Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 13031 ggr
Gasoline
5

Överbliven mjölk

Jag är expert på att köpa hem för mycket mjölk, detta resulterar i att jag ofta "panik dricker" upp den då jag inte vill kasta mat utav många olika anledningar. Vad brukar ni göra när ni har överbliven mjölk? Vad kan man laga för mat/ baka där det går åt mycket mjölk?

DesK
7

Det bästa alternativet är att syra mjölken 🙂

/Désirée

Emo
2

Smakar du på den, så du inte häller ut mjölk bara för att bäst-före-datum var för några dagar sedan?

Har du ändå för mycket, så frys in till senare bakning.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Gasoline
7

#2 ja, det är klart att jag kollar om den är gångbar eller inte ;-) har slängs inget i onödan.

Zureel
2

Stuvade makaroner

fellfrosch
3

Jag brukar göra Yorkshire pudding, Toad in the hole om vi har korv över också :)

Gasoline
2

#4 mums, men sambon tycker inte om. Jag funderar på att strunta i det och göra mjölkmakaroner ändå, det är ju jag som lagar all mat. Har inte ätit det på flera år. #5 vad är dessa maträtter för något? Låter spännande :-D

[Tassy]
3

Pannkaka, mannagrynsgröt, stuvade makaroner, sockerkaka mm är saker jag brukar trolla bort mjölk med.

TjockaBerta
3

Det händer aldrig att vi får mjölk över eller att mjölken blir gammal. Jag brukar köpa hem 7 liter åt gången och det räcker i 3-4 dagar. 

Vår lilla närbutik har specialpris om man köper 7 liter. Därav antalet.

>>>Malum domesticum<<<

fellfrosch
1

#6 Yorkshire pudding är typ ugnspannkaka, har inte kollat upp om det är någon skillnad :) lika delar ägg, mjölk och mjöl + lite salt vispas ihop och hälls i en riktigt het ugnsform med någon typ av smält matfett och gräddas i ca 30-35 minuter. Toad in the hole är Yorkshire pudding med hela korvar :) medans man hettar upp matfettet i ugnen så steker man korvarna i det och häller sedan på smeten över.

Intehärutandär
1

Jag bakar eller gör sås.

Bjornen
3

Pannkakor och det fungerar lika bra med sur mjölk, kan behöva tillsättas lite socker.

Riktigt sur mjölk kan man göra ost av.

Gasoline
1

Tack för alla tips, ska kolla lite på recept :-D