Anka
Jag har aldrig ätit anka, men tänkte nu göra ett försök. Ni som vet, smakar anka som kyckling?
Hur tillagar jag den på bästa sätt?
Dela med er av era "ank-kunskaper" 😃
Det är ganska mycket fetare än kyckling. Jag har inte tillagat det själv, så jag hänger på denna tråd för jag har också tänkt göra ett försök!
Det smakar inte alls som kyckling. Påminner mer om nötkött. Skinnet är väldigt fett. Är det en hel anka?
Ja det är en hel anka. Måste vara svårt att helsteka i ugn, känns som den behöver lång tid på rätt temp för att bli riktigt klar (inte röd)
Det är svårt med hel. Tex brösten serveras med fördel rosa. Hoppas någon har tips. Har själv bara gjort ankbröst.
Jag är skeptisk till att äta rosa fågel 🤔 ankan innehåller ju samma bakterier som kyckling. Vågar du äta rosa kyckling också? 🙂
Tex salmonella är mycket vanligare i kyckling. Kyckling ska alltid vara genomstekt. Anka serverad rosa även på restaurang.
Jag läste på flera sidor igår att det är samma bakterier dock… Jag är nog för feg för att chansa 😃
Ja du gör ju det du är bekväm med så klart :)

Anka har jag bara ätit på restaurant.
Får jag fråga var du hittat hel anka någonstans?
Jag vill också höra hur du går till väga och vilket resultat du får.
Om du inte vill ha den röd antar jag att du använder termometer?
Spännande tråd.
>>>Malum domesticum<<<
Anka har jag gjort massor av gånger. Rekommenderar verkligen klassikern duck l'orange, jag även har gjort den lite tillspetsad med ingefära och mango chutney i såsen, vilket var supergott.
Tänk dock på att stekskyn är jättejättefet och blir lite väl mäktig, så häll en liten skvätt grädde i innan du skedar av merparten av fettet, så ser du lättare vad som är fett och vad som är sky.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 Dom hade bra pris på hel anka på City Gross i veckan, därför kom mina funderingar upp =)
Har ännu inte bestämt mig för att prova… Får återkomma om jag gör det =)
#10 Ja apelsin verkar ju vara en klassiker till anka =) Men hur smakar köttet? Som kyckling eller är det typ vilt-smak?
#11 Kyckling smakar ju inget. Alltså, anka smakar som "slottstek" bara saftigare så att säga och med en liten uns av får.
Fräschören från citrusen komplementerar ankans fethet väldigt bra.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Får?? Nej då får det vara. Finns två saker jag inte klarar smaken på och det är får/lamm och gös 😃
#13 Det är ju bara ett litet uns. Inte alls så mycket.
Anka är ju supergott. Så fort jag har en fungerade damm så ska jag börja föda upp sådana också.
13 man måste ju prova innan man bestämmer sig för att man inte gillar en sak. Tex jag känner ingen fårsmak.
Tack vare denna tråd har jag kikat på ankrecept både i böcker och inspelat.
Rick Stein gjorde en intressant rätt som han började med att steka nedfördelad anka i någon sorts vok. Hällde sedan ut fettet och lät ankbitarna koka med annat, en stund. (Ursprung: Vietnam (!?).)
Tänk att få skriva i Dagens middag att man har ätit:
Canard à la solognote (Anka med örter och armagnac (eller konjak)).
Eller den Tanzanyanska rätten:
Duckling Dar es-salaam (med matbananer).
Camilla Plum tillagade en anka och en gås på samma gång. Stor ugn!
#13 - Jag har faktiskt skrivit en dikt om när jag längtade efter lammstek. Se min sida:
(Jag blir riktigt exiting about lammstek.) 😉
http://matlust.ifokus.se/settings/users/4d712264b9cb4620e903314f-dolfen
😎
Sambon menade att anka smakar som en blanding mellan kyckling och gris. jag tyckte det var jättegott (vi gjorde ankben i ugnen) och jag avskyr får och lamm.