Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 4130 ggr
irode
2007-09-14 22:37
0

Kålrotsrecept önskas

Jag köpar grönsaker från Mossagården - och i rotfrukts-lådan är där ofta kålrot.

Som ni nog vet har jag flyttat hit från Danmark i december sista året. Och i Danmark är där ingen tradition för kålrot.

Hur använder man kålrot? - jag (och mannen min) skulle vare tacksamme för spännande recept!

Glad Inge

Om där också finns recept med vattenkrasse är vi också i behov  Flört

chinerunner
2007-09-14 22:55
0

I finnland har kålroten haft en stark plats i basmaten.

Du kan testa denna.

[Asta]
2007-09-14 23:03
0

Mamma (som är finska) har aldrig grädde i lådan.

Sedan kan man ju alltid göra rotmos. Eller skära den i lagom bitar och rosta med andra rotsaker i ugnen.

MaMaMade
2007-09-15 10:12
0

Köttsoppa /gryta - mamma gjorde *världens godaste* soppa - fläsk och /eller lammben som fick koka hur länge som helst. Morötter, lite rotselleri, ärtor - ja, allt möjligt o så *massor* av kålrot. Jag åt mest av den faktiskt. Tog upp den o mosade på väl smörat tunnbröd - till den välkryddade soppan (kryddpeppar, vitpeppar, lagerblad) *mums*!

http://www.recept.org/Klassisk_kottsoppa_med_klimp.html

Mervi
2007-09-15 18:21
0

Det finns massa olika varianter av kålrotslådan. Men gott är det.

Om man har lägre ugnstemperatur och har lådan i ugnen lite längre så blir den ännu godare. Den skall bakas sakta.

irode
2007-09-16 21:36
0

Tack alla Glad - vi får försöka kålrotslådan inom kort. Och i soppan. Och i det vanliga grönsaksfatet.

Andra sätt?

Glad Inge

clivia
2007-09-17 11:10
0

Kålrot är jättegott att göra mos på! Blanda lika delar kålrot och potatis, dela i småbitar och koka mjukt, mosa med lite mjölk och smör. Salta och peppra. Rotmos är extra gott till kokt fläskkött och lite stark senap.

Och du kan göra soppa på kålrot, och du kan baka den i ugnen i bitar tillsammans med en massa andra rotfrukter. En användbar knöl!

MaMaMade
2007-09-17 12:30
0

*Fläsklägg o rotmos*! *Mums*! I stort sett det enda jag åt allt av när jag var liten o i massor! Tunnbröd till, gärna moset på brödet, mycket smör som smälte o rann i floder ner efter armarna Glad

Mervi
2007-09-17 15:58
0

Man kan också koka kålroten och skiva den, ungefär 1 -1,5 centimeter tjocka skivor. Vända dem i ägg och skorpmjöl (med kryddor) och steka i smör. Jättegott.

MaMaMade
2007-09-17 21:42
0

När du nämner det, läste en gång för länge sedan om vegitarisk julafton. Där hade de kokat eller ugnsstekt? en kålrot o panerat den. Fast jag skulle nog hellre äta panerade stekta skivor.

Mervi
2007-09-17 23:30
0

Jag har varit vegetarian men inte ätit den sortens "skinka" men jag har sett receptet i en vegetarisk kokbok som handlade om julmat.

preusvarg
2007-09-18 15:21
0

skivad kålrot lätt kokt platsar väldigt fint i wokpanan tillsammans med lite krossade enbär och en klick honung. gott att ha som ett alternativ /tillbehör på grillaftonen med potatis.