tillaga hästkött?
Är det någon här inne som har erfarenhet av hästkött? Vi fickdå .hel del igår och jag har ingen aning om vad jag ska göra med det. Har kollat runt en del på nätet och där står det att man ska tillaga det som Nötkött, medans andra säger att det bara blir segt och torrt då och att det måste tillagas i flera timmar för att bli ätbart?

Det är ett jättefint kött. Väldigt mört och fint. Filén är finare än nötfilé. Den faller nästan isär i pannan. Häst luktar ganska mycket när man steker köttet så man känner lätt igen det på lukten.
>>>Malum domesticum<<<
Hästkött är mycket bra kött, men det har en lite sötaktig smak, så det mår bra av att kryddas eller marineras lite extra. I Tyskland gör man ofta surstek av hästkött och det är den absolut bästa surstek man kan få tag på 🙂
/Désirée
Nu har vi testat, eller ptja i förrgår testade vi. Och det var gott! Dock tycker jag att sambon övergrillade det lite, men men övning ger färdighet och nästa gång är förhoppningsvis inte samma människor med och äter, kompisen som var med tycker att nötkött ska vara stekt till skosula ungefär, minsta lilla rosa och det är oätbart är hans ögon. Matförstörelse enligt mig och sambon 😉 Nu blev våra bitar precis så det var lite lite rosa kvar i mitten och kompisen fick skosula 🤪
Här grillar vi ofta hästkött, ja inte jag - men samhället. Hästkött är husmanskost här - så en hästfilé på grillen är uppskattat.
Var får ni tag i hästkött? Vad är det för priser på det? Enda hästköttet här i butikerna är hamburgerkött och det är ju bara pålägg.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6 Vanliga mataffärer. Men vi har också Gustafskorv 2 mil bort, då blir det ju mer än korv av hästen.
#7 Korv har jag hittat i en butik här en gång. Jättegod korv (minns inte vad den hette). Men vanliga bitar har jag aldrig sett tyvärr.
Medarbetare på westernridning.ifokus