Matlusts babbeltråd 10
Välkomna till vår nya babbeltråd, här pratar vi om lite allt möjligt, det måste inte handla om mat 🙂 Den förra tråden finns här 🙂
/Désirée
Mina enkla naanbröd står och vilar, snart ska här bakas ! 🤤
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
och dom enkla naanbröden smakade inte bra alls.
Har aldrig misslyckats med att baka förut så nu blev jag lite ledsen
och hungrig dessutom 😕
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Jaha där kom soleksemen som ett brev på posten, suck!
Men men idag har det blivit miljö- och balansträning för hund. Först fick hon balansera på en stor höbal och sen försöka öva fotgående i en paddock, men det var läskigt tydligen. Massa nya lukter som hon inte är van vid, så fick bli sitt, ligg, stanna-övningar istället.
När jag satt/låg och latade mig i mitt "Paradis" noterade jag att ett solitärbi hade byggt bo i ett lite dumt ställe. Men det trivdes tydlingen där, trots att det något dumma läget.
Jag kunde ju inte döpa biet till Dumbo, för det hette ju den där flygande elefanten. Det bidde "Dum-bi".
Till min glädje har jag noterat att ytterligare ett solitärbi bosatt sig, fast detta är något smartare än det förra.
Jag har sågat ner en bambupinne och buntat ihop pinnarna.
I en bambupinne har detta andra bi bosatt sig. Jag har döpt detta bi till Bi-mbo. 
Jag kan inte låta bli att erkänna att jag har ett bi-namn i "bi"-redskap, ifall ännu ett bi skulle gilla att bo hos mig. Bam-bi. 😎
#2 - Gör ströbröd av naanen! Ströbröd är alltid bra att ha. 🙂
#3 - Jag har visat mig offentligt i shorts. 😎 Har tappat räkningen på hur många jag har "bländat" med mina något "lighta" spiror. (På tal om … sol.) 😇
DesK skickade hit mig att skriva detta:
Jag blev inlockad på en annan sajt eftersom rubriken såg intressant ut och följden har blivit att jag funderar.
Nu gör vi ett försök med Café 60+ på Pyssel. Om det kan bli något av det får tiden utvisa, men det är ett försök och har man inte testat, så vet man inte om det kan vara en bra idé.
Har du fyllt 60 är du välkommen att skriva. Alla är välkomna att läsa.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Emo har du fått några cafégäster?
Det har sina sidor att vara lomhörd, när tjejerna hade gett sig iväg på äventyr hörde jag ett konstigt knäppande ljud, men jag hörde inte varifrån det kom. Så jag gick ett antal varv runt i bostaden innan jag upptäckte att det var kaffemaskinen som någon av tjejerna hade glömt att stänga av! 🤐
/Désirée
#7 Det går lite trögt. Mitt fel. Jag är inte bra nog på marknadsföring och nu är det så mycket att göra i trädgården, så det går före.
En liten uppdatering: Jo det har både hittat och inte hittat orsaken. Jag är utskriven sen två veckor, men så trött och sliten att jag knappt orkar något. Därtill hade vi fars begravning i lördags. (Han hann ju med att både bli jättedålig i sin cancer och somna in innan jag kom ut från sjukhuset..) I huvudet på mig, i mellanörat finns en autoimmun inflammation som orsakar nervproblem, smärta och trötthet. Den trycker bakåt mot nacken och de nervr som går upp i huvud och ansikte (bakom örat) och ner i hals, nacke och axel. Har till och med känt av benet. De vet således VAD det är som bråkar, och jag svarar hyfsat på kortison. Men man har ingen aning om varför den kom upp eller varför den satte sig där. Varken reumatolog eller neurolog har hört om det förr. Jag märker för övrigt att den påverkas och förvärras av stress. För när något händer som är utanför mina marginaler så slutar tungan uppföra sig som den ska, och jag får svårt att svälja igen. Dessa var de första symtomen jag fick.. Så vila är nog bra. :/ synd bara att det inte går som jag vill ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#9 Låter illa. Hoppas du får hjälp och blir fri från eländet.
