Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 7358 ggr
Susanne
2006-04-25 16:06
0

Allergi - vad äta?

Pirayan tål inte jordnötter och soya. Fick då lära mig att ta bort alla nötter, bönor och soya. Visst, inga problem….
Vad är soyalecitin?
Kors-allergi Kiwi?
På Smarties står inget om nötter eller dylikt men kan jag lita på att det inte är nötter i?

Senare kommer säkert fler frågor …

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

marwes
2006-04-25 18:15
0

Tips då det gäller godis, toblerone innehåller inga spår av nötter, endast mandeln som såklart skall vara i, görs i ett separat rum långt från alla andra nötter

Illan
2006-04-25 19:34
0

Endast verkligt superallergiska sojaallergiker behöver ta bort sojalecitinet också. Och det kan verkligen gömma sig i allt - så lusläs innehållsförteckningen.

Citat från livsmedelsverket:
"Sojalecitin, E 322, används som emulgeringsmedel i de flesta margariner. Sojalecitin i sig är inget problem för den som är allergisk mot soja, men i sojalecitin förekommer i regel små rester av sojaprotein. Det kan inte uteslutas att dessa små rester kan vara ett problem för den som är extremt allergisk . Även margarin som tillverkas utan sojalecitin förekommer."

Kiwi och jordgubbar är sk histaminfrisättare vilket kan ge en reaktion som är som allergi, men man har inte en egentlig allergi enligt vad jag har lärt mig.

Internet är fantastiskt som informationskälla. www.allergi.nu och http://astmaochallergi.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4867 innehåller matnyttig information.

Information om nötinnehåll och jordnötsinnehåll ska framgå av innehållsförteckningen. Likaså om en produkt tillverkas på så sätt att spår kan förekomma. Sen får ni lära er hur allergisk Pirayan är. Mitt Pyre kan tex äta sånt som innehåller "spår av mjölk" utan problem.

Susanne
2006-04-25 21:17
0

Hur allergisk…det är där skon klämmer. Hon är en 6a = dödligt allergisk.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.