Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1079 ggr
Gasoline
2014-04-02 16:49
3

Mataffärsvett

Jag blir så förvånad. Och ja, till och med irriterad.

Var på affären idag och gick bland frukt- och gröntdiskarna. Där såg jag ett par som stod och plockade päron från den ena plastlådan med lock till den andra. Lådan säljs styckvis med typ 5 päron i, men dom plockade i fler från en annan låda. 😮 Så folk beter sig. 

Efter detta kommer jag ALDRIG mer att köpa frukt och grönt som säljs i korgar/lådor styckvis utan att kontrollera att vikten stämmer överens med angiven ca-vikt. 

Eller de som tycker att det är helt OK att äta av lösgodiset eller andra varor som är lösa, tex vindruvor. 

Jag tycker inte att sådant är ok, man gör inte så.
Vad har folk för vett egentligen?

Såga mig gärna om ni vill, men känner att jag måste få ut detta någonstans. 👍

Fridaaaa
2014-04-02 16:51
3

Absolut inte OK att göra så anser jag.
Precis som de som plockar lösgodis med händerna.
Nej sånt där gör mig irriterad. Varför inte plocka frukten som finns i lösvikt istället? Eller köpa en hel korg?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2014-04-02 16:51
3

Och det värsta utav allt, de som är duktigast på att klaga (utan att peka ut någon 🤐) på att ungdomar inte har någon vett och etikett är de som gör såhär. Fast en och annan liten parvel har man väl sett nallat lösgodis, men de är knappast majoriteten.

oh-la
2014-04-04 09:02
1

på somrarna blir jag tokig (!!!) på folk som häller ut lådorna med jordgubbar och plockar ihop en egen låda. visst är det trist att få dåliga gubbar i sin lilla halvliterslåda, men för det första har ju alla varit och rört runt och tallat på alla bären vilket gör att fler blir losiga och dåliga, och sedan måste man vara en av de första att ta en låda, annars finns bara skit kvar! det är inte jordgubbar i lösvikt!!

Gasoline
2014-04-04 09:10
0

#3 det här jag aldrig tänkt på, men det stämmer nog tyvärr.

[deen]
2014-04-04 13:31
1

Fantastiskt dålig stil!😡 Man blir förvånad över hur vuxna människor beter sig ibland.

Gasoline
2014-04-04 15:24
0

Ja, det är ganska skrämmande . . .

Karmatarerskanise
2014-04-04 15:49
1

Det är ju att stjäla. Absolut inte ok!

TjockaBerta
2014-04-05 20:12
2

Minns när jag kom på min dotter, 3 år med att äta lösgodis i affären. Hon fick gå till kassan och betala för det hon tagit. Hon sa mycket förvånad att: så gör ju de vuxna!

>>>Malum domesticum<<<

dolfen
2014-04-05 20:35
1

När jag var liten och gjorde som de vuxna, fick jag en åthutning, ungefär: "Du ska inte göra som jag gör, utan som jag säger (att du ska göra)!" :s :)) :)

Anterrabae
2014-04-05 20:54
4

Min mormor lärde mig när jag var liten, att det är helt ok att smaka godis eller frukt etc i affären, "bara ingen ser" .. Med motiveringen "hur ska man annars veta om det är gott" :P Densamma mormoder förklarade även att man visst får plocka grannens hallon, bara inte grannen ser… Lite suck på min mormor för det!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Denna kommentar har tagits bort.
TjockaBerta
2014-04-05 21:11
1

Hur som helst med det. Inget av mina barn har haft min tillåtelse att stjäla i affären

>>>Malum domesticum<<<

Anterrabae
2014-04-05 21:29
2

Det hade inte jag från min mor heller.. Gissa om mormor fick en utskällning när jag frågade mamma varför mormor sa så. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Åsa S
2014-04-06 10:24
0

Finns många snuskiga människor. Såg en tjej när vi hade bjudning av alkoholfritt i butiken som tog ett glas smuttade lite och ställde tillbaka det på samma plats så nån annan kund troligtvis skulle ta glaset som hon druckit ur (jag såg det dock och slängde glaset i papperskorgen som stod nedanför bordet med bjudglas)

Portie
2014-04-07 13:26
1

Ja man blir förvånad över hur fräcka folk kan vara. Det var som en kväll när jag jobbade och skulle dela ut mat till en gubbe som skulle ta med sig. La samtidigt upp hamburgare och pommes på en bricka till en annan gäst som stod precis bakom gubben. Då tog gubben pommesen och började äta, sa åt honom att så gör man bannemig inte utan vill man ha så får man köpa. Gubben skrattade och sa "jag skulle ju bara smaka" mitt svar blev att då får du köpa egen mat att smaka på och inte sno av andra, han tog snabbt sin påse och sprang ut. Var riktigt irriterad och gästen som skulle ha maten stod där och gapade av förvåning.. Han fick självklart ny mat.

Nu är det kanske inte riktigt samma sak som i en matbutik men ändå, det är äckligt när folk ska känna på alla frukter innan dom tar en eller att dom "bara ska smaka" innan dom köper.

Gasoline
2014-04-07 14:02
1

#15 ja, det var verkligen fräckt! :-o

Sofy
2014-04-07 15:45
1

Det har väl hänt att en liten godis slinker ner när jag plockar smågodis men jag försöker skärpa mig. Däremot skulle jag aldrig falla mig in i att äta godis direkt från lådorna eller frukt eller annat det är vidrigt speciellt när snuskgubbar och snoriga barnfingrar pillrar på allt och sedan ska andra äta det medans det har legat där i hur länge som helst och bakterierna har bara förökat sig.🤮

Min far är en sån som äter tonvis av godis, glass och kaffebröd och dricka litervis med kaffe och försöka komma undan med det på bensinmackar men de har lärt sig att hålla uppsikt och lägga till det på räkningen.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

bamse6311
2014-04-10 14:55
1

Jag har jobbat på varuhus och när vi såg någon stå och nalla av lösgodiset eller som TS skriver vindruvor etc så gick vi alltid fram till dem och talade om att det var snatteri.

Ofta var det även vuxna som betedde sig på det sättet.

Bästa hälsningar,
Bertil

Gasoline
2014-04-10 15:08
1

#18 det var iof päron ;-) Det tycker jag är bra, att ni sa till. vissa verkar inte riktigt kunna skilja på rätt och fel uppenbarligen. Det har dock kommit upp mer och mer provsmakar vid frukten, men jag misstänker att det inte motverkar dessa fräcka provsmakningar värst mycket. Dessutom hindrar det inte heller kunder att plocka i mer i sin korg än vad dom betalar för. Fy säger jag bara.