#10 nej jag vet inte det i nuläget. Jag hoppas ju såklart att det är en engångsgrej.. Men vet inte som sagt.
//Ida
Sofy är det Dexter som kikar ut i hålet?
/Désirée
Nä Dexter ligger och sover under mina köksskåp när bilden togs…men hemmet är som invaderat av dom där krypen som bits!
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Läste att inatt finns en chans att se "supermåne".
Detta sker när det är fullmåne och månen samtidigt är närmast jorden.
Den ska ge intryck av att vara en tiondel större, står det.
Nästa gång en supermåne kan ses är i augusti nästa år.
Ni har väl laddat med vitlök… (mot supervarulvarna) 😉
Hej alla!
Tänkte bara titta in o säga att jag lever. Har inte varit det minsta aktiv på iFokus under ganska lång tid, men tänkte försöka hålla lite koll igen nu. Matlagandet fortsätter precis som bloggandet. Trollcaféet uppdateras som vanligt måndag-onsdag-fredag.
Den stora grejen här just nu är att jag köpt häst, en islandshäst som heter Sólbrá. Hon är hela familjens häst, fast det är främst jag som rider henne. Ingen barnhäst att rida, men jättesnäll mot barna i övrigt.
Den andra stora begivenheten här är att maken håller på att ta MC-kort så vi hoppas komma ut o åka en del i sommar. Bara sån väntan på att få köra upp.
Hoppas alla gamla vänner här har det bra, jag tänker allt på er mellan varven!
*kramar* //Ewe
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag har sett att serien "Gordons greate escape", "En hungrig fransman" och "Två hungriga italienare" sänds nu på TV.
Gordon går i 8an (eller om det var 9an). De andra går i SVT.
OM ni ser att "Rick Stein´s Spain" kommer att visas. VISSLA, ROPA, HOJTA (eller nått) 🙂 till mig, om detta. Pleees! 
På tal om annat: Läste ett recept på Caesar-sallad som inte innehöll kapris.
Så, hmm, kanske jag skulle kunna drista mig till att testa denna "kejserliga" sallad, som jag har suktat efter en längre tid!? 😎
Hha, tror aldrig jag ätit caesarsallad med kapris i.. Däremot ska det väl vara kapris i dressingen? Men det borde funka i alla fall :)
//Ida
Då har de recept jag stött på helt enkelt lyckats lura i mig att det ska vara ("suckar tungt") kapris i. Vicka lurendrejjare! 😛 😕 😎
(Psst. Det är del 1 av serien "Rick Stein´s Spain" jag är ute efter.)
Fast.. om det är kapris i dressingen så är ju kapris en del av rätten. 🤓
När det gäller kapris… (*teatralisk suck*)
Jag såg fram emot att smaka denna gröna lilla "grunka", typ, väldigt mycket.
När jag väl smakade… Ja. Jag blev väldigt besviken. Litegrann som om när en "hon" säger att hon ska ringa, men inte gör det.
Visserligen inget ofta förekommande fenomen, men ändå. 🎧
(Men, hur kopplar jag egentligen?)
😮 😎
(Obs. Denna text är censurerad by dolfen, himself.) 😇 😉
🙂
Har du smakat alla tre sorterna av kapris? De minsta är ju blomknopparna, de mellanstora är småbär innan de vuxit till sig, och de stora (1cm drygt) är fullvuxna bär. I mitt tycke helt olika i smak och karaktär. De stora kaprisbären biter ifrån lite, medans de pyttiga blomknopparna mest smakar lag. Förvisso ev en del av rätten, men det är ju ganska mycket annat som ger smak.. Eller hur? Nu gjorde jag just en snabbgooglinh och på de fyra recepten på sallad med tillhörande dressing, hittade jag ingen kapris alls. Senap, parmesan, sardeller, vitlök, citron och svartpeppar utöver ägg och olja :D Så inte behöver du vara rädd för Caesarsalladen längre ;)
//Ida
Jag har aldrig hört om Cesarsallad med kapris i varken salladen eller såsen.🤔
😢Idag känner jag mig så otroligt dålig. Jag försov mig och Ezio var supernödig så vi springer ner för att gå ut varv jag halkar då mina flipflopcskor är hala mot stentrappan och slår i ryggen ordentligt och stukar foten sådär så man inte riktigt vet om den behövs åka till sjukhuset med eller ej.
