Keramiska knivar
För ett tag sen frågade någon i ett inlägg om vita knivar. Jag svarade att det nog rörde sig om vita keramiska knivar från Kyocera. Yes box, så var det. Idag på matmässan fick jag tillfälle att testa, och jag föll som en fura. Jäklar vad vassa de var!!! Enligt uppgift håller de skärpan i tio år. Försäljaren hade haft sina i två, och de var precis som när de var nya. Man ska förstås inte misshandla dem - undvika hårda saker som fryst kött t.ex. och inte hacka på sten eller hårt underlag, men.. wow. Jag skar i potatis, tomater och lök, och det var verkligen helt sjukt. Vassaste jag varit med om.
Köpte jag en? Såklart. :)

Åh vad spännande, kan du inte skriva en artikel om vad du såg och upplevde på Matmässan? Eller det kanske redan är tänkt så…;)
Eh.. tänkt och tänkt. :) Hrm. :)

Men nu känner du pressen ialla fall:) Du hittade ingen spännande kattmat att skriva om…?:)
Nej du. Ingen kattmat. :) Fast där är jag inte så äventyrlig heller.
kallas dem även för porslinknivar?? Är den barnvänlig? En av kockarna på Tv4 brukar låta sin son skära grönsaker med en vit kniv, vilket har lett till att min gudson vill hjälpa mig i köket!

Kyocera har länge försett elektronikindustrin med substrat av aluminiumoxid. Gissar att det är samma material i kniven.
Iså fall är den rejält hård, men skör. Jag hade passat mig för att hacka med den.
Kan man slipa den?
Barnvänlig - nej, den är supervass så det skulle jag definitivt inte säga. Däremot är den väldigt lätt och enkel att hantera så på det sättet… det ser ju ut som plast också. Men den är riktigt, riktigt riktigt vass.
#6 - nej. Den sägs hålla skärpan i tio år. Tror att de kan lämnas in för slipning men det är inget man kan eller ska göra själv. Tänker inte hacka hårda saker, typ nötter med den. Däremot mjukt, typ chili eller andra grönsaker - no problems.
Det är en vanlig fördom att man lättare skär sig på vassa knivar. I själva verket är det de slöa knivarna de flesta olyckor händer med. De gör att man slinter och skär fel. De vassa slinter inte däremot.
Har jag fått lära mig.
Var finns de där knivarna att köpa?
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag köpte av VikingSun som jag tror är agenten i Sverige. De brukar vara mycket bra på att höra av sig om man mailar och frågar vilka affärer som har vilka saker.
På nätet verkar de finnas här:

#7 Misstänkte det, inte lätt att slipa något så hårt. Men fabriken klarar det ju eftersom de finns.
Tänkte lite på att det kan ju råka komma något hårt ivägen även när man hackar mjuka saker. En hård kärna eller liten sten. Eftersom eggen är så hård blir den samtidigt väldigt spröd.
Nu blev jag nyfiken på en sån där…
Visst är dom härliga att jobba med !!!
Jag har haft förmånen att testa "dessa änglar utan vingar"
under en perjod,det enda som jag hakade upp mig på
är när man behöver bryna (slipa) verktyget..
Rätta mig,men jag får inte rätt känsla.beror förmodlingen på för
dålig vana med dessa knivar.
Går keramikknivarna ens att slipa om? Känns som att de är enormt bra, men lite "känsliga"?
Själv föredrar jag Globals knivserie, dels för skärpan men också pga den hygieniska designen där kniven är gjord i ett enda stycke.
Enligt DN & SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstituts tester så är Kyocera och Global bäst. Alltså Japanskt = bäst :) Annat krafs i form av ex. Sabatier i mjukt stål köpes mao inte.
Vad jag har hört så går de inte att slipa om, nej. Eller åtminstone inte själv - det är möjligt att fabriken kan göra det.
Global är onekligen bra - för en del! Handtagen är väldigt smala och de flesta jag känner får ont efter en rejäl hack-session med Global. För mig är min G-2:a favvokniven, men man gör sig en otjänst om man köper Global för att de är "balla". Och min Global tappar skärpan bra mycket snabbare än min Sabatier.. som INTE är i kolstål - det finns många serier…
#13 Oki, själv tycker jag Globalknivarna ligger skönt i handen. Speciellt nöjd är jag med "Swedish Filét" - G30.
Har läst på lite nu och keramikknivarna går att slupa om, i fabrik mha diamantslip! Iom att det är hårdare än keramik… hehe, någon som kör diamantkniv ;)
Stämmer det verkligen att keramikknivar kostar endast 1000 - 2000 kr? En kompis sade till mig, efter att ha varit på mässa, att de kostade runt 7000kr+ Är det skillnad på keramik och keramik?
Tydligen är de ganska spröda dock, så inget man våldar med.
Ännu billigare - min Kyocera kostade 500:- (förvisso mässpris). Spröd, jo, inget att hacka hårt med eller att langa i golvet.
Tänkte bara svara på era frågor angående slipning av keramiska knivar.
Förr behövde man skicka knivarna till Tyskland för att få dem slipade men nu kan vi på Knivkultur erbjuda slipning av dem. Även försäljning till bra priser som tål att jämföras.
Besök gärna vår hemsida för vidare information om både keramiska och andra knivar!
Intressant! Vad kostar slipning av knivar för privatpersoner? Skulle gladeligen lämna in ett par för att få upp fin skärpa på dem igen.
För privatpersoner kostar det 40 kr styck för vanliga knivar och 25 kr för skalknivar (små knivar), då åtgärdas även skador som kan ha uppstått på knivarna.
Keramiskaknivar kostar mellan 81,25-187,50 kr styck.
>>Inlägget är redigerat av Pernilla>>

