Rosa mat
Om några månader ska det vara fest i byn. Man blir tilldelad förrätt, huvudrätt eller efterrätt. Har inte fått reda på vilken av dom jag ska ha än. Temat är ROSA. Är det någon som har någon ide om vad man kan göra för någon förrätt eller huvudrätt som det är något rosa i? Efterrätt är ju ganska enkelt att komma på något. Tycker det är svårare med dom andra rätterna. Det ska vara ganska snabbt och enkelt också. Både att laga och äta
Kassler med rosa täcke blir himla rosa, och det är gott med. :) Har inget eget recept, utan googlade fram det.
Inte svårt att göra, och tar inte jättelång tid heller.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Laxmousse, potatismos färgat med karamellfärg, rödbetssallad, mimosasallad strödd med rosenblad, jordgubbsglass, rödkålssallad, stekt lax.
Räkor, lax, kassler
Rödbetssoppa m creme fraiche blir rosa, kanske nått får laktovegetarianerna där.
l'm back
Jättebra tips! Tack så mycket :)
Sedan kan du använda rödbetssaft att färga det som inte är rosa ;)
Spännande! Hoppas vi får höra en fortsättning på detta. 🙂
När jag tänker rosa + mat så dyker chilikassler upp i mitt huvud.
Annars så kan man nog få det mesta lite rosafärgat med hjälpa av det mesta som är rött. 🙂
hmm varför mos- och fiskbricka kanske..typ du gör mos och har i lite röd karamellfärg eller så har du i spadet från rödbetor i en burk och blandar runt så mosen blir rosa och spritsar den runt om sen så tar du lax i mitten och så någon ljus färg på sås på som du också kan färga rosa.
#8 Vilken festlig ide! 👍
Tack åter igen för alla tips! Jag ska försöka att komma ihåg att skriva vad det blev för mat. Men det är ju som sagt om några månader kvar. Tänkte vara ute i god tid;)
Jag brukar göra lax ungsbakad i en creme fraiche-sås som blir rosa-aktig av tomatpuré och sambal oelek i och kryddas med lite salt och vitlökspulver efter smak. Om man gillar fetaost så är det riktigt gott att smula det över alltihop så den blir gratinerad. Till brukar jag göra en fullkornscouscous blandat med ungsbakade rotfrukter eller färska grönsaker. För att få couscousen rosa så kan man blanda i kokta eller ugnsbakade rödbetor skurna i lagom stora bitar. Dom jag bjudit på den rätten har alla tyckt om den och den är enkel att göra och det är inte särskilt mycket jobb.
/T