Så sätter sig Ezio och bajsar i trapphuset, så jag klättrar upp 5 trappor för att hämta någonting att städa upp med men kan inte stå på foten och ryggen kan jag inte hålla rak så jag bara faller ihop typ. Hur som helst efter kanske 25 minuter klättrar jag ner för att städa upp efter min hund men det är borta och en stor lapp om att grannen ska ringa hyresvärden är fasttejpad i trapphuset.😕Jag mår så dåligt över att jag inte hann städa upp efter Ezio att jag måste få mod och styrka att gå ner och be om ursäkt och förklara situationen men å andra sidan är jag sjukt irriterad för jag måste torka upp kattpiss från min dörr och våning från hans katt varje dag.😕
Jag gick förbi och bad om ursäkt och förklarade situationen i alla fall. Känns mycket bättre! Dessvärre gör ryggen och foten riktigt ont fortfarande.😕
# 21 - Har bara testat de "små" kaprisarna. (Det är de jag sett användas och trodde att de var "standard", typ.)
Hmm. Då kanske jag ska testa de där stora. Priset för en sådan burk är rätt litet jämfört min nyfikenhet och vilja att jag "ska" gilla kapris (i någon form). 🙂
#24 - Ibland kan man bara inte göra vissa saker, hur mycket man än vill. Man kan inte göra det omöjliga.
Hoppas att det onda klingar av inom kort. 🙂
#21 - Smaktestresultat: De "fullvuxna" funkar! 👍
Jag masserade ett blad thaibasilika vars arom påminde om lakrits.
Fick tanke: Mixa thaibasilikablad med grädde och ha på bakverk och dylikt? Men, njäe…
Tanke nummer två (som förverkligades): Mixa thaibasilika med socker.
Sedan kan thaisockret användas i vispad grädde. 😎
Jag vill tacka er som "Bra inläggar" mig. Ni gör mig glad! 🙂
Å ibland behöver jag denna positivitetsinjektion lite oftare än vanligt beroende på…
Naturligtvis inser jag att jag själv krävs på "Bra inlägg".
(Jämlikhet och broderskap, eller nåt.)
Jag brukar vara rätt duktig på detta, utom de gånger när jag har ett specifikt mål, typ: "nu ska jag skriva om just "detta" ämnet".
Tack, igen. Och må sommarens händelser vara er till gagn.
Låt den svala kvällsbrisen pilla er mellan tårna… typ. (Jäkla poet-dolfen som kikar fram lite då och odåd…)😎
du får tänka ett extraplus från mig dolfen, jag är ofta inne via mobilen så jag inte kan klicka!
Oj vad roligt jag hade i lördags må ni tro.
Jag brukar inte skriva i babbeltråden men nu hörrni måste jag få utbrista i skratt vad "Matlustare" man är.
Sitter på restaurang trött och har beställt det alla andra beställde, för trött och för hungrig för att välja själv, in kommer en CESARSALLAD MED KAPRIS! Inte en själ förstod vad jag garvade åt vid bordet, stackare, försökte förklara att jag dagen innan läst diskussionen dolfen satte igång angående kapris i ceasarsallad och då hade ingen hört talas om detta. Inklusive mig själv och där sitter jag med en kaprisceasar framför näsan. Tja ni må tro vad roligt jag hade åt detta!
De andra skakade oförstående åt huvudet varför jag satt där och tänkte på ett forum vid matbordet hihihi
Slutkontentan: Helt okej men gärna utan kapris nästa gång, kaprisälskande jag tyckte faktiskt det blev för salt ihop med parmesanen😕
Cesarsalladen serverades dessutom med grillas biff, mör och god och ja det tar jag däremot gärna mer utav näste gång åh så gott!
# 30 - 😃
Jag flyttstädar och packar😃
#30 😀 hur kul som helst!
