Grillad Paprika
Jag försöker undvika att köpa Paprika då dessa lär vara väldigt besprutade. Jag har däremot odlat själv men mängden blir inte så stor😉
Däremot har jag börjat köpa konserverade grillade paprikor och jag tycker de är sååå goda både i sallader och annat.
Är det någon som vet hur nyttigt detta är i jämförelse med färska?
/Maria
Ja, eller nej. Ingen koll på näring.. Men så länge de inte ekologiska är de precis lika besprutade som vanliga färska :(
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
De har ju växt precis på samma sätt som färska paprikor. Så jag tvivlar på att det är någon skillnad.
Jag tänkte att eftersom de är "tillagade" grillade och konserverade att eventuella besprutade gifter försvunnit men givetvis kanske till bekostnad av näringsämnen.
/Maria
Ja. Egenodlat är delikatess. :) Nu vet jag inte om koncerverade grillade paprikor ligger i olja, men om man drar en parallell med inlagda soltorkade tomater, så ska, enligt boken Matmolekyler, den oljan som används till detta inte vara av högre kvalitet. (Man brukar ha bättre i sitt egna skafferi, typ.) Nu blev jag lite sugen på att grilla och lägga in paprikor. Jag borde väl kunna använda samma/liknande ingredienser som när jag lägger in egna ugnstorkade tomater!?
#3 Eftersom de besprutas under hela tillväxten tror jag de är så ingrodda i skit att tillagning inte kan ta bort allt.
#4 De jag köper ligger inte i någon olja utan snarare en lag.
#5 Förmodligen har du rätt….men goda är de😉
/Maria