LHCF
đ Hejsan Jag skulle höra om det finns nĂ„got mellanting av o försöka Ă€ta sunt
med mindre kolhydrater Vi Ă€r i behov av att gĂ„ ner lite i vikt Och vad jag kommit fram till sĂ„ verkar Det passa bĂ„da tvĂ„ med ett inte för hĂ„rt nedbantning av kolhydrater o mera protein LHCF vĂ€rkar bĂ€st tycker jag Ăr det nĂ„gon som har nĂ„gra rĂ„d till oss
Menar du LCHF?
Finns en ifokussajt om LCHF: kolhydrater.ifokus.se
//Jessie
För egen del har boken GI i praktiken med Ola Lauritzson gjort underverk för mig. Man fÄr lÀra sig pÄ ett enkelt sÀtt om hur kolhydrater, proteiner, fetter m.m. fungerar. Det finns Àven recept och ett helt viktminskningsprogram om man vill hoppa pÄ det. Man kan vÀlja hur restriktiv med kolhydraterna man vill vara och pÄ vilken nivÄ man ska starta pÄ.
Jag brukar normalt inte hoppa pĂ„ sĂ€rskilda dieter eller gĂ„ efter vad nĂ„gon sĂ€rskild person sĂ€ger, men den hĂ€r boken Ă€r bĂ„de lĂ€rorik och samtidigt lĂ€ttsam. Jag Ă€r glad att min kompis lyckades övertala mig att lĂ€sa den đ
Low-High-Carb-Fat ? Antar att nĂ„gra bokstĂ€ver hamnat i fel ordning, och att du menar LCHFâŠ
Utan att anstrÀnga sig med att "HF"-delen (alltsÄ ökad fettmÀngd), sÄ Àr det enklast att börja med att skippa de elaka kolhydraterna (dvs pasta, ris och potatis, mjöl(produkter) och socker)
Sen Àr det bara Àta pÄ som "vanligt". LÀmpliga tillbehör till köttet (proteindelen) kan vara vitkÄl stekt tillsammans med purjolök (1/4 av mÀngden vitkÄl, ex 400g vitkÄl + 100g purjolök), broccoli (stekt/wokad, kokt), blomkÄl (stekt/wokad, kokt ev tillsammans med broccoli), wokgrönsaker. BlomkÄl ersÀtter ocksÄ ris (grovriven, sen kokad i ca 1 minut)
PĂ„ iFokus finns "Kolhydrater i fokus" att kolla in.
/PeO
Tack peoy (ursÀkta stavfelet) Men det var det som du skrev jag letat efter HF delen vill jag skippa och det var det jag undrade om man kan göra mat ÀndÄ efter de recepten som finns till lhcf
Undvik allt vad lĂ€ttprodukter heter, Ă€t bra kött, grönsaker och vettigt fett. VĂ€lj alltid de normal- till fullfeta produkterna, dĂ„ undviker du automatiskt en hel del tillsatser. Ăt sĂ„ ren mat som du kan och undvik socker. Det var nĂ€r vi fick lĂ€ttprodukter och processad mat som vi fick stora problem med viktökning hos allt fler mĂ€nniskor.
/Désirée

Ăr du frisk för övrigt sĂ„ funkar det att utesluta de stora bovarna som höjer blodsockret!
Dvs frÀmst socker, godis, lÀsk, kakor, bullar och mjöl!
BehÄll nÄgon rotfrukt och en massa grönsaker, enstaka frukter och ibland bÀr!
Tanken med LCHF Àr frÀmst att fÄ kroppen att i huvudsak anvÀnda fett som brÀnsle.. och vill man gÄ ner i vikt sÄ Àr det för de flesta fettvikt man vill bli av med.
Och.. dÄ om det hampar sig som det var tÀnkt sÄ Àter man som regel fÀrre gÄnger, lever lÀngre tid pÄ fett frÄn mÄltiden samt frÄn lagren.
HÀr har du lite tips sÄ du inte kör fast i ensidig mat.. kan fÄ den bÀste att ge upp!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att fÄ lÀra sig att veta hut.

Har tidigare kört lite liberal LCHF alltsÄ för mycket kolhydrater, men sen fick jag diagnosen diabetes, jag vÀgrade diabetesvÄrdens prÄpÄer och sÄg istÀllet till att skÀrpa min LCHF och botade dÀrmed min diabetes, men nu fÄr jag se till att hÄlla mig till LCHF annars sÄ Àr det hög risk att jag trillar dit igen, men det Àr inget problem LCHF Àr gott och nÀringsriktigt.
VÀrd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag har lagat lite olika rÀtter med stekt kÄl och lite andra grönsaker men
det verkar bli lite problem med maken Hade en gratÀng med kÄl o kassler
paprika o tomater i dag sedan hÀllde jag över grÀdde o riven ost DÄ frÄgar maken med rynkig nÀsa " Vad Àr det dÀr för mat har aldrig Àtit rosa mat" Det var tomatpure i grÀdden Men jag sa att du kan gott göra din egen mat
Fy vad förb-ad jag blev Men det Àr kul att hitta pÄ olika rÀtter Vad anvÀnder ni Keso till o Cremefrech Köpte hem kanske kan anvÀndas till mat

