Matlust iFokus

Matlust

Etikettköksutrustning
Läst 2249 ggr
dolfen
1

Ultralight gjutjärn?

Ja. Vad är ultralight gjutjärn?

Är det bättre än vanligt (tungt) gjutjärn? Det borde ju i alla fall vara lättare. (!?) 🤔

DesK
1

Aldrig hört talas om! Vad kan det vara?

/Désirée

TjockaBerta
3

Det har jag funderat över vad gäller gjutjärn. 

Jag använder en gammaldags tung obehandlad gjutjärnsgryta och hade sån stekpanna också tills sambo diskade den med svinto (!)

Sambo vill att vi använder en modern nonstick gryta men jag hävdar att man inte får i sig järn då den är behandlad.

Visst är det praktiskt med lätta grytor som inget fastnar i men jag menar att man tappar meningen med själva gjutjärnet i så fall.

Har jag fel?

>>>Malum domesticum<<<

dolfen
1

Här ett exempel på ultralight gjutjärn.

http://www.tradera.com/item/342540/193793230/stekgryta-4-liter-ultra-light-ronneby-bruk?gclid=CKrYi86OjbsCFQ1L3god6A4AzA

# 2 - Svar ja! (Nä. bråkar bara lite.) 🙂

Rent logiskt borde ju det man rengör med svinto bli rent. 🤔
Med viss risk för att visa öppet hur dum jag är, måste jag fråga… Vad hände? Varför kan man inte använda den väl rengjorda gjutjärnsstekpannan? 🤓

Nonstick låter bra. Fast jag vill gärna förstå det jag hanterar.
Jag brukade köra med teflonstekpanna och köpa ny var (cirka) 3:e år.
(Dumbom mig!)

Fick reda på att teflonpannor avgav (om man steker länge och i hög temperatur) onyttigheter som faktiskt resulterat i smådjursdöd.

När det gäller att tillföra kroppen järn:
Vilken tur att mänskligheten inte är beroende av järngrytor för att tillgodose sitt behov av järn. (Paprika, lever…)
Har skrivit ett levergulasch-recept här på matlust.
(Den som söker, finner.) (Är lite lat för tillfället.) 😎

TjockaBerta
3

Man får aldrig diska gjutjärn för då fastnar det när man använder den sen. Med svinto tar man bort hela det fina stekskiktet.

Beroende av järngrytor är man väl inte för sitt järnupptag men varför inte passa på att använda järnets goda egenskaper istället för att använda giftig teflon?

>>>Malum domesticum<<<

dolfen
1

#4 - Ok. Ja, jag läste att järngrytor blir bättre och bättre ju mer man använder dem.
Det var väldigt längesedan jag använde min järngryta. Ska nog ta och leta upp den och "lära känna den" lite bättre.

Jag ser (i #3) att man kan uppfatta det, jag skrev om järnintaget, på ett sätt som jag inte riktigt menade.
Jag ber om ursäkt för denna missformulering!

Nu använder jag stekpannor med keramisk beläggning. De är visserligen tyngre än teflon, men håller temperaturen mycket bättre.
Jag funderar dock på om jag även ska skaffa mig en ultralight gjutjärns-stekpanna/traktörpanna…

Gronstedt
2

Om någon diskat gjutjärnet lite för entusiastiskt, är det bara att bränna i det igen …

TjockaBerta
2

Jo visst. Idag har jag kört gryta och panna i ugnen i 3 timmar. Men det är bättre om man inte diskar så våldsamt. 😃

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2

Jag har 4 stekpannor i gjutjärn i olika storlek, en Wok och en gryta.

Jag älskar gjutjärn och har man fått dem förr "torra" brukar jag låta dem kallna med matresterna i och sedan gör jag rent med bara vatten.

/Maria

Anterrabae
2

Har som #8 ett antal stekpannor i gjutjärn, 5 inkl plätt- och pannkakslagg samt grilljärnpanna. Därtill två grytor, varav en fondue som är perfekt till mindre matlagning, och en vanlig 3-liters, och därtill en wok. Jag älskar gjutjärn, och de smörjs och hanterad och används. Har även jag diskat min gryta med svinto. Det är det enda som tar bort rosten jag fick en vända. Sen var det bara att smörja och smörja och bränna om den. Den läkte och blev bra igen. ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
1

Just det, jag har en grillpanna och en plättpanna i gjutjärn också😉

/Maria