Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 9300 ggr
TjockaBerta
2014-01-25 18:50
8

Kolorit

Är det någon som använder kolorit i matlagningen?

>>>Malum domesticum<<<

dolfen
2014-01-25 19:20
0

Tja… Ibland känner jag mig som en Picasso i matlagningen. :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolorit

[Tassy]
2014-01-25 23:01
1

Njeh, jag använder vanlig svampsoja.

Anterrabae
2014-01-25 23:35
1

Jo det händer, när jag vill färja utan att det ger nämnvärd smak :) eller när det ska vara glutenfritt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

TjockaBerta
2014-01-26 08:42
1

#3 Jag visste inte att soja innehåller gluten. Bra att veta.

>>>Malum domesticum<<<

Karmatarerskanise
2014-01-26 12:42
3

Jag använder det för att färga tex brunsås och kalops.

TjockaBerta
2014-01-26 17:37
1

Det är inte så ofta jag använder det. Mest i såser. Jag köpte det för att dels slippa soja och dels slippa saltet.

Det känns som en produkt från 50-talet. Vilket det kanske är.

Jag undviker i möjligaste mån: soja, majs och bananer.

>>>Malum domesticum<<<

Sofy
2014-01-27 22:49
3

Jag visste inte ens vad det var tills jag checkade den här tråden…☺️Så nej, det gör jag inte än😎

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

dolfen
2014-01-31 19:18
3

Jag visste inte heller vad kolorit var. ☺️Därför googlade jag i #1. 🤓

Nu har denna tråden fått mig att förstå att även (matlagnings-)kolorit används för att färga. 👍

Tack! :)

(Jag känner att jag vid tillfälle nog ska ta reda på vad detta är, lite mer precist. Typ, hur det tillverkas och så vidare.)

Anterrabae
2014-01-31 20:58
2

#3 Man jäser el fermenterar soyan med vete. Det finns vetefria varianter, men de är dyrare och inte de vanligaste :)

//Ida

Anterrabae
2014-01-31 23:54
3

Jo men tillräckligt är kvar för att det ska anses vara en glutenhaltig produkt. Sen är dt även en helt annan femma om man råkar vara vetealkergisk.. Då reagerar man ev oavsett glutenmängd.

//Ida

Zabbio
2014-02-02 18:36
1

Jag har kolorit pga vetet i soja. Tål inte vete :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Karmatarerskanise
2014-02-02 18:50
1

12 jag tycker inte kolorit ger någon smak alls?

Anterrabae
2014-02-02 18:57
1

#13 ibland färgar man ju med soya också 😉 annars är kolorit och buljong ganska bra som soyaeffekt i mat 😊

//Ida

TjockaBerta
2014-02-02 19:37
1

#13 Det är det jag tycker är fördelen med att använda Colorit =D

>>>Malum domesticum<<<

Sukram
2014-02-14 01:41
3

Använder det i stort sett enbart till brunsås som utan colorit blir ljusbrunsås 😉

CelsiusT
2014-02-14 09:20
2

Nej det har jag aldrig testat. Brukar använda soya om jag behöver färgmedel, maten ska ju ändå saltas så när man haft i soya brukar det ju bara vara att salta mindre/inte alls.

Hörde talas om det då sambons mamma tydligen använder det. Men för mig låter det bara fruktansvärt onödigt ;P Har ju ändå soya hemma av andra anledningar och har aldrig upplevt att färgen blir dålig av den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sukram
2014-02-14 11:10
0

Vill man göra såsen riktigt brun så blir den ju väldigt salt med riktig soja. Kolorit är ju ren sockerkulör så den ger mkt färg med bara några droppar.

Karmatarerskanise
2014-02-14 11:10
2

17 vanlig soja ger en helt annan smak än salt så det går inte om det inte är en rätt somiinnehåller soja. Dessutom ger det inte alls samma färg som kolorit.

CelsiusT
2014-02-14 11:47
2

Jag har faktiskt aldrig sett ett recept där man behöver kolorit. Förstår inte varför man skulle vilja färga maten på ett 'onaturligt' sätt? Om maten är brun eller färgad så är det ju pga en orsak, tex i brunsås att man har sky och eventuellt en skvätt soya eller något annat som ger färg (beroende på vad såsen ska vara till). Men har aldrig varit med om att jag önskar en annan färg på maten än den som naturligt uppstår, maten får ju sin färg av dess ingredienser. Varför skulle jag vilja ha en annan färg?

Visst har soya en annan typ av smak än rent salt, men det är ju främst sältan som påverkas. Men soya använder jag i sådan mat där det passar, och då ger det en trevlig färg. Varför jag skulle använda kolorit förstår jag inte.

