Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 2193 ggr
Illan
0

Byta kokböcker?

Kokböcker är KUL, kokböcker är inspiration, kokböcker tar plats… Maken slänger snart ut mig om jag inte rensar i kokbokshyllan. Kanske har jag en kokbok du vill ha? Kanske har du en kokbok jag vill ha?

Ska vi byta kokböcker med varandra?

Illan
0

Eller vänta nu, jag skulle ju bli av med kokböcker, inte byta till mig så att jag har lika många *s* Ähum, vill någon ha kokböcker av mig? Skänkes mot fraktavgift, typ.

Anne
0

Bra idé! Vi kanske kan göra listor på "oälskade" böcker som vi gärna vill bli av med? :)

Illan
0

Härligt - men det får bli på måndag. Fullt upp tills dess :) Återkommer. Lägger vi listorna här i denna tråden?

Gissar att Bonniers kokbok kommer att hamna på listan. Den använder jag aldrig. Konstigt, för det finns andra som bara ääääälskar den. Hm, tja, det hade varit trevligt att ge den ett hem där den kan få lite kärlek.

LinneaK
0

Jättebra idé! Jag har några stycken jag aldrig använder.

Karmatarerskanise
0

Min hund slet sönder min favoritkokbok igår :(

MaMaMade
0

*Jaaaa*! Vet inte om jag har ngn jag vill bli av m för tillfället iofs..men jag köper gärna "reaböcker"…5 som lever på 1 lön gör att jag inte får shoppa loss riktigt så mkt som jag skulle vilja göra. :(

Ska kolla mitt lager till helgen…

Anne
0

Okej, här är min lista över oälskade böcker som vill flytta hemifrån:

-Asiatisk Mat av Anne Cheng

-Kyckling på fredag av Mathias Pilblad

-Bonniers Kokbok av Britt Sandqvist Bolin  (den gamla, alltså.)

-Soppmix av Elsa Petersen-Schepelern

-Meny: Frukt och desserter

Anne
0

… och här är ett par till:

-Höstens goda mat från Ica Provkök

-God Middag Amerika av Ingmar Björkstén (som inte bara är recept utan handlar om kultur också)

-Guacamole och Svenska Krusbär av Peter Landelius, en ambassadörs matminnen.

marwes
0

Tycker att God Middag Amerika och Gucamole och Svenska krusbär låter intressanta, ska se om jag har något som jag vill bli av med också.

Anne
0

Tre till oönskade:

Stora Pastakokboken

Stora Asiatiska kokboken

Stora dessertkokboken

LinneaK
0

Anne: De där tre sista låter ju intressanta! Men det beror på, finns det några (gärna fler än typ fem) vegetariska recept i pastakokboken eller den asiatiska?

LinneaK
0

Själv kan jag tänka mig att göra mig av med:

Riddarbageriets bröd av Johan Sörberg: En jättebra bok egentligen, men det mesta tar för lång tid för min smak. För er som gillar mer avancerade bröd kan jag dock varmt rekommendera den.

Köp hem 5: "Laga läcker med bara fem råvaror", recept från allt om mat. Blandkostare uppskattar den nog mer än jag som är vegetarian.

Laga och njut: dessert: En engelsk dessertbok. Innehåller kapitlen fruktdesserter, glass och sourbet, mousse och kräm, varma och kalla desserter, bakverk och pajer. Inget fel på boken i sig, men jag har så många böcker om efterrätter…

Exotiska dofter avc Sanne Strand: "Vegetarisk mat från fjärran länder" inkluderar recept från Mexiko, Sydamerika, Kina, Indien och Mellanöstern.  

Grekisk matlagning av Anne Wilson: Prcis som en ovan passar den nog bättre för blandkostare….

Mer smak på vardagen av Fredrik Eriksson och Berit Paulson: "101 olika sätt att variera vardagsmaten" Med kapitelnamn som tex Köttfärs, falukord, köttfärssås, stekt fisk, kokt fisk, stekt kyckling och blodpudding är inte heller denna bok en höjdare för vegetarianer….

bubbelbubbel
0

tyvärr äger jag nog bara en en kokbok, och en sommarmatsbok, så dom två tror jag att jag behåller för mig själv :)

däremot blev jag ju grymt sugen på Anne´s
Asiatisk mat av Anne Cheng
och Kyckling på fredag….

och varför inte LinneaK´s 101 olika sätt att variera vardagsmaten….

vad ska ni ha för dom ? :D

Anne
0

LinneaK - det är helt klart blandad kost i båda, mycket vegetariskt. (Framför allt i pastakokboken, men även i den asiatiska.) Jag byter gärna de tre mot Riddarbageriets bröd, Köp hem 5 och Exotiska dofter. :)

