Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 2267 ggr
Olle_S
2007-07-11 00:24
0

Tips på matböcker

Har någon några bra tips på böcker om mat och matlagning? Inte kokböcker alltså, utan skönlitteratur eller skildringar om mat. Har själv läst Anthony Bourdains machoosande men välskrivna "kitchen confidential" och "A chefs tour - In search of the perfect meal", Bill Brufords nya "Hett", samt Ruth Reichls "COmfort me with Apples" men vill ha fler tips.

Har någon till exempel läst Orwells "Down and out in london and Paris" eller någon annan grym matskildring? Vill ha mer!

eventkocken
2007-08-21 14:43
0

Gammal tråd men väldigt spännande!

Anthony Bourdain har skrivit en hel del: "Bone in the Throat", "Gone Bamboo", "Typhoid Mary (an Urban Historical)"…har bara läst "Bone in the Throat" och den var riktigt, riktigt bra. Varför översätts inte hans böcker till svenska? "A Cook's Tour" och naturligtvis "Kitchen Confidential" har översatts…men de andra har jag inte sett på svenska och det är rätt svårt att lägga händerna på de engelska utgåvorna också. 

"The Perfectionist" av Rudolph Chelminski rekommenderas precis som "White Slave - the Autobiography" av Marco Pierre White.

Jag är en stor fan av kokböcker som sticker ut, som kickar igång hjärnverksamheten som tex den fantastiskt tankvärda "The Elements of Taste" av Gray Kunz och Peter Kaminsky.

Bruford och Reichl var nya tips för mig! Gött! =) Orwell måste också undersökas…

Filmer då? "Dinner Rush" är en klassiker vid det här laget. Har du fler tips? Vad heter den där filmen där Julia Roberts är matskribent och sitter på "Charlie Trotter's" i inledningen av filmen? (Vad fick Charlie hosta upp för att vara med tror du? lol)

Anne
2007-08-21 15:08
0

Nigel Slater skriver en hel del om mat också - inte bara kokböcker.

Oh, Marco Pierre Whites skulle jag vilja läsa. Han är ganska fascinerande!

eventkocken
2007-08-21 15:39
0

Den är verkligen intressant Anne, rekommenderas varmt. Du kan få tag på den i någon av alla bokbutiker på nätet eventuellt (ISBN 0-75287-463-2)…endast engelska men det är ju inga problem för dig! =)

Anne
2007-08-21 16:14
0

Nej, jag läser helst på engelska. Eller snarare, helst inte översatt. Håller precis på med Bufords- den är otroligt kul :)

Dagmar
2007-08-21 18:24
0

Jeffrey Steingartens böcker är jättebra och rekommenderas verkligen.  "The man who ate everything" och www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0375727124 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">"It Must've Been Something I Ate: The Return of the Man Who Ate Everything" .

eventkocken
2007-08-21 19:50
0

#5 "The man who ate everything" har man läst, men uppföljaren hade jag faktiskt missat! Tack Dagmar! =)

Olle_S
2007-08-23 01:08
0

Roligt att den här tråden kom igång!

Marco Pierre's verkar spännande, och följer lite samma tema som Anthony, en bastardisk machofigur alltså som verkligen kan mat.

Bufords är bra, lärorik och rolig. Men det känns som att han gör lite samma grej som Bourdain fast lite mer blodfattigt. Det är förstås svårt att klå Bourdain på fingrarna i denna genre. Läste en till av honom förresten; "The Nasty Bits". Han är ju helt grym. 

För att väga upp de machoosande matskribenterna; har precis läst två stycken typiska chicklitt-böcker som är helt späckade med mat. Inte det bästa språket; men ganska roligt med all lärorik matkuriosa. Den ena heter om jag minns rätt Kärlek, mat och missöden av Anthnoy Capella. En roman om… ja… kärlek och mat. Den är sådär. Bättre var då "Middag med Mr Latte", en krönikeartad bok av Amanda Hesser som liksom Ruth Reichl skrivit om mat för New York Times. Hon bygger upp det lite (som namnet antyder) som en "Sex and the City"-grej, fast om mat i stället för sex. Massor, massor, massor av matpladder och recept. Men matpladdret håller och en hel del av recepten verkar grymma.

