Matlust iFokus

Matlust

Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 1417 ggr
Maria
1

Grillad Paprika

Jag försöker undvika att köpa Paprika då dessa lär vara väldigt besprutade. Jag har däremot odlat själv men mängden blir inte så stor😉

Däremot har jag börjat köpa konserverade grillade paprikor och jag tycker de är sååå goda både i sallader och annat.

Är det någon som vet hur nyttigt detta är i jämförelse med färska?

/Maria

Anterrabae
1

Ja, eller nej. Ingen koll på näring.. Men så länge de inte ekologiska är de precis lika besprutade som vanliga färska :(

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Karmatarerskanise
2

De har ju växt precis på samma sätt som färska paprikor. Så jag tvivlar på att det är någon skillnad.

Maria
1

Jag tänkte att eftersom de är "tillagade" grillade och konserverade att eventuella besprutade gifter försvunnit men givetvis kanske till bekostnad av näringsämnen.

/Maria

dolfen
1

Ja. Egenodlat är delikatess. :) Nu vet jag inte om koncerverade grillade paprikor ligger i olja, men om man drar en parallell med inlagda soltorkade tomater, så ska, enligt boken Matmolekyler, den oljan som används till detta inte vara av högre kvalitet. (Man brukar ha bättre i sitt egna skafferi, typ.) Nu blev jag lite sugen på att grilla och lägga in paprikor. Jag borde väl kunna använda samma/liknande ingredienser som när jag lägger in egna ugnstorkade tomater!?

Karmatarerskanise
3

#3 Eftersom de besprutas under hela tillväxten tror jag de är så ingrodda i skit att tillagning inte kan ta bort allt.

Maria
1

#4 De jag köper ligger inte i någon olja utan snarare en lag.

#5 Förmodligen har du rätt….men goda är de😉

/Maria