Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 11735 ggr
densomundrar
2

Vitlökens hållbarhet?

Hur vet man om vitlöken blivit dålig?

Maria
1

Ibland har jag haft vitlök som torkat och bara blivit ett pulver innanför skalet.

Ibland sätter de skott och skjuter iväg en lång grön stängel som man kan använda i mat. Inte lika stark vitlökssmak men jättegod.

Ibland blir de bara lite mjuka i konsistensen och då är de inte goda utan smakar mest fränt.

/Maria

Scorpio97
2

Jag brukar köra som med all annan mat. Om det ser okej ut, luktar okej och smakar okej så går det att äta. 

Vitlök verkar hålla ganska bra. Vi förvarar i kylskåpet, i grönsakslådan (vet dock inte vad som är mest optimalt?). Ibland torkar den lite men smaken verkar inte förändras av det, så då använder jag den ändå. Jag gillar vitlök, så den brukar inte hinna bli dålig.

//Jessie

Karmatarerskanise
0

Man brukar se och känna om de är dåliga. Och lukta det.

densomundrar
0

Vitlöken luktar bra med skott börjar komma och den är lite mjuk och gummiaktig i konsistensen samtidigt som den är träig, är den dålig tro?

Scorpio97
0

Jag har använt vitlök som blivit lite mjuk och fått skott, så länge den luktar och smakar som vanligt. 

Men träig vitlök har jag inte stött på.

//Jessie

Maria
0

Jag tror inte den är dålig men den har sämre smak.

/Maria

Åsa S
1

Vitlök håller jättelänge så länge som man inte lägger den kallt. Har min vitlök som jag odlat själv i förrådet i ca +20C, jag skördade i augusti och de är fortfarande fina, fasta och smakar bra. Har haft sorter som hållit i nästan 2år ifall de inte utsatts för kyla. De som blir dåliga är mjuka eller helt intorkade. Är de fina och fasta så är de bra, ingen sån har någonsin smakat dåligt för mig.

densomundrar
0

#7 en okunnig fråga kanske, men ska dom förvaras i rumstemperatur? Varför i sådant fall? Håller dom sämre om dom förvaras kallt?

Åsa S
1

Ja de ska ligga varmt ifall man vill att de ska hålla sig länge för då håller de sig i dvala. Kyla väcker löken ur sin dvala (det är meningen de ska gro efter en kylperiod = vinter)och de börjar göra sig redo för att gro. Samma gäller för vanlig lök den håller längre i rumstemperatur, i kylen bara gror de.

Karmatarerskanise
0

Mina lökar gror inte i kylen. Tvärt om gror de i rumstemperatur.

Maria
1

Jag håller med Hera. Mina gror bara när de ligger framme.

/Maria

Åsa S
1

Om de gror i rumstemperatur har de möjligtvis utsatts för kyla innan de köpts, det är ju en fördel med att odla själv, att man vet hur de förvarats.

+De ska ju helst inte ligga i påse när de ligger i rumstemperatur, utan luftigt.

Karmatarerskanise
1

#12 Mina föräldrar odlar själv och har de luftigt i rumstemperatur. Det är väldigt ofta de gror.

Mina i kylen gör det inte. Sen kanske det beror på att jag använder mer lök än dom så mina helt enkelt inte hinner :)

densomundrar
1

Tack Åsa, mina har grott ibland i kylen, men har aldrig provat förvara dom framme. Ska testa nästa gång, tack :-)

densomundrar
1

Här står det.lite om hur man inte ska förvara vitlök och varför, punkt 5 http://mittkok.expressen.se/artikel/har-ar-sakerna-du-absolut-inte-ska-lagga-i-kylen/?sida=5#bildspel

densomundrar
0

Kul att lära sig något nytt

Karmatarerskanise
1

#15 Tja, jag har väl konstig kyl eller får konstiga lökar. Mina varken möglar eller gror ;)

densomundrar
0

#17 bifogade länken endast för kompletterande information, det är inte jag som påstått det ;-)

Karmatarerskanise
1

#18 Ser inte att jag skrivit att "det var du" dom påstod det.

Tant Grön
1

Jag odlar både vanlig lök och vitlök och förvarar dom i papplådor under köksbänken.

Leritza
2

Läste nån stans att enklast är att dela på klyfta och se hur den ser ut. Är den brun inuti ska den inte användas.

Förvarar aldrig vitlök i kyl då jag är rädd för att de ska sätta smak i andra matvaror