Tips på billig mat?
Jag skulle behöva tips på mat för 1 månad till 1-2 personer som är så billigt som möjligt. Ska handla mat som ska räcka till 18 juli och har 1540kr att tillgå.
Tips på näringsrik billig föda från ICA Maxi, Citygross, Coop, Willys, Lidl eller Hemköp mottages 😉
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Varför bara den summan
#1 för det är de enda jag har att lägga på mat denna månad =P
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Grytor/soppor med rotfrukter, torkade linser/bönor som bas. Ris är billigt… :)
"På natten är alla katter svarta"
Potatis också. På ica maxi kan man köpa potatis för 1öre/kg just nu (här iallafall). Det är ofta billigare att handla i de större affärerna.
"På natten är alla katter svarta"
#3 Tack! =)
Grönsaker, bönor, krossade tomater (till grytor), ris.
Gör rätter i stora mängder och förvara portionsvis i påsar eller dylikt 😃
Till frukost så kan ni äta bl.a. havregrynsgröt med bär, nötter och frön 🙂
Ok tänkte att du var med i ett program
#6 Tack, ja jag brukar göra stor kok =)

Titta efter varor med kort datum, dom brukar oftast vara nedsatta ganska rejält i pris. Har du frys kan du köpa på dig sådant som är billigt och lägga i frysen så du har resten av månaden.
Annars är det säsongsgrönsaker som är billiga nu.
Pasta brukar finnas på willys i storpack som inte kostar alltför mycket.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#7 program? Nej nej, bara en snål månad för en med liten inkomst ^^
Här är en av mina favoritgrytor som du kan öka mängden ingredienser på så räcker det läänge 😍
http://vegoteket.se/2014/04/pastagryta-med-tomat-och-aubergine/
Ok det är skit
#9 Ok, finns någon grönsak man borde hålla utkik efter denna säsong?
mer än potatis? =)
Vegetariskt baserat på bönor, linser och ärter
Baka eget bröd
far ut i skog och mark och plocka ätbart grönt, bär och svamp
ha lök (och vitlök om du gillar det) i "allt"
Köp övriga grönsaker efter säsong
Ät grönsaker istället för frukt (om du inte du tål billig frukt tex äpple) och särskilt istället för oekologiska bananer (kan man inte köpa ekologiska bananer är det inte värt det)
Gör grytor, såser och soppor då kan man ha i det mesta och det är ändå gott.
Ris är ofta billigt i storpack (fast inte alltid initialt)
ät ur skåp, kyl och frys man hittar ofta mer där än vad man tror.
laga stora portioner och frys in
Jag och min man lever oftast på 1500:-/mån tillsammans (ibland går det upp till 2000 däremot eftersom jag inte tål gluten längre)
l'm back

#13 Morötter brukar vara billigt, sallad, gurka, tomat. Allt som börjar skördas just nu brukar bli billigt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Tack för bra tips allihopa!
Ska anteckna lite till inköpslistan genast!
#16 Underbart! =)
Ett sätt att få billig sallad är att köpa en förpackning med gröna torkade ärtor och plantera tätt i en stor kruka, sedan ansar man ärtskotten hela tiden och äter topparna. Även andra växter går att grodda som solrosfrön och alfalfa, så kostar inte det gröna många kronor.
Om det finns en torghandel där du bor kan det vara värt att svänga förbi på kvällen innan de stänger, då kan man köpa frukt och grönt jättebilligt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Morötter är bra utfyllnad i precis allt. Rivna morötter i köttfärssåsen, lika mycket som köttfärs, morotsslantar i grytan osv. Ät mycket frysta grönsaker, de är billiga men innehåller fortfarande massor av näring. Linser och bönor i alla former: grytor, soppor, biffar… Titta efter röda prislappar och laga mat efter det du hittar: är grädden på halva priset, gör då en rätt den dagen som baserar sig på grädde.
I köttväg är köttfärs, hel kyckling (koka i hönsbuljong, pilla loss köttet och gör gryta!) och fiskblock billigt. Fläskfärs är billigare än nöt, blandfärs är en bra idé. Gör gärna storkok och långkok. Ett kilo högrev kostar 60-70 kr och blir fem middagar om du gör kalops eller chilligryta.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Lyckades fynda 1.2kg fläskytterfilé, 3kg potatis, 2kg morötter och ½kg svamp för 100kr - lite lök till och det blir kalops ikväll! XD
#20 Jisses, det var bra jobbat!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#21 Tackar ^^