Karmatarerskanise
2014-02-14 13:18
5

#20 Påstod jag att det står kolorit i recept? (det gör det faktiskt i mina)

Kolorit ger ingen smak, soja gör.

Gör jag tex kalops skulle soja förstöra hela alltet.
Kolorit tar jag i eftersom maten ser mycket godare ut med en djup brun färg i stället för halvdan. Vi äter med ögat också.

Gör jag brunsås blir det äckligt med soja i. Men såsen blir inte riktigt brun om jag inte tar kolorit, därför tar jag det. Såsen blir så mycket finare då.

Försöker ite få DIG att använda kolorit. Använd du soja.
Men det går inte att ersätta salt eller kolorit med soja eftersom det ger en smak som ofta inte är önskvärd, det är poängen. Dessutom vill en del att maten ska se ut på ett visst sätt och då passar kolorit utmärkt.

Precis som man färgar vissa saker med röbetor, färgar jag det som jag vill ha brunt med kolorit. Är det verkligen konstigt enligt dig?

CelsiusT
2014-02-14 14:51
1

#21 Har jag skrivit att du påstått det? Har jag ens skrivit mitt inlägg riktat till dig? Jag har inte försökt få någon annan att inte använda kolorit och jag har inte påstått att någon försökt få mig till någonting. Får jag inte lov att skriva mina erfarenheter i tråden? Eller vad menar du? Sista kommentaren om sältan var en fortsättning på din kommentar, men inget direkt riktat mot dig.

Ni får gärna använda kolorit, har inte sagt något annat. Men jag ser inte varför JAG ska använda det då maten får sin fina färg av dess naturliga ingredienser. Ville bara dela med mig av mina tankar och hur jag gör då tråden handlar om användning av kolorit.

Förövrigt så blir min mat brun och får fin färg utan varken soya eller kolorit ;P Däremot har jag ofta soya i brunsås (beroende lite på vad man ska ha den till) eftersom det oftast passar bra. Annars brukar min mat bli färgad av dom naturliga ingredienserna. Kan även ibland ha soya i köttfärssås, fast då inte för färgen för den ska vara röd utan för den goda typen av sälta det ger istället för vanligt salt.

Karmatarerskanise
2014-02-14 17:04
1

Antog att du svarade mig eftersom ditt svar kom efter mitt och dessutom riktades till mig. :) Själv använder jag endast soja i marinader och asiatisk matlagning. gillar buljongtärning bättre som sälta.

CelsiusT
2014-02-14 17:09
1

#23 Och jag gillar inte att använda buljongtärning alls, speciellt inte som sälta. Vissa saker har jag buljong till och då kokar jag den själv ;P

Karmatarerskanise
2014-02-14 17:12
5

Smaken är som baken ;) Ber om ursäkt om jag verkade otrevlig. Var inte alls min mening.

[Tassy]
2014-02-14 17:17
1

Så olika det kan vara 🙂 jag tror mycket beror på vilken typ av mat man lagar, och hur recepten är utformade. Jag har t.ex. aldrig färgat kalops. Brunsås har jag soya + buljongtärning i. Däremot åt jag en svampstuvning i julas som var coloritfärgad.

CelsiusT
2014-02-14 17:34
1

#26 Jag färgar aldrig heller kalopsen, men det är för att den brukar bli sådär mustigt brun av sig själv eftersom jag kokar köttet så det blir ordentligt med sky av köttet. Möjligtvis att det kan behövas en toppredning vissa gånger. Men det är ju en gryta som ska stå i många timmar för att bli färdig. Gör den det så blir den brun och fin av sig själv.

Karmatarerskanise
2014-02-14 17:37
1

27 min kalops kokar minst 3 timmar. Den blir långt ifrån mustigt brun. Så koktiden har inte med brunheten att göra.

[Tassy]
2014-02-14 17:58
1

Jag följer min mors kalopsrecept till punkt och pricka, hennes blir mörkt brun och fin, men min blir nästan grå 🤔

Jag har ju receptet nedskrivet, och jag har blivit upplärd rent praktiskt så jag vette sjutton vad som skiljer. Det enda jag kan komma på är att hon steker i gjutjärnspanna med mycket smör. Jag använder teflonpanna och väldigt lite smör. Men det borde inte påverka färgen? Kanske indirekt i och med olika stekytor? Vad tror ni?

TjockaBerta
2014-02-14 18:06
2

Jag använder gjutjärnsgryta en sån där gammal som rostar. Min kalops är alltid mörk och fin och jag har aldrig satt till någonting för färgen. 

