Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 5078 ggr
[Älskamig]
0

Mugcake utan ägg

Hej på er!

Jag är sugen på att göra någon nyttig mugcake i mikro till frukost/liknande, men det ska vara ägg i vartenda recept jag hittar. Har ni några tips på mugcake's UTAN ägg? 

Alltså mugcake = kaka man gör i micron.

Anterrabae
1

Det skulle kunna funka om du byter ägget mot lite stärkelse, typ potatismjöl. Ägget är ju för att hålla ihop kakan, och det kan man uppnå med stärkelse också. Har aldrig testat själv, men gjorde en del så när jag var vegan.. Så man får testa sig fram mängdmässigt. Har för mig att en tak skulle kunna vara ett ägg. Tar man mycket kan det bli lite gummiaktigt. Ett alternativ till skulle kunna vara pofiber, fibrer eller husk att binda med Det finns en produkt som heter no. egg, som består av just stärkelse.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Älskamig]
2

#1: Funderar på om man skulle kunna ha ströbröd i? Ströbröd och mjölk? Hade det i mina köttbullar häromdagen för att binda ihop det, och det funkade fint… :) Skulle vilja göra en osötad äppelpaj i micro, så att säga c:

Anterrabae
1

Ok, äppelpaj är lätt :) Skiva äpple och vänd runt i kanel Kör ner havregryn i stället för ägget i smeten och låt grynen svälla ett tag innan kakan bakas. Det blir mer som äppelkaka då. Annars, som smulpaj: bara havregryn och smör. Smält så smöret så grynen får svälla i en stund. Innan man blandar och micrar. Frön och nötter passar utmärkt att ha i som crunch och textur.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gasoline
2

Det finns ju pannkaka utan ägg, så jag är övertygad om att det går. Men vet inte hur man ska göra mer praktiskt än de bra tips du fått ovan.