Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 1385 ggr
tlover
4

Lergryta fråga

Hej

Jag köpte en (oanvänd) lergryta på second hand för några år sen som jag inte använt än. Delvis för att jag inte riktigt vet hur man ska använda den.

Visst ska man blötlägga grytan innan om jag förstått det rätt? och man ska inte diska med diskmedel om den är oglaserad? (som det här är).

Andra tips/trix tas också gärna emot.

l'm back

fridaas
2

I instruktionsboken till min stod det att man skulle blötlägga i minst 12t första gången man skulle använda den eller om det gått längesen man använde den sist. Sen räckte det med 15min. Inget diskmedel står det också, bara ljummet vatten Och sen att man ska ställa in den i kall ugn, annars spricker den, men det vet du säkert.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[JeanetteK]
2

Jag måste erkänna att jag har använt diskmedel vid ett par tillfällen när den varit för äcklig. Det har funkat, men rekommenderas så klart inte. 

Jag har två grytor, en som jag bakar i och det blir jättebra! I den för mat brukar vi göra kyckling framför allt och det blir underbart gott! En bra rätt som vi gör är att man lägger i okokt ris i botten, grönsaker ovanpå och sen kyckling delad i bitar, häller på lite vatten och kryddar. In i ugnen en timme lite drygt och sen är det klart. Hur gott som helst!

TjockaBerta
2

Jag gör också kyckling i min. Det blir jättemört. Jag blötlägger i en kvart och ställer alltid in den i het ugn. Än har den inte spruckit. Är det något som fastnar så brukar jag gnugga med scotch brite annars räcker det med diskborste och varmt vatten.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
2

#1 Tack det sista visste jag inte även om jag misstänkte att det skulle kunna vara något sånt faktiskt.

#2 Vi hade tänkt göra kanin i den, kanske ska jag stjäla ditt recept, kanin ska man ju kunna använda i kycklingrecept. Är det rotsaker ni använder? ungefär hur mycket vatten för riset?

#3 tack för rengöringstipset. Undra om det är värt att gräva fram pappas gamla och ha den till kött och ha den oanvända till bröd. (om man hittar nått glutenfritt recept).

l'm back

[JeanetteK]
2

Till 2 dl ris ska det vara 3 dl vatten. Jag har använt olika grönsaker, rotfrukter, paprika, squash, champinjoner och även frysta grönsaker någon gång när vi inte hade annat hemma. Ca 200 grader i 1 timme och 15 min ungefär.

tlover
2

#5 Tack så mkt 🙂

l'm back