Rostbiff
Gick och tittade lite i köttdisken idag, tänkte att jag skulle hitta mig något jag inte brukar handla (ja, jag handlade ju "i vanlig ordning" ryggbiff ändå).
Hittade bland annat rostbiff i bit, färsk. vad gär man med en sådan? Stek? Tips och förslag välkomnas!
mvh Martin
Ja, den har jag tittat på många gånger, men vet inte hur jag ska göra med den 
Ja, det ser väldigt gott ut. Jag tänker mig att man borde kunna späcka den med vitlök, örter, tillaga den i ugnen som en stek?
Eller så får man väl skära upp skivor och steka/grilla?
Hoppas någon kan vägleda oss 
mvh Martin
Jag skivar och grillar, men visst kan man tillaga den hel, det går finfint 
Hel rostbiff är kanongod och smakar inte långt ifrån oxfilé om man får tag på en färsk och fin bit. Jag brukar marinera i två dagar med en ganska torr ört- och rödvinsmarinad. Sedan fräser jag på hela steken i stekpannan så man får en fin yta. Därefter in i ugnen och sätter i en termometer. Själv gillar jag köttet blodigt så jag tar ut den strax innan 55 grader. Så gott!

Jag köpte en rostbiff och torkade den, långa strimlor 2,1 tum ungefär sen hängde jag dom i min nyss byggda biltongbox kryddade med vinäger, koriander och salt. Blev inte alls bra men jag skyller det inte på köttet.
//Håkan

#6 Spännande att testa att göra egen biltong. Hur funkar biltongboxen och vad var det som gick fel?

En låda med en vanlig 60 watts glödlampa i botten och köttkrokar i taket och ventilationshål uppe och nere så man får en luftväxling, alltså man får en skorstenseffekt i den. Min sats blev för vinägrig och för lite salt. Så nästa gång ska jag salta rejälare kanske i saltlake denna gång.
//Håkan

Vi grillade också vår biff (skivor) ,smaskens!!
MVH Isnornin

Rostbiff är väl en traditionell dansk rätt, så jag har igen forsökt att översätta:
1500 gram Rostbiff
salt och peppar
cirka 40 gram smör
cirka 1 liter vatten
buljong
rödvin
Gnugga in köttet med salt och peppar. Smält en klick (40 gram) smör i en stekgryta. Bryna köttet på alla sidor.
Häl i buljongen och låt småkoka under lock vid svag värma i cirka 30-40 minuter (tills innertemperaturen är 62-66 grader på stektermometer)
Tag upp köttet. Pacak i alufolie och låt vila 20 minuter, så att köttsaften samlar sig.
(Det går också bra i stället att steka i ett ugnsfast fat med lock. Lägg då lite grönsaker i bottnen - morötter, selleri, palsternacka, persiljerot, schalottenlök med mera - i bottnen tillsammans med lite öl, rödvin, vatten eller buljong efter smak och lust - och låt steka i cirka 1 timme)
Koka av stekgrytan med 3 dceiliter bulong eller rödvin. Sila skyn och använd som sås.
Steken serveras i tunna skivor med Hasselbackspotatis, sås och grön sallad med dressing gjord av vispgrädde med lite balsamico och peppar.
Skriv bara om något är oklart 
Inge
Vad är buillon?
Många recept låter smaskens. Skall absolut testa att göra den i ugn!
mvh Martin

Bouillon = buljong (ursäkta mig översättningen)
Om man steker på ugnfast fat, kan man köra grönsakerna från bottnen i en blender och koka upp med lite vin och vispgrädde. Smaka eventuellt av med tamari eller soya och salt och peppar. Det ger en smaskens läcker puré eller sås till potatismos 
Inge
Hm, jag fattade var boullion va, men sen bor jag ju i Skåne
hahaha

Vi brukar steka rostbiff som en vanligt biff-bit.
Fast ugnsstekt och sedan tunt skivad (som rostbiff man köper kallskuret) är ju riktigt gott!
Det värsta är att jag bor också i Skåne, Malmö närmare bestämt 
Kanske hade jag förstått det om jag någon gång använt buljong 
Det har jag förvisso, men då bara som dryck när man är frusen på vintern.
mvh Martin
#15 Ojdå, jag använder buljong jätteofta i såser och grytor
Jag bor i Helsingborg 
#16 Jag gör sällan egna såser eller grytor, men grytor har jag börjat kika lite mer på. Det är ofta väldigt gott, och kan ju varieras i princip hur mycket som helst 
mvh Martin
Precis
Välkommen till grytornas värld