Keramiska knivar är fantastiska…och använder man bara alla sina knivar med sunt förnuft håller de skärpan och utseendet länge…Såg att någon länkade till ett knivtest. Citat: "Att dyra, rostfria knivar rostar, om de inte sköts minutiöst, kan också bli en obehaglig överraskning."…verkar inte vara ett seriöst test eftersom det inte finns några rostfria knivar över huvud taget…
Niklas har rätt i att de flesta olyckor sker med slöa redskap. Och att skära sig på en vass kniv är även att föredra än en slö dito med tanke på läkningsprocessen. 
Ang vasst eller slött tror jag Annes svar var angående om de här vassa keramiska knivarna kunde anses barnvänliga.
Förvisso spelar det väl ingen roll om det är en vass eller slö kniv, men barn har inte samma känsla och precision i sin motorik som vi vuxna (och då slinter vi ändå ibland). Alltså skulle i vart fall inte jag lämna en supervass kniv i handen på ett barn hur som helst (förvisso inte en slö heller).
Intressanta knivar som dyker upp här, är själv på väg att byta ut "knivparken" :o)
mvh Martin

Oj, vad jag blev intresserad av knivar helt plötsligt!
Jag vill också ha en sån där vit kniv!!! De vi har i köket nu är nog knappt värda att kallasa knivar. Eller jo, smörknivar kanske ^^
Men måste bara fråga, när det står 16 cm, menar de att hela kniven är 16 cm då? Eller är det bara bladet?
Jag har en keramisk kniv från Kyocera, och en annan från Kyocera som är svart, vet inte vad det är för material men det är patenterat bara av Kyocera-jättebra kniv det med.
Min sambo jobbar med data, servar kopiatorer m.m
Så han fick dessa av Kyocera- de gör även kopiatorer och skrivare:)
Tänk att data o mat går ihop ibland;)
Vad kostar en Kyocerakniv?

Visst kan man slipa keramknivar hemma!! fast man får besöka sin lokale järnhandlare och införskaffa ett diamantbryne sen e det bara att slipa. jag har jobbat med aluminiumoxidkeramik i ca 8 år och slipat massor med just diamant. men det är hårt. fast jag ser inte någon anledning till varför man inte skule kunna skära fryst kött!! men däremot så bör man hålla sin keramkniv borta från marmorbänken i köket. skulle påstå att en ordentlig skärbräda i plast eller i änd trä är det bästa att skära emot.

Visst kan ett knivblad "klara" att skära i fryst. Men det finns också en risk att man "vickar" på kniven och att behöva slipa om den för att det blivit ett mindre brott eller värre skador bara "för att" får iallafall mig att avstå.
Sedan ser jag ingen anledning ATT skära i fryst kött…
#8 Ang vassa knivar. Med slöa knivar kan man slinta och det händer ingenting. Sen köpte jag en globalkniv, slant helt lätt och blodet sprutade. Vassare gör större skada.