Han fÄr blunda eller svÀlta!
Keso Àr godast att mixa med olika örter/kryddor, med stavmixern, spÀd med grÀdde till lagomkonsistens.
CF kan du anvÀnda i stÀllet för grÀdde i sÄser och grytor eller som Smetana till soppor, fast Smetana Àr fetare och godare.
Men vad kan man anvÀnda Keso till eller vad Àr det bra till
Du har rÀtt blunda eller svÀlja men sÄ elak kan jag inte vara Men han kan gott fÄ laga sin egen mat ett tag

Keso Àr ostmassa innan den stelnat.
Man kan göra kall sÄs till lite utav varje.. typ.
http://www.mytaste.se/Snackanbloodsail/s%C3%A5s/kall-s%C3%A5s-till-kassler-11852801.html

#8: Har han ingen fantasi? En kompis gjorde grönt potatismos till ett barnkalas, det gjorde stor succé, sÄledes kan du sÀga till din man att han Àr petigare Àn ett barn!
StÀmmer men det kan jag lova grönt potatismos skulle aldrig han Àta

Jisses.. sÄ han Àter bara brun mat dÄ?
KrÀsmagad pÄ grund av fÀrg Àr nog rÀtt ovanligt?
NÄja det gÄr ju att fÀrga all hans mat med sÄskulör.

Det finns en potatis som heter Kongo.. den Ă€r blĂ„, kul o se hur han reagerar pĂ„ blĂ„tt potatismos!đ
Jag har ingen lust att testa det heller Han Àr han o jag Àr jag Huvudsaken Àr att jag ska fÄ honom att Àta lite annorunda matrÀtter Àn vad ha alltid Àtit

NÀ du har rÀtt.. försök att fÄ hans och din mat att vara sÄ lika som möjligt.. sÄ slipper du allt extrabesvÀr.
Egentligen sÄ Àr det mesta det samma.. han kan fÄ potatismos och du tar mer grönsaker och mer fet sÄs.

Keso Àter jag som den Àr till lunch tex. GÄr att krydda den om man vill.
Creme fraiche har jag i grytor, fisk eller flÀsk tex. Det blir en simmig sÄs som inte behöver redas.
Som #17 sÀger sÄ tycker jag ocksÄ att det Àr samma mat bara det att du inte behöver ta av vissa tilllbehör. Jag har aldrig behövt laga tvÄ varianter av maten.
>>>Malum domesticum<<<
Det fÄr bli sÄ med vissa rÀtter Hur hanterade ni att inte Àta bröd
Jag tycker det blir svÄrt att vara utanfuskar lite till frukost ibland)
Vad kan man krydda den med finns det nÄgo matrÀtt till Keso?

I början sÄ hade jag Finn Crisp som jag lade drÀngmycket smör, ost och skinka pÄ.. det rÀckte dÄ med en macka.
PÄ hotell sÄ kan jag ta en (1) rostmacka med samma drÀngmycket smör, ost, skinka pÄ, det lÀr bli gram kolhydrater hur som helst.
Jag Àr ingen bakperson sÄ numera har jag inget som helst bröd hemma.. inte ens Oopsies eller fröbröd.
Oopsies lÀr visst vara alla LCHFares favorit?
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159
Ăr du en bakperson.. sĂ„ finns det mer Ă€n tillrĂ€ckligt!

Jag kan inte nyttja LCHF-bröd, dom innehÄller alltid massa fibrer och eftersom jag har IBS typ 1 (den hÄrda varianten) sÄ tÄl jag inte för mycket fibrer. Men jag behöver en halv rostad brödskiva till frukosten, men den limpan bakar jag sjÀlv i bakmaskinen, dÄ slipper man tillsatser typ "Extra fibrer" eller den dÀr Àckliga surdegen som numera finns i var och varannan limpa i butikerna. Jag förvarar limpan fÀrdigskivad i frysen och brödrosten Àr instÀlld pÄ lÀge fryst dÀr den först tinar skivan dÀrefter rostar den, mycket praktiskt

Jag tycker inte om mjukt bröd sÄ jag har mest Àtit hÄrt bröd. Gör som Zepp och Àter finn crisp nÄgon gÄng fast oftare blir det ett smörgÄsrÄn med tjockt pÄlÀgg
>>>Malum domesticum<<<
Zepp receptet pĂ„ Oopsies sĂ„g lovande ut Det ska jag testa att baka Tackđ

Vem vet.. om du inte talar om vad det Àr, utan bara kallar det för bröd sÄ kanske maken kan Àta det oxÄ?
Det fÄr han göra vilket han vill eller inte MÄste komma till affÀren s Ä ag kan handla in igredienserna DÄ fÄr han Àta det hÀr eller köpa eget. Baka nÄgot annat lchf bröd det tyckte han var gott

Keso-tips. Googla pÄ Keso LCHF sÄ hittar du recept.
Det brukar fungera att googla pÄ det man vill laga + LCHF om man vill hitta recept, t ex lax LCHF, köttfÀrslimpa LCHF, tacos LCHF.

Har provat oopsies, det smakar kall omelett. Hur man kan jÀmföra det med bröd vet jag inte. SÄ det blir nog svÄrt att lura mannen med det.
Hatar cancer och Àlskar vÄrlökar.
DÄ Àr det ingen ide att jag bakar det Nej jag fÄr försöka hitta nÄgot bra recept utan massa frö o grejer men gÀrna med mandelmjöl.
Jag tycker inte alls oopsies smakar omelett. Men inte heller bröd. Ăr vĂ€ldigt gott att ha rĂ€ksallad pĂ„ :)