönnbärsgelé är ju jättegott att smaksätta grytor med, då kan man hoppa över grädden. 

Rabarber borde du odla, men tyvärr får man inte skörda på ett par år så att rotsystemet får växa till sig, men sedan har man rabarber under hela sommaren.

Fridaaaa
1

#11 Hade jag ingen aning om. Men som jag skrev inom parantes att det är jag som är kass som inte hittat så mycket här haha.
Ja svamp finns det i skogen, det har jag hittat enstaka gånger 👍 Alltid glad när jag hittar hehe. Får leta nogare tror jag minsann haha. 

Rabarber gillar varken jag eller sambon annars var det smart idé 🙂

VildaVittra
1

#12 Du borde prova på rabarberchutney, supergott tillbehör till grillat. Chutney har en mer vuxen smak än sylt, saft och paj. Mitt favoritrecept: 
http://www.tasteline.com/Recept/Rabarberchutney_7

Sedan är äppelchutney smarrigt, mitt eget ihopkomponerade recept: http://www.kokaihop.se/recept/kryddig-appelchutney

En liten klick chutney på tallriken kan få tråkig mat som kokt potatis och köttbullar att bli gudomligt.

Fridaaaa
1

#13 Det har jag aldrig testat, ska absolut gå in & kolla 👍

fridaas
2

Det vi har gjort för att minska våra matkostnader är att kolla reklambladen, på vad är det extrapris denna vecka, och då köpa på sig en större mängd och frysa in.

Sen har vi som mål att börja odla egna råvaror när vi flyttar till hus. Så som potatis, lök, vitlök, ärtor, gurka, tomat, hallon, jordgubbar, smultron, rabarber osv, så att vi sommartid är så självförsörjande som möjligt.
Likaså är vi ute och plockar blåbär, skogshallon och svamp på sommaren/hösten som vi fryser in. Förra året hittade vi mängder med Karljohansvamp bl.a. som blir utfyllning i maten, i grytor, köttfärssås osv.

Angående knäckebröd tycker jag att detta är jättegott: http://www.kokaihop.se/recept/froknacke-5 speciellt när det är ljummet. Sen baka själv, där får man ner kostnaderna väldigt mycket, nu vet jag dock inte hur lätt det är att baka glutenfritt, för det har jag aldrig testat, men även där borde man kunna fylla ut brödet med olika saker så det blir mer mättande, du ville börja äta mer grönsaker va? Rivna morötter i bröd är jättegott (och framför allt smakar det inte morötter!) och enligt mig blir brödet saftigare med det i också, går säkert att ha andra grönsaker  i också och fröer osv.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Fridaaaa
1

#15 Glutenfritt mjöl är inte så billigt överlag 😕 Krävs i regel (på många recept i alla fall) fler ingredienser men visst blir billigare än att köpa färdigt glutenfritt 🙂 

Yes stämmer försöker i alla fall 🙂 Tack för tipset!

fridaas
1

Angående platsbrist i frysen så är en vaccummaskin en väldigt bra investering, vi använder vår hur mycket som helst och helt plötsligt får vi plats med med 20kg färskfoder till hunden i två fack i frysen istället för 3 som det var innan och vår mat tar inte alls så stor plats som förr.

Vi fick en vacuumförpackare i julklapp och den är vädligt välanvänd. OBH Nordicas billigaste variant, men den gör verkligen sitt jobb!

Fridaaaa
0

#17 Är inte såna ganska dyra?

fridaas
1

#18 499:- kostade våran

Fridaaaa
1

#19 Hmm okej. Ja jag får se om vi får råd med sån nu, annars önskan till hösten när jag fyller år 👍

[Túrwen]
1

Nu lägger jag ganska mycket pengar på mat eftersom att jag inte äter gluten, kolhydratssnålt och väldigt sällan rött kött. Men dessa är mina "basic" tips:

* Kolla upp veckans varor (brukar stå i tidning eller på butikens hemsida), är något extra billigt så bunkra upp så mycket som möjligt! Det mesta går trots allt att frysa in.

* Storkok! Laga mat på helgerna eller någon annan dag i veckan som räcker till lunch och eventuellt middagar för hela veckan. 

* Butikernas egna märken brukar vara billigare än andra varumärken.

Fridaaaa
1

#21 Vi brukar kolla i butikerna som finns i stan eller andra med om vi ska ditåt pga andra ärenden 👍

Varken jag eller sambon gillar att göra mat och sedan frysa in dessvärre. Gör så att det räcker 1-2 dagar efter att vi haft det att ta med, så det håller sig i kylskåpet.
Ingen plats i frysen heller för så pass många matlådor.

Butikernas egna varar varierar mycket tycker jag, vissa är bra vissa mindre bra,men bra tips att kolla efter dem och läsa innehållet i alla fall 👍

pernillaoscarsson
1

Köp potatis hos i någon gårdsbutik. Vet dock inte ifall det är så mycket billigare än i affärerna men jag köper 5 kg potatis för 30 kronor. I dessa påsarna så får jag slänga MAX 2 potatisar. Har provat köpa i affär och där får man ju nästan slänga hälften :S Upplever även att smaken är mycket godare på dem man köper direkt av odlaren.