Bubbelbubbel - du får dem gärna för portokostnaden. :)

bubbelbubbel
0

Anne, gäärna ! du kan ju kolla vad portot blir, så tar jag dom gärna :)

LinneaK
0

Anne: Gärna!

preusvarg
0

är det någon som jobbar med en egen kokbok? jag skulle tycka det var roligt att byta till mig en sådan *L*

Anne
0

Preusvarg - åh, jag gör en varje år, som det bästa från min blogg. :)

Illan
0

LinneaK jag vill gäääärna ha Riddarbageriets bakbok :)

Oj oj nu blev det alldeles fel… jag skulle ju ge bort böcker, inte skaffa flera Generad

Anne
0

Illan - sorry, den har jag redan bytt till mig :)

Karmatarerskanise
0

Jag är en samlare och kan inte byta bort ngt ;)

Illan
0

# 20 *muttar något otrevligt* Skiiiit! Den vill jag verkligen haaa! Jädrans eländes dator som klappar ihop så jag inte kan hänga på nätet *muttrar ännu otrevligare*

Snuttenuttan
0

En önskad…..recept för lergryta….Glad

eventkocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En riktigt bra idé det här med att byta eller ge bort oönskade kokböcker. Skrattar gott åt Illan och Anne. Kommer ihåg en tråd om kokboks-rea på Anne's (?) blogg…

Man kan också köpa fler bokhyllor! Räcka ut tungan

Jag har 4 st "Kitchen Confidential" av Anthony Bourdain på pocket som väntar på nya ägare. För er som inte vet är det egentligen inte en kokbok utan handlar om branschen och är grymt underhållande. De 4 första som mailar mig på fredrik@ följt av mitt användarnamn med en adress får den på posten.

Anne
0

Haha - jag har precis köpt en större - mycket större - bokhylla till mina kokböcker :)

Kitchen Confidential är riktigt, riktigt, riktigt bra! Passa på alla som inte redan har den i hyllan! :)

MaMaMade
0

*Hurra*! Jag knep en! Tack Fredrik, du har glatt en fattig småbarnsmorsa! PoK!

eventkocken
0

*skrattar åt MaMaMade som knep den första

LinneaK knep den andra…så det finns två kvar…först till kvarn som man brukar säga =)

irode
0

Så kunna jag inte stå emot längre - får hitta en liten plats i bokhyllan efter läsning

:-) Inge

eventkocken
0

…och därmed har vi bara en kvar eftersom irode fick den tredje…spänningen tätnar…vem ska få den sista? =)

eventkocken
0

Ingen som vill ha den sista "Kitchen Confidential"? Förvånad

MaMaMade, LinneaK och irode…har böckerna kommit fram? =)

MaMaMade
0

Hmmm, tackade just för boken i middagstråden men tar det igen:

Tack för boken…o reklamen! Hade redan tittat in på din sidan…innan brevet kom. ;) Fina saker. Boken skall sparas till vår husvagnssista nästa helg. Drar nog upp till Vilhelmina för att träffa vänner o då får den bli reselektyr.

eventkocken
0

Då var det klart för bubbelbubbel fick den sista!

bubbelbubbel
0

nämen tack! :)

bubbelbubbel
0

#32, vad vill du ha för boken förresten ?

eventkocken
0

Kostar gratis…*plingeling-pling? =)

bubbelbubbel
0

;) man måste ju vara på den säkra sidan ju :D tack igen :D

irode
0

#30 - tack så mycket - boken har anlänt Skrattande. Och jag har redan börjat läsa den SkrattandeSkrattande.

Tänkta egentligen att läsa den snabbt och skriva tack med ett kommentar. Men så blev mannen sjuk - och fick dagen därpå sparken. Så det gick ju inte precis som jag hade tänkt.

Livet är som en ask praliner: man vet inte vad där är inuti nästa biten!

MaMaMade
0

Vadär det du säger Inge! Blev din man sjuk? Inte allvarligt hoppas jag…o fick sedan sparken?

El är det från boken? Du verkar ju glad iaf. (Sparar mitt ex till vår husvagnssista nästa helg, så avslöja inte ngt, tack.)

irode
0

#38 - tyvärr är det inte i boken. Tack för ditt omsorg/medkänsla (heter det så på svenska?)!

Mannen fick konstaterat återkomst av en neuroborrelios i tisdags - och torsdag fick han sparken från jobbet, som blir flyttat till Indien.
Som tur är känns det att behandlingen fungerar, så han mår redan mycket bättra.

Men sådant är livet - och efter ett par dagars förvirring har vi återfunnit optimismen igen och har börjat fungera normalt igen.

bubbelbubbel
0

sådärja, man får tacka fredrik ! :D
det var vänligt, och hipp som happ har vi diskuterat att köpa nya knivar men inte bestämt när, vad och hur, men nu känns det ju lite enklare ;)