Matberedare
Går lite i tankarna om att köpa en matberedare, men vet inte om det är värt pengarna. Är så osäker på om jag kommer att använda den, då jag inte riktigt vet till vad och hur man använder den.
Kan man riva ost i matberedaren eller snurrar och kletar hushållsosten ut såg på rivjärnsskivan?
Kan man göra lättare deg, tex pajdeg? Vilket tillbehör gör man detta med? Kniven? Har sett att de flesta matberedare inte har "degkrok" och jag såg en som påstod sig ha degkrok men kollade på bilderna för tillbehören och hittade bara vispar och olika plattor för rivning och för att skiva saker.
Kan man mixtra nötter så att det blir som typ mjöl med kniven?
Vad använder ni era matberedare till?
Det finns ju många olika matberedare, från små enkla till större och mer avancerade. I de flesta går det bra att göra lättare deg. Att riva så mjuk ost som hushållsost är nog svårt i de flesta matberedaee, men det går finfint att hacka osten med kniven.
Själv har jag haft matberedare i många år och använt den flitigt, särskilt när barnen var små. Det var suveränt bra att kunna fixa barnmaten i matberedaren.
Några saker jag alltid gör i matberedaren är: Majonnäs, pesto, hackar nötter och frön, gör diverse röror och smoothies, finhackar kött, fisk, grönt, ost, mixar såser och soppor, pajdeg och smulpaj mm
/Désirée

TS
Du kan lägga osten i frysen en stund så går det lättare att riva den.
Jag har en matberedare som används en gång per år till Janssons och kålrotslåda. Men då är den bra. Lök och ost river vi med en mindre grej som jag tror hör till en elvisp.
>>>Malum domesticum<<<
Tack för era svar, intressant att veta 🙂
Jag använder inte min matberedare ofta då jag endast har en riv skiva och några knivar eller vad det är till den. Det är en Kenwood (köpt från Ica) matberedare som man kunde köpa till skivor till men tyvärr fanns det ingen information eller beställningspapper med i min, så det missade jag . Annars hade jag gärna beställt flera skivor till den.
Jag använder den mest till att göra smuldegar , andra degar och någon gång riva morötter eller lök i. Jag vet inte ärligt vad jag skall använda den till då jag inte har skivor för det som jag hade kunnat göra.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#4 en nyfiken fråga, gör du smältdegel med knivbladen?
#5. Vad är smältdegel?🤔
Vad jag förstått är det skillnad på assistent o beredare. Den ena knådar degar o vispar. Möjligen fick mixer till. Medans den andra mest hackar, river, mixar osv. Jag har aldrig behövt någon. Har en elvisp som jag använder till bak och en mandolin (månlandare) ibland till att riva större mängder. Tex ost, nötter m.m.
#6 förlåt, skriver via mobilen och då blir det fel ibland. Menade smuldeg såklart :-) #7 ser ett fel med mitt första inlägg, menade att det verkar som att många matberedare har degkrok. Lite så har jag oxå förstått det; assistent knådar och rör, matberedare hackar/mixtrar och skivar.

#8 Precis så. Min assistent klarar en 0,5 l deg. En matbredare klarar en större deg. Sen kan man köpa korvhorn och annat special till matberedaren.
>>>Malum domesticum<<<
#8. Ja, jag använder den till smuldegar som jag skrev i #4.
Min är nog en sådan där rivmaskin ingen bakmaskin även om det går att mixa till smådegar, fast jag har aldrig testat en jäsdeg i den någon gång.
#9 Du menar väl tvärt om? En assistent är en stor köksmaskin som klarar större och tyngre degar och som man kan köpa exempelvis köttkvarn med korvhorn till.
En matberedare är en mindre maskin, som man mest hackar och strimlar i, men som ofta har något slags degblandarredskap också
Den mest kända köksassistenten är nog den från Elektrolux http://shop.electrolux.se/category/Hush%C3%A5llsapparater/Assistent+Tillbeh%C3%B6r men det finns många andra assistenter.
Här är en matberedare från samma företag http://www.electroluxhome.se/dammsugare-hushallsmaskiner/matlagning--matberedning/matberedare/efp5100.aspx
/Désirée
#10 det förstod jag, men jag undrade om du gjorde smuldeg med knivbladen? :-) #11 jag tänkte samma sak.
#12. Ja, jag använder knivbladen till smuldegen. Funkar jättebra!
#13 ah, vad bra. Då slipper jag leta efter någon med degkrok, om den fungerar med knivbladen så bör jag kunna köpa nästan vilken som helst :-)
#14. Mina knivblad ser exakt lika dana ut som i det inlägget #11 DesK lagt in längst ned om matberedare.