Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 12571 ggr
MissTiburtius
7

Frysa in potatis?

Hallå. 
Jag bara funderar på det här med matlådor. Potatis ska man till exempel inte frysa in i matlådor då de inte blir speciellt bra efter det, men hur är det med potatisgratäng? Kan man lägga det i matlådor och frysa in? Eller blir det som potatis. 🤔

Har själv aldrig fryst in potatis men har hört så många säga att man inte bör göra det.

[WickedAlly]
1

Jag tycker bara att det är en del potatissorter som inte går att frysa. King Edward t ex har jag aldrig haft problem att frysa, däremot funkar nypotatis inte alls för det blir bara vatten när man värmer dem. 

Potatisgratäng funkar fint att frysa, likaså potatismos.

[Tassy]
2

Jag sätter mig på tvärsan och säger att varken gratäng eller mos blir bra heller. Jag lyckas iaf inte få det att smaka annat än surpotatis 😕

MissTiburtius
1

Okej det där vart jag ju klokare på…. först läser jag att det är helt ok om man har rätt sorts potatis sen scrollar jag ner och läser nästa kommentar och då borde jag inte göra det…..😢

Hahahah får bli min egen försökskanin och testa. Skulle dock vara tråkigt och slöseri med god mat om det visa sig vara en stor "flopp".

DesK
1

Detta är ju en lite knepig fråga, eftersom svaret delvis beror på ens egen smak. Det är svårt att frysa potatis, men det går om potatisen är någorlunda torr, alltså har ett lågt vatteninnehåll. Exempelvis en gryta som innehåller potatis brukar vara okej att frysa och Jansons frestelse brukar också vara okej. Som sagt du får prova dig fram och se vad du själv tycker!

/Désirée

Martin
3

Potatis fryser jag sällan, även om det förekommer. Däremot hasselbackspotatis eller klyftpotatis tycker jag funkar bra - om man har sås till maten (vilket jag oftast har till de rätterna). Kanske är det för att man vid tillagningen torkat ut dem lite (enligt teori från DesK om att potatis med lågt vatteninnehåll funkar bra).

Potatisgratäng brukar aldrig vara ett problem tycker jag, och inte mos heller. Det smakar godare färskt, men funkar fortfarande helt ok fryst.

mvh Martin

TjockaBerta
7

Jag har alltid fryst potatis i matlådor utan att över huvud taget ens fundera över om det skulle gå och det har alltid gått bra.

>>>Malum domesticum<<<