Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2109 ggr
Robert
2006-04-12 12:17
0

Påskmat?

Vad ska man göra?

Robert

Pernilla
2006-04-12 14:20
0

Ja… vad ska man göra? Anne och jag har konstaterat att ingen av oss är påskfanatiker, om man säger så… Hemma hos mina föräldrar vankas påskbord med frestelse och sill på svenskt manér. Själv tycker jag lamm känns mer spännande, varför inte marinera ett gäng lammkotletter och servera med mycket gula citroner? Allehanda kycklingrätter fungerar ju också. Och för övrigt känns väl allt som andas vår extra aktuellt…

Robert
2006-04-12 16:58
0

#1, lamm är gott, det köper jag i affären. Hoppas att det finns bara och inte är marinerat som allt annat kött här i Finland.

Robert

Anne
2006-04-12 17:08
0

Det finns ett recept bland artiklar på Sjutimmarslamm - usel bild, men grymt gott.  Rubrik: Låt Maten Ta Tid. (och ja, det tar fakiskt sju timmar. Minst.)

Robert
2006-04-13 14:45
0

Anne, nu har jag slängt in steken in i ugnen. Kan man speeda på processen lite genom att öka värmen?

Jag har använt stekpåse istället för gryta, kommer jag att bli straffade för det?

Och nu uppe på alla fulingar jag har gjort så ersatte jag det vita vinet med rött.

Hoppas att du inte blir jätte arg nu!

Hälsningar

Robert

PS. Är lamm och får samma sak. Jag har för mig att ett lamm är ett mindre får. Men här i Finland fanns det bara frysta får i diskarna.

Hälsningar

Robert

Anne
2006-04-13 19:50
0

Hahaha - ja, du får väl rapportera hur ändringarna påverkar smaken. Skulle *inte* rekommendera att öka värmen och köra snabbare, det du kommer tappa är den möra fina konsistensen. Men det blir säkert helt okej ändå :) Ta fina bilder på det nu också!

QazzaQY2K
2006-04-17 01:56
0

bästa är faktiskt tryckkokare .. har en 1.7l hemma som funkar bra.. just lam o grytor m.m vill man ha lite långsamare .. fast ska det behövas så får man ta till med lite trix.. ett är att ha i annanas andra tipset är att marinera det i yoghurt .. vad som sker är att bakterierna och enzymerna börjar att bryta ner vävnader o gör köttet mer mört och kortarner lagnings tiden .. med det o samband med tryckkokare så har du nog dragit ner på minst 1/3 av normal lagnings tid.. ;D Glad Påsk o ha inte så bråttom .. mat ska lagas med glädje o kärlek så smakar det ännu bättre ..