Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 1697 ggr
Karmatarerskanise
0

Tips om skinkfilé

Jag har en skinkfilé i kylen men har INGEN aning om vad jag ska göra med den. Ska jag skära den i bitar och steka? Göra den hel i ugnen, skära den i skivor, panera och steka?

Hjälp snabbt please!

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

SKINKfilé

clivia
0

Konstigt namn på en styckningsdel, har aldrig hört talas om det! Men jag antar att det är någon slags skinkstek?

Själv skulle jag ha gjort som jag gjorde en gång förut, har tyvärr ingen aning om vart jag läste det - Allt om mat? - men man skulle i alla fall blanda alla möjliga torra örtkryddor inklusive smulade lagerblad, och flingsalt och peppar och rulla köttbiten i det så den blir helt täckt. Sedan sätta i en köttermometer mitt i och steka på rätt låg värme i ugnen tills den är genomstekt d.v.s. typ 65 grader. Servera i tunna skivor med potatis och en god kall sås.

Att skiva och steka tror jag lätt blir för torrt om det nu inte är en fläskfilé det är tal om. Men jag skulle helsteka den också, och skiva efteråt.

Berätta gärna vad du tog dig till med din skinkfilé.

Trilla
0

Måste tyvärr säga att jag inte vet vad skinkfilé är riktigt, men det borde ju vara en del av skinkan? Ordet filé missbrukas för att göra köttbitar mer exklusiva. Varför kallas kotlettrad eller fläskhare ytterfilé?

Men en sån bit kött skulle väl kunna tillagas som fläskstek.

//Håkan

[Asta]
0

Pressmeddelande från Scan:

Scan lanserar unik Piggham skinkfilé

Skinkfilé är en ny styckningsdetalj av det unika Pigghamköttet, som säljs under varumärket Scan Piggham. Detaljen är extra mör och kan jämföras med fläskfilé. Det är ett magert vitt kött som är lätt att variera och enkelt att hantera i köket. Fetthalten för skinkfilé är 2 %

chinerunner
0

Woka den Glad fröken hera.

chinerunner
0

If u dunno what it is

chop it up an wok it

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

Tror jag gör som clivia skrev.
Den är ganska stor så att ställa mig och göra wok blir lite väl jobbigt ;)

På paketet står det att det: Skinkfilé, av mörad skinkrulle.

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!