Chiapudding
Chiafrön har blivit på modet. Är det någon som har testat att göra egen chiapudding för att äta till frukost eller mellanmål? Jag försökte med chiafrön + vanlig mjölk + lite vaniljsocker. Blev sådär. Måste man ha någon "specialmjölk", typ mandelmjölk för att det ska bli bra?
Hej! Kul att du har upptäckt chiafrön.
Vanlig mjölk bör inte vara något problem att använda, trots att jag själv bara använt mandelmjölk. Vad använder du för mått när du gör pudding?
Jag brukar använda cirka 3 msk chiafrön, ca 2 dl mjölk och en udd vaniljpulver. och blanda i en burk med återförslutningsbart lock. Sedan låter jag det stå och svälla cirka en kvart i kylskåpet innan jag tar ut, rör om och ställer tillbaka i kylskåpet tills jag ska äta. Då blir den bra! Oftast gör jag i ordning kvällen innan så det bara är att plocka ut på morgonen.
Puddingen i sig sägs vara lite smaklös, du kan byta ut lite vätska mot t.ex. mixade hallon el blåbär.
Vad är vaniljpulver och var köper jag det? Hittills har jag visst använt vaniljsocker.
Jag uppskattar puddingen mer och mer i varje fall!
Vaniljpulver är ren vanilj i pulveriserad form. Brukar säljas i små glasburkar och stå vid vaniljsocker. Kolla efter en liten brun förpackning. Kul att du gillar puddingen! Prova också att ha chiafrön på smoothien, eller varför inte i gröten?
Jag har gjort med havremjölk då jag inte dricker komjölk. Hade i lite vaniljarom och sötningsmedel. Har också provat med kakaopulver i. Inget fel på smaken men jag har lite svårt för konsistensen.
Jag använde kokosmjölk, men det blev väldigt hårt! Ska man blanda ut kokosmjölken med något för att få en lenare konsistens tro?
Medarbetare på Skor iFokus