//Ida
Per Moberg sa, efter att ha gjort en, typ, fjantig min:
"Jag säger väldigt ofta intelligenta saker, men ibland hoppar det fram… en groda. Vissa påstår att det är tvärt om…"
Jag känner mig lite besläktad med detta citat. (Av någon anledning som jag ännu inte har hunnit att psykoanalysera.) 🤔
OBS. Jag tog citatet från mitt minne… 😎
Citat från dagstidning:
"När dina vänner börjar smickra dig med att du ser ung ut är det ett säkert tecken tecken på att du börjar bli gammal." Mark Twain
SVT txt 20/07:
"**Kadaverkött säljs till krogar
**Svartslaktat kött från sjuka och skadade djur säljs billigt till restauranger i Hässleholm, enligt en anonym anmälan till kommunens miljökontor.
Köttet uppges säljas för ca 30 kronor kilot. Miljökontorets inspektörer har beslagtagit 25.5 kilo kött i en utpekad restaurang, skriver Norra Skåne.
Vid kontrollen hittades fryst kött och halvgrillat kebabkött i en trasig frys.
Lantbrukare sägs ge bort köttet gratis för att slippa avgifter för "kadaverhämtning". Miljökontoret har anmält fallet till polisen, länsveterinären, länstyrelsen och Livsmedelsverket."
SVT txt 25/7:
"**Frankrike
**En hagelstorm i tisdags har orsakat stora skador på vingårdar som framställer bourgogneviner i östra Frankrike.
Upp till 70 procent av vinrankorna förstördes på vissa vingårdar.
För de värst skadade odlingarna kan det ta tre år att återhämta sig."
Å, gammeltrollet Charlie Sheen har blevat morfar till äldsta dottern Cassandras bäbis, Luna.
Har inte så mycket att berätta idag så tänkte att jag delar med mig av en ganska nytagen bild istället.
Trevlig fortsättning på helgen alla.
För min del så blir det nog en liten runda på Helsingborgsfestivalen ikväll.
https://www.facebook.com/helsingborgsfestivalen?fref=ts
Bästa hälsningar,
Bertil
Vacker ros, Bertil!
Här syr vi gardiner 🙂
/Désirée
#39 Desk
Tackar så väldigt mycket Désirée.
Bästa hälsningar,
😃Bertil
Idag har jag hälsat på gamla goda vänner i Halmstad. Det var så roligt att träffa dem igen 😃 Fick med mig lite växter hem från deras fina trädgård 😍
/Désirée
Ezio har hunnit bli 7 månader gammal nu. Jisses vad stor han har blivit!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bifogar en liten video på när han var runt 10 veckor gammal och jag tyckte att han var jättestor😂
Så söt och så fin film.
DesK hämtade ju lite växter här och dem har jag genast ersatt med nya😃
Bytte ju till mig några andra doftisar, från en medlem på Trädgård.
Sedan fick jag ju hem en stor fin takfläkt idag. Nu gäller det bara att hitta en duktig person, som kan hjälpa mig att få upp den😉 Emo, ta med dig borrmaskinen och kom hit🤐
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Nä, jag har ett loft att färdigställa och när det är gjort finns det nog mer som behöver göras, så jag tror inte jag hinner de närmaste åren och sen har du nog ordnat det på annat vis.😉
Ja alla de där kakorna jag mutat, nej matat "pojkarna" med borde ju gälla för nåt nu😃
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Yippie min surdeg har återuppstått
Så nu ska här bakas 
/Désirée
Nu jäser mina gurkor och min vitkål 😃
/Désirée
Efter att för någon vecka sedan fått veta att en person hittat en glasbit i ett paket soltorkade tomater köpt på Willys (Ursprung: Italien) har jag börjat att experimentera med att ugnstorka tomater själv.
Solen tar bort ämnen som man vill ha kvar i tomaterna.
Vissa ord, typ "soltorkade tomater" har ett sorts missriktat romantiskt skimmer över sig.