Dinner Rush är grym. En annan härlig är Wong Kar Wais "Mat, kvinna, man" eller vad den nu heter, och så den supercharmiga "American Cuisine" med han som spelar huvudrollen i "My name is Earl".

En svensk som skriver bra om mat (förutom den gamla husguden Tore Wretman förstås) är faktiskt Erik Videgård. I "Ät mig" visar han att han inte bara kan laga utan också skriva om mat.  

Berätta gärna mer om Jeffrey Steingarten och Nigel Slater. Vad är deras grejer?

eventkocken
2007-08-23 14:54
0

Tack för bra tips! Olle…du verkar ha bra koll på udda böcker. Jag har letat efter en kokbok som jag sprang på för ett antal år sedan. 750 kr var inte lockande då, men nu skulle jag verkligen vilja lägga händerna på den! Problemet är att allt är "svart"…jag minns ingenting förutom de fantastiska bilderna och att den var på engelska. Svårt att förklara idén på bilderna men varje rätt
var som ett konstverk presenterat på dubbel-uppslag och inte på någon tallrik utan på helt vit bakgrund. Varje rätt var minutiöst arrangerad och hade ett riktigt schysst djup i bilden. Förutom rätten fanns det massor i bilden som egentligen bara var där för att det var "snyggt" och "photegenic", men som hade anknytning till maten. Låt säga att rätten innehöll kanel; då fanns hela kanelstänger med någonstans, om det var valnötter? Klyvda, krossade nötter. Från havet? Tång mm mm…själva rätten fanns naturligtvis med någonstans i bilden väldigt smakfullt arrangerat matdesignmässigt och "very very photogenic indeed". Ingredienser, såser, kryddor, och massor lull-lull runt omkring skapade ytterligare dimension. Och just att inte presentera maträtten på en tallrik som står i uppdukad miljö fick iallafall mig att gå igång! =)

Är det NÅGON som vet vilken bok jag talar om här?

Anne
2007-08-23 16:17
0

Åh, det där känner jag igen så väl, men jag kan INTE komma på vilken bok det är.. åhh.

eventkocken
2007-08-23 16:24
0

Åååååååhhhh! haha…Visst är det irriterande med information som bara försvinner? Snälla, snälla Anne…antingen får du eller jag gå till en hypnotisör, svaret finns i vårt undermedvetna *tänk, tänk, tänk =)

Olle_S
2007-08-23 17:28
0

Vet inte riktigt, men skulle kanske kunna vara någon av de svindyra luntorna från Ferran Adrias El Bulli. Sci fi-matlagningens köksgud har väl vid det här laget släppt tre eller vad det är. Tjocka, stora och väldigt designtunga.

Jag minns inte exakt hur de ser ut inuti bara, men det kan vara som du beskriver. Men 750 pix låter förstås i billigaste laget för någon av dessa saftiga böcker. 1500 är det billigaste jag har hittat någon av dem för.

Anne
2007-08-23 19:09
0

El Bulli-böckerna *tror* jag inte att det är, i alla fall inte den jag tänker på. Men åh, jag skulle verkligen vilja ha den senaste.. *dreglar*

eventkocken
2007-08-23 21:30
0

När jag var i Barcelona förra året hamnade jag på Corte de Ingles (typ NK) och deras bokavdelning. Har länge suktat efter ett exemplar av någon av El Bulli's årgångar. Här borde jag väl ändå hitta ett?

Hittade inget till en början…tills jag lyfte blicken…lampan bländade mig lätt…där stod en hel rad med svarta bokryggar…alla årgångar i kronologisk ordning! Någonstans tyckte jag mig höra Händel's Messiah men det var nog inbillning. För när jag slet åt mig en "bokstege" och vigt klättrade upp var ALLA på katalanska! =)

Det finns ett exemplar på engelska här i LKPG men jag betalar inte 1795 som de ville ha…

…och det är inte den boken jag far efter även om den är rätt häftig den med…