Du kanske är något på spåren 😃

>>>Malum domesticum<<<

Karmatarerskanise
2014-02-14 18:23
1

Jag använder en stor gjutjärnsgryta jag med. Men den är inte rostig.

CelsiusT
2014-02-14 20:05
1

Jag använder oftast gjutjärnsgrytan (dock inte rostig) och det blir precis lika brunt som då jag använder vanlig kastrull ;P

[Tassy]
2014-02-14 21:52
1

mystiken tätnar! 😃 mammas gjutjärn är också gammalt, men absolut inte rostigt 😛

Sukram
2014-02-14 21:54
2

#22 du skriver flera gånger att din mat blir brun av "naturliga ingredienser". Kolorit är också en helt naturlig ingrediens det är sockerkulör den färg man får när man karamelliserar socker. Bryner man t.ex. lök blir den också brun men en sås kanske man inte kan steka brun utan då tar man ett skvätt kolorit.

CelsiusT
2014-02-14 22:55
1

#34 Jag menade det inte som om det var något syntetiskt eller så utan jag menade det som "dom vanliga ingredienserna" snarare. Dom ingredienser som är där "naturligt", alltså för att dom ingår i maträtten. Kolorit är ju liksom inget som från början ingår, utan det är ju ett hjälpmedel som kommit till som vissa använder.

TjockaBerta
2014-02-15 11:31
1

Min gryta är inte heller rostig. Men om jag inte sköter den så rostar den. Jag ville bara skilja den från moderna som är behandlade och inte kan rosta. Det är typen som ska stekas in då och då och som man inte bör diska. Jag skrev inte att den var rostig utan ville förtydliga vilken typ av gjutjärn jag använder. Har en modern också som inte rostar. Den kan man köra i maskinen men den använder jag knappt då jag vill ha järnet från grytan som tillskott i maten.

>>>Malum domesticum<<<

Anterrabae
2014-02-15 14:06
1

Tassy, hur väl bryner du köttet? Teflon är ju lite småkännt för att va lite knepig med färg.. Kött och grönsaker karameliserar, ju mer brynt desto mörkare sky. Sen generellt måste mängden sky, eller vatten i grytan påverka hur långt det brynta räcker, samt hur mörkt köttet är.. Dessutom är nog allas definition på "mörkt, mustigt och djup" brun färg väldigt varierande 😊

//Ida

Karmatarerskanise
2014-02-15 14:13
2

37 ja jag gissar på att vi menar olika brun :)

[Tassy]
2014-02-15 16:48
1

#37 Jag bryner köttet kraftigt. 🙂 klurigt i teflon men det går.

Anterrabae
2014-02-16 00:57
0

Då är det mystiskt.. :)

//Ida

CelsiusT
2014-02-16 08:57
2

#37 Det kan säkert vara så att vi alla har lite olika definitioner på vad brunt är, det blir ju säkert lite olika brunt både från gång till gång och mellan olika kockar. Men jag förstår inte varför man vill ha det brunare än det blir av sig själv ;P Visst att folk tycker det ser fint ut, men det är för mig helt obegripligt brunt som brunt så länge det ser färdigt ut. Och jag skulle iaf inte vilja ha min kalops brunare än den blir, då hade den ju varit svart =S

Karmatarerskanise
2014-02-16 09:03
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

41 min kalops ser aptitligare ut med kolorit i. Är det verkligen obegripligt? Bilden får inte användas av andra!

VästkustFia
2014-02-24 22:16
1

Oj ja det ser gott ut!

Men när min kära mor råkade  "tappa" koloritflaskan i en gryta häromveckan blev färgeffekten inte lika aptitretande Skrattar

Karmatarerskanise
2014-02-24 22:33
1

Hahaha :)

fridaas
2014-02-26 07:53
1

Colorit används aldrig här hemma, har inte förstått vitsen med.att ha det, gör jag kalops (ytterst sällan) eller brunsås så har jag alltid i soya istället, jag tycker om sältan från soyan. Sen tycker jag att mat som är färgad med Colorit oftast är för mörk och inte ser så gott ut, men det kan ju bero på att alla i min släkt använder sig av soya istället när de vill "färga" sin mat.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Maria
2014-03-05 18:44
3

Colorit använde alltid min mamma och jag gör det också bl.a till Kalops.

Jag gissar att det är olika vad man är van vid. Hur Kalopsen ska se ut alltså. Colorit gör ju varken till eller ifrån när det gäller smaken tycker jag. Skulle heller aldrig använda soya i Kallops för det blir en helt annan smak.

Kollade i kylen nu. "Druvans såskulör" använder jag.

/Maria