Dolfen det låter spännande! Berätta gärna mer om detta! 🙂
Vi har varit på ekomarknad på Gunnebo slott, det var jättemysigt och väl värt en omväg. Vi fick med oss lite gott hem och en kokbok! 😃
/Désirée

Mycket söööt ! ;-)
Medarbeterare på Kost
Elegant vovve.
Vilken sötnos! ❤️
/Désirée
Helt utanför ämnet, men ni som är medlemmar i Svenska kyrkan röstar väl imorgon! För varje utebliven röst, ökar främlingsfientliga partiers makt!
/Désirée
Från "Halv åtta hos mig":
Vilken krydda ber man om hjälp, när man ska dra om elen?
Svar: Kan-elen
* * *
dolfennyihopskrapat (ingen särskrivning här inte) halv/hel-dåligt, men ändå lite förnuftigt kanelskämt:
När bör man inte fortsätta att festa?
Svar: När man redan är på kanelen.
2. (sekundfärsking) Vad blir man om man rullar sig i kanel?
Svar: En kanelont.
😎 🙂
Dolfen ha ha ha 😃
/Désirée

Grattis ! ;-)😃
Medarbeterare på Kost
Grattis 😃
Nyss hemkommen från bokmässan. Vi hade så trevligt och det var mycket inspirerande 😃 Självklart kan man inte besöka en sådan tillställning utan att få med sig lite böcker hem 😇
/Désirée
Här hemma vankas det valpar. De får senast komma på måndag sen har tiken gått över tiden lite för länge.
Spännande, sofy!!
//Ida
Nu tycker jag att dom här valparna ska ploppa ut så jag slipper gå runt och oroa mig över förlossningen!
Sofy vad är det för valpar?
/Désirée
#Sofy hoppas allt går väl. Har läst lite i tråden på Hundar.
#65 Skickar ett PM.
Idag kom valparna😍
Waow, hur många blev det? Får vi se nån bild?
/Désirée
Det blev 2 stycken hanar, det var 3 stycken men den tredje hanen var död när hon snittades upp och valparna togs ut.
Åh så söta! ❤️
/Désirée

Oj oj oj….
skickar lite värme ! :-)
Medarbeterare på Kost
Sofy, sicken sötis! 🙂
Idag har vi varit på choklad- och delikatessmässa 😃
/Désirée
Nu ska jag gå in på "min sida" och lyssna på den braiga Johnny Cash-låten. (Sist i listan på "min sida".)
Kunde inte låta bli. Lyssnade på allihopa. De är jäkligt bra allihopa…
☺️
Jag är inte så gullinuffsigpussig- när det gäller djur.
Mitt djur funkar rätt bra med mig ändå.
Jag behöver inte tänka. Hon är väldigt tydlig med vad hon vill! Det lilla gullefjunet. Det är bara att hänga på, typ.
Hihi, så bra att det finns varianter som passar alla. 😃
//Ida
Om du inte säger något till någon annan, kan jag erkänna att jag visst gullinuffsar med henne. (Då ingen annan ser mig, förståss.) Jag menar: Jag är ju man… 😇 *visslar och visst regnar det!? 😇
Me like att det finns en babbeltråd. Här ett citat "me lajkar" :
"Frihet betyder ansvar. Därför är den fruktad av de flesta människor."
(George Bernard Shaw, 1856-1950.)
Läste i tidningen att Thomas Di Leva fyller 50 år 23 oktober.
Di Leva-citat: "Det är viktigt att bejaka att varje människa bär på en dröm och har något unikt att ge." + "Livsfilosofin är att ta vara på nuet och se till helheten."
Dolfen, vill du avslöja vad för djur du har? Är ju så nyfiken ju! 😎 Instämmer helt i båda dina senaste citat 🙂
/Désirée
Det är en liten hönshjärna (Fågel.) jag har. 🐱
Nu kanske någon undrar varför jag plockar in en katt efter en fågel. Undra på ni… 
🙂
Ha ha Dolfen, du är rolig du! 😃
Åkte en sväng till affären och på torget stod det 2 elefanter! 😮 Hum vad var det i kaffet som dotter bjöd på 🤔
/Désirée
#84 - Var de rosa? *oroad*
😃
Nix de hade vanlig elefantfärg 😃
/Désirée
#86 - Man skulle ju kunna se det som att "det där" i kaffet var väldigt effektivt för att jaga iväg just rosa elefanter.
