Vegetariska recept
Jag har börjat få idétorka i köket för tillfället. Känns som att det bara är samma gamla tråkiga recept.
Så därför tänkte jag att alla kunde dela med sig av sina bästa vegetariska recept. Och snälla, recept som innehåller protein!
I går lagade jag en kikärtsgryta, som var jättegod:
6 deciliter kokta kikärter
2 hackade gula lökar
½ matsked olja
2 matskedar curry
1 syrligt äpple i små tärningar
2 pressade vitlöksklyftor
2 morötter
1 burk krossade tomater
1 skivad banan
1 tesked örtsalt
25 gram hackad mandel
Skala äpplet och skär det i små tärningar. Skala och skär morötterna i skivor.
Fräs löken i oljan på svag värme tills den mjuknat, men utan att ta färg. Strö över curry och lägg i vitlök, äpple och morötter, rör om. Häll i tomaterna med spad och låt sjuda cirka 25 minuter. Vänd ner bananskivorna, kikärterna och mandeln. Smaka av med örtsalt och ev andra kryddor. Låt allt bli genomvarmt.
Servera med ris.

Min räddning i nöden brukar vara marinerade bönor.
Koka exempelvis blackeye-bönor och medans de fortfarande är varma rör du ned dom i en vinägrett med sötstark senap i. Låt svalna och ät med quinoa eller råris.

Gryta med kikärtor och sojabönor
Halv burk kikärtor
Halv burk sojabönor
Två stora rivna morötter
1-2 burk krossade tomater
1 buljongtärning
i vitlöksklyfta
Två rivna potatisar
halv tärnad zuchini
en halv/en liten purjolök skuren
tre-fyra skivade champinjoner
1 paprika i små bitar
Cayennepeppar, chilipulver, spiskummin, lite lite nejlika, salt
Fräs purjolöken och vitlöken i olja i en stor gryta, häll på tomaterna, krydda ordentligt med cayenne och chili samt spiskummin, släng i buljongtärningen, salta försiktigt och stänk i lite lite nejlika. Ös sedan i morötter och potatis, häll eventuellt i vatten om det blir för tjockt. Sedan i med bönorna och champinjonerna. Sist ska paprikan och zuchinin i.
Ät med pasta eller ris eller ja nått annat.

Kikärtor mixas med sesamfrön och sojagrädde/grädde, ös ner i en kastrull med en fjärdedels buljongtärningsamt lite hela kikärtor, örtkryddor salt och peppar, låt det bli genomvarmt och ät geggan i wraps tillsamans med färska grönsaker

Äter du ägg och mjölkprodukter?
Linssoppa. Lättlagat, gott, helt enkelt underbart.
Man har potatis, lök (jag bruka ha gullök, men beroende på vad man har hemma.) och så röda linser och krossad tomat. Man kan även ha i morrot om man gillar det.
Man börjar med att hacka potatisen och löken i småbitar. Lägg det i en kastrull och koka i cirka 15 minuter. Häll i röda linser och en förpackning krossade tomater. Krydda med vitlök, salt, peppar, chili och paprika pulver/buljongtärning. Koka yttligare en kvart.
Klart, äter man mjölkprodukter smakar det gudomligt med en yoghurt/creme fraiche-klick i soppan
Exakt hur mycket av allt minns jag inte, man får ta det på känn.

Här är en hemskt god indisk tikka masala med quorn:
2 gula lökar
1 burk tikka masala sås (finns att köpa färdig av till exempel märket Patak's)
1 påse quornbitar
10 kryddnejlikor
1 citron
2 deciliter matlagningsyoghurt (eller mellangrädde om man vill ha den lite fettigare och inte lika syrlig)
2 klyftor vitlök
1 matsked socker
Lite matolja till stekning
1 matsked tomatpuré
salt
Hacka löken och skala av citronskalet i strimlor med en potatisskalare. Bryn löken i oljan tillsammans med kryddnejlikorna, de pressade vitlöksklyftorna och citronskalet ungefär tio minuter på ganska låg värme.
I med yoghurten, tikka masala-såsen, quornbitarna, sockret, tomatpurén och låt det puttra i 25 minuter.
Pressa i halva citornen på slutet. Smaka av med salt.
Servera med basmatiris.
Comfort food!

Skrev precis en ny tråd om wok, jätte lättlagat och man kan ha i precis vad man vill. Det behöver inte alls smaka som det man kan beställa på asiatiska restauranger om man inte tycker om det. När jag har idétorka så wokar jag för det mesta eftersom att man lätt kan ta av vad man har hemma.