Enkla recept
Hej! Jag vet inte riktigt om det är rätt sida att fråga på, men jag vill ha tips på bra riktig mat som inte tar så lång tid att göra. Jag gillar kött av alla dess slag, kyckling och lax. Gärna något tips på en enkel soppa också. Är inte så förtjust i halv/hel fabrikat. Det ska vara riktig mat ;) Efterlyser recept eller enklare beskrivningar på vardagsmat, ska helst ta max 1 timme att göra.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Laxsida i ugnen.
Köp en laxsida och lägg på en ugnsform med skinnet ner. Strö över dill (man kan ha vanlig torkad dill på kryddburk), salt och peppar. Skär några citronskivor och lägg ovanpå (jag täcker hela laxen då jag älskar citron). Om man vill kan man varva citronen med tomatskivor. Går även att byta ut citron/tomat mot granatäpple. Ovanpå det lägger du några klickar smör (ju mer smör du tar desto mer smör har du som tillbehör när du äter). Täck med aluminiumfolie och in i ugnen på ca 200grader i 40-45 min. Under tiden kokar du potatis och gör en lätt sallad.
Sen lite beroende på hur många man är som äter men som vi som är två så äter man ju inte en hel laxsida på en middag. Men då har man lax kvar sen att dagen efter tex att ta med som matlåda till jobbet och sen göra en laxsallad. Lika god kall som varm.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Skippanudlarna har många enkla, billiga och varierande recept. Googla så får du upp hennes blogg, har fått många tips där :)
Gillar du kyckling är pestokyckling m. ris jättegott!
Du tar en/flera kycklingfiléer och lägger i en ugnsfast form. Salta och peppra dem… Blanda så mycket grädde du vill ha till sås, med pesto (välj själv hur mycket pesto du vill ha) .. Häll över såsen över kycklingfiléerna och peppra och salta lite till, om du känner för det. Lägg slutligen på några körsbärstomater över.. Sen sätter du in det i ugnen tills kycklingen är klar! Har själv aldrig gjort det, så vet inte vilken temp och om man ska bryna kycklingen före eller något, men pappa brukar göra pestokyckling och det är jättegott. :) Även gott att steka upp bacon på en stekpanna och sen hälla grädde blandat med pesto över och hälla i några körsbärstomater till. Både gott till ris och pasta!
Spagettilåda med bacon & broccoli!
Koka upp spagetti i en kastrull och broccoli i en kastrull… Smöra en ugnsfast form under tiden som det kokar. Stek upp ett paket bacon… Blanda creme fraiche, ketchup, grillkrydda, salt och peppar ihop… Alternativt ta med lite chilisås i för lite hetta! :) När broccolin är färdigkokt så skär du ner den i små bitar.. Häll i det i creme fraiche-såsen tillsammans med baconet och till sist den färdigkokta spagettin. När allt är blandat häller du ner röran i den ugnsfasta formen och sätter till sist in det i ugnen på svag värme, så att det får lite färg samt blir varmt! :)
Tacogratäng
Koka upp pasta… Under tiden du gör det, bryner du upp köttfärs. När köttfärsen är färdigbrynt häller du på tacokrydda och låter det stå och puttra ihop lite.. När pastan är klar, blandar du den med creme fraiche. Smörj sedan en ugnsfast form och börja med ett lager med pasta, för att sedan lägga ett lager med köttfärs… Bygg sådana lager tills du nått upp till ugnsfasta formens kant, då du ska lägga på smulade tacochips och massa ost! :)
Sätt sedan in i ugnen tills det är varmt och osten har smällt.
Valde att tipsa om de här rätterna för att det är smidigt när allt görs i ugn! :)
De bästa tänkbara tipsen finns i Jamie Olivers 30-minuters mat och. 15-minuters mat. Vi har använt båda dessa böcker som inspiration och det har kortat ned vår vardagsmatlagning väsentligt. Så numera tar matlagningen till vardags vanligen mellan 15 och 30 minuter 🙂
#3 Lägg gärna ut dina recept i separata trådar, då blir det mycket lättare att hitta dem när man använder sökfunktionen.
/Désirée