Mig veterligen finns det dock inte någon vetenskaplig studie som skulle kunna bekräfta detta påstående. 🙂
Mmm… (Du vet vad du tänker, eller hur!?) (Choklad)
Tänk dig på stenåldern en "butik" där det står "Mmm Mammut.)
😮🙂
(Från en Carpe diem-teckenruta.)
Jag är dödens uttråkad just nu. zzz Kanske bäst att gå och sova!? 🤐 Fast… jag vill bli utmanad, på något sätt. Typ. Nu! 🤔
Vad är det egentligen rävarna säger? Ja ni ser. Jag är ur-uruttråkad. 😛
#90 Haha! De där norrmännen är sjukt roliga! :) Och kanske, kanske att min "övertvåveckorsinfektionellervaddetär" börjar ge med sig! Mår bättre idag än på länge! Hoppas det håller i sig.
//Ida
Ett varningens finger om norrmän som hittar på roliga låtar…
Hur får jag bort låten ur mitt huvud? 😡😃
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag ställt mig frågan: What does the fox say?
För att omedelbart efter frågan höra mig själv… svara. 🤪
#92 HAHA! Så roligt! Men förstår att det är hyfsat irriterande också.. Idag fixade jag middagen, enkelt och gott. När vi efter maten kom fram till att äppelkräm till efterrätt vore gott gick jag ut i köket och hämtade skralare, kniv, skärbräda, kastrull och äpplen. Började med det första och kommer fram till att jag orkar inte fysiskt hantera äpplena. All kraft tog slut till middagen! Tur att jag har världens snällaste make och dotter som fixade klart. Sen fick jag passa koket på spisen.. JAG ÄR SÅ SJUKT LESS PÅ ATT VARA SJUK!
//Ida
Imorgon lördag på Kunskapskanalen:
12:55-15:30 Magens folksjukdomar
(Kolla på svt text sidan 883.)
(Nu har jag snott ordet "ketch-app" från en Carpe diem-ruta… men följande skämt har jag tänkt ut själv och har ingen likhet med Carpe diem-rutan.)
Ibland kan det ju vara som så att när man väl behöver ketchup, så har man ingen.
Detta kan man lösa genom att ladda ner en Ketch-app.
Och ibland kan man ju komma på efterkälken när det gäller både det ena och det andra.
Lösning: Ladda ner en Catch-app.
😎
Fniss! Om du vill, dolfen, får du gärna lägga in det där programförslaget på kost också, som ett nytt inlägg.. Tycker det passar där 😘
//Ida
Nu är jag lite försenad, då det redan har sänts. 😕
Känner som att jag nu skulle behöva just en sådan dära catch up-app.
🙂
Den kanske finns på play? CatchApp skulle jag också behöva ;)
//Ida
Idag fyller Gordon Ramsay 47 år, enligt tidningen.
Snart jul måste beställa av kötthandlaren och fiskhandlaren det jag vill ha till jul.
#99 Vad beställer du där?
/Désirée
Av fiskhandlaren blir det saltsill som jag ska göra sillinläggningar av, även strömming, rökt och varmrökt lax, rökt ål. färsk lax jag gör min egen gravad lax. Från köttbutiken blir det halv gris jag beställer.
Kan tyckas mycket men vi är runt 20 personer på julafton.
Nu är det en komet i farten igen. "Århundradets komet".
Runt den 28 november är den troligtvis lättast att se med blotta ögat.
Det är lite osäkert om den klarar sig ifrån att bli utbränd av solen eller ej.
Som jag förstår det bör man, när man bjuder, se upp för att bli en gaffel kort.
Henrik Dorsin: En gaffel kort. Tid 9:57.
(Notera i starten ordet "ultiformata".
http://www.youtube.com/watch?v=qBLmpMsuQTM
Välkomna in till vår nya tråd! 🙂
/Désirée