Rödbetskaka?
Hej!
Tänte baka en kaka o ta m till far idag men…har inte så mkt hemma (veckan före löning se). Har några rödbetor som börjar se lite övergivna ut. Har ett jättebra recept på morotskaka o nu undrar jag om jag kan byta ut morötterna i receptet mot rödbetor?
Har en massa (inte goda att äta som de är…Euroshopper) jordnötter…förslag på mjuk kaka m jordnötter i (har ingen choklad hemma).
Tack, tack på förhand! :)
Här har du en kaka med rödbetor och valnötter - du kanske kan testa med jordnötter istället? :)

låter spännande. återkom med resultatet.
Tack Anne! Ska genast prova! :)
Förresten…finns din blogg på svenska?
MaMaMade - ja, eller rättare sagt, alla mina recept finns på svenska. Jag bloggar bara på engelska, men översätter recepten. Det finns länkar längst ner i varje post med recept, eller så kan du kolla här: http://annesmat.blogspot.com
Bakade denna som jag hittade i "Monica´s Kokbok"
http://hem.passagen.se/bequrella/
som jag i sin tur hittade i Asta´s blogg
under länkar. Kakan är suveränt god o rekommenderas verkligen!
Ber om ursäkt för de taskiga bilderna. :)

Men herregud! Hur mycket bakar du, MaMaMade?
Jag orkar väl få ihop en tårta och en bullomgång per år ungefär ;)
Jag får mina ryck! De brukar oftast komma när det är veckan före löning…inga pengar men stort godissug. ;) Dessutom är det gott att finna ngt i frysen emellanåt…särskilt om det kommer ngn.
Kände för att testa ngt nytt så det bidde rödbetskakan. I vanliga fall gör jag dubbelsatser av alla mjuka kakor o gräddar i ugnsplåt el stoppar in 2 formar i ugnen samtidigt. Vi är 5 i fam o tittar det dessutom förbi främmande räcker inte en kaka så långt. Nu är det dessutom bärtider o då vill man ha m ngt ut i skogen…man jobbar ju hårt därute.
Annars ska jag dra in på alla onyttigheter…utom på lördagar…o kanske fredagar. Såklart måste man äta upp resterna så att de inte förfars…på söndagen då. Orkar man inte allt på söndagen får man väl uppoffra sig till veckan. ;)
Slänga är ju både oekonomiskt o tänk på alla som inte har det lika bra som jag har det…de som *aldrig* kan baka en chokladtårta mm…äsch, nu får jag dåligt samvete ju!

HAHAHA! =D
jag har ett recept på rödbetskaka från Två systrars söta som jag ofta gör - tyvärr inte tillgängligt just nu men det är väldigt likt en vanlig morotskaka och med olja som fett. I glasyren (den vanliga med philadelphiaost och florsocker) ska det vara saffran. Supergott och saftigt, men jag kan inte påstå att det smakar så mycket rödbeta precis.
Återkom gärna m receptet Clivia…låter som en kaka mer i min smak! :)