Annars har jag inga direkt bra tips på att få ner kostnaderna då jag själv slösar en massor :P

Fridaaaa
1

#23 Finns ingen som säljer ekologisk potatis i gårdsbutik dessvärre nära så billigare för oss i affären (köper enbart ekologisk med tanke på all besprutning på vanlig potatis). Vi äter så lite potatis med, går åt max 2-3 kg/månad för oss två 🙂

VildaVittra
2

#24 Fast potatis lär ju vara billigare än glutenfria alternativ som pasta om man räknar per portion och näringsinnehåll. Gillar du inte potatisens konsistens så går det ju att göra saker som potatispasta (gnocci), pommes anna eller rösti för den delen. 

Och potatis kan du ju faktiskt odla själv i kaninernas strö och halm.

Pialinn
5

Fridaakesson

Jag undrar så vad ni äter under 1 vecka.

Vad än andra föreslår så äter ni inte det.

Hur ska ni då kunna sänka matkontot?

Fridaaaa
1

#25 Ja det är det, vi försöker äta mer potatis och ris än pasta 🙂

#26 Du har du läst tokigt om du kommit fram till den slutsatsen 😛 *kliar mig i  huvudet hur du kom fram till det*

Vi äter: potatis, glutenfri pasta och ris som vi varierar, mest potatis (eko) och ris då det är billigare.
Vi äter kött några gånger/vecka, vegetarisk någon gång per vecka och fisk 1-2 ggr/vecka.
Just nu köper jag tyvärr färdig knäckebröd men hade gärna velat göra något själv istället, billigare och nyttigare med för den delen.
Pålägg blir skinka, ost, leverpastej, ägg t.ex
Vegetarisk blir tyvärr färdiga t.ex snitzlar, falafell mm (inte så billigt tyvärr)
Laktosfria produkter som: mjölk, creme fraich, grädde, yoggi, smör/Margarin mm
Svamp (om vi inte finner ute)
Bär & frukt (bär kommer att odlas till sommaren hemma,äpple kan vi ta av svärmor till sommaren/hösten)

Är lite av det vi äter 🙂

pernillaoscarsson
1

Har ni coop butik i närheten? Deras nya system gör ju att man som medlem får bättre erbjudanden som passar en själv bättre än de som finns i reklambladen. Jag får väldigt ofta erbjudanden på t.ex. vegetariska produkter. "köp 2 få 20/30% rabatt". Väldigt smidigt och smart (Y)

Fridaaaa
1

#28 Nja 4 mil till ett stort coop enkel resa. Finns en liten coop i stan men de är inte speciellt billiga 😕

Pialinn
2

Hur mycket onödigt köper ni? Typ Läsk, vatten ,chips färdiglagat och godis.

fridaas
2

Ett annat sätt att få ner kostnaderna är att börja göra all mat från grunden.

Eller börja kupongshoppa, gå med i olika testpilotsgrupper osv. Jag har på sistone fått gratis ajax gel rengöringsmedel, 1.5kg VoH färskfoder, tuggummi och sås gratis. Sen har jag börjat handla en hel del med kuponger, 3kr hit eller dit kan man tycka men många bäckar små som det så fint heter.
Så fort man har börjat titta efter dem så finns de överallt (kupongerna alltså). Tar hem och sen kollar jag i reklambladen var det är extrapris någonstans och så använder jag dem i den affären. Finns en hel del grupper på FB där man kan byta kuponger med varandra också.

Fridaaaa
1

#30 Vatten bubblar vi i regel i sodastreamen så väldigt sällan.
Läsk max på helgen, samma med godis, chips mm. Färdiglagade rätter är bara i nödfall, annars försöker jag göra allting från grunden. Är bröd/knäckebröd, vegetariskt mest som blir färdigt så att säga.

#31 Försöker laga mycket från grunden ialla fall 🙂 Vegetariskt tycker jag dock är svårt, samma med glutenfritt att få det gott och glutenfritt innehåller så mycket ingredienser ibland när man bakar för att det ska bli "bra".
Bra tips där med kuponger på fb, ska jag försöka letaupp 👍

Pialinn
3

Om du vill ha recept på knäckebröd föreslår jag att du googlar. Fanns många recept, så något måste passa dej.

[malda]
2

Det jag spontant kommer på är att byta ut crème fraichen mot laktosfri matlagningsyoghurt, det finns i ganska stora hinkar (1 liter?). Det borde bli billigare. Om ni äter kyckling så köp tex kycklingklubbor, inte filéer. Eller allra helst hel kyckling. Havregryn är billigt, om ni gillar havregrynsgröt. Att steka i olja är billigare än än i smör eller margarin. Det finns tydligen bra appar för att kolla priser också, matpriskollen och willy's +kund har jag sett andra rekommendera.

Fridaaaa
1

#33 Undrade här om någon har som de rekommenderar och tycker är bra 🙂

#34 Matlagningsyoggi har jag aldrig sett.  Men gör av med max 2-4 dl/vecka 🙂 (vissa säger att det går bra att frysa det men jag tycker att det blir "blaskigt" och sådär sedan vid upptining).

De apparna har jag 👍 Även icas hälsoapp (man får 25% rabatt på utvalda varor när man gått viss sträcka). Matpriskollen är toppen 🙂

Steka i olja har jag inte tänk på så mycket, ska jag börja med mer, tack 🙂