Matlust iFokus

Matlust

Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 911 ggr
MaMaMade
0

Lingonsyltkok med

Nya smaker. Har *äntligen* rensat klart alla lingonen. 6 liter står och blir dricka i skrivandes stund (hoppas jag i alla fall) och resten har blivit eller ska bli sylt i olika tappningar.

Kvällens test blev kryddat med vaniljstång och kardemumma. Doftar lite åt lingonglögg men utan det skarpa från nejlika o kanel. Ska smaka av imorgon man borde inte experimentera med icke existerande smak och doftsinne men vad göra när man är förkyld och lingonen ropar ens namn?! Både Gubben och sonen har gått isäng så där har man ingen hjälp heller. Hoppas smaklökarna har hämtat sig lite över natten, då ska ni få ett utlåtande.

Nästa kok blir med limeblad, ingefära och stjärnanis. Hade gjort det ikväll men stjärnanisen har sprungit och gömt sig var så säker på att jag hade hemma. Får köpa lite imorgon då vi åker till Umeå.

Anne
0

Men åh, båda sorterna låter ju helt fantastiskt goda. *avundsjuk*

MaMaMade
0

Hoppas att de är och blir det också, 1000 också måste gå och se om det svalnat såpass att jag kan smaka.

Jodå, jag tror att det blev riktig bra! Glad Jag tog 1 vaniljstång till 1 ilo bär men jag skulle tro att det blir bättre med 2 kilo bär istället då jag använde en (mycket) gammal stång som hamnat längst bak i ett skåp. Vaniljsmaken kan nog ta över annars. Sedan var det 2 rejäla nypor finkrossad kardemumma, skulle kanske kunna öka dem till 3 på 1 kilo bär.

Följde Anna B´s recept på lingonsylt och tog därmed 9½ deciliter socker på 1 kilo bär men tycker att det verkar lite väl sött, kanske vaniljen som spökar där? Man kan ju ta mindre, särskilt om man som jag fryser in sylten.