Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 1230 ggr
Gasoline
1

Kokos i mat

Jag tänkte göra någon form av egenkomponerad kycklinggryta med kokosmjölk som bas imorgon. Jag har provat ett recept på "kycklinggryta med sting av kokos" förut men tyckte att kokossmaken var något klen.

Jag funderar på på om man kan ha i riven kokos i grytan, för att "piffa" till det lite extra. Eller tror ni att det blir dåligt?

Någon som vet/tror att det blir gott med lite currysmak till detta i form av tillsatt röd currypasta?

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

Tjeja
0

Men hur kan man få "sting" på kokos ö h t? Det i sig är ju en mild smak! Hur mycket du än koncentrerar det är ju själva smaken ändå bara mild..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gasoline
1

#1 jag antar att de som döpte receptet menar att de smakar kokos när de skrivit "sting av kokos", och det är de jag vill åt. Den lite nötiga smaken =) (eller vad nu kokos smakar egentligen =P)

ettlitetalias
1

Jag har alltid i typ grön eller röd curry i mina koksmjölksgrytor 🙂

Ska jag bara slänga ihop något snabbt och enkelt så brukar jag använda
kyckling
minimajs
broccoli
sockerärtor/mange tout/gröna bönor
fint skuren lök
koksmjölk/grädde
röd eller grön curry
(en klyfta vitlök)
(kaffir lime leaves)
(finskuren chilli)
(en skvätt matlagningsgrädde om man vill ha en tjockare sås)

Bryn kyckling, lök (, vitlök) och currypasta. Slå på koksmjölken och låt sjud. För att dra ner på tillagningstiden så brukar jag micra grönsakerna i ett par minuter innan de går i grytan, då blir de mjuka och genomkokta mycket snabbare 😃

Om du använder ett "block" av kokos eller koksgrädde så får du mer kokossmak också!

Gasoline
0

#3 ah, tack :-D ett block av kokos, vad innebär det, kokosfett?

ettlitetalias
1

Nej, typ koncentrerad kokos.. Kartongen brukar vara i storleken av en kortlek. Man löser upp kokosen i lite varmt vatten så blir det som kokosmjölk/grädde :)

Gasoline
0

#5 det låter intressant, får jag fråga vart man kan hitta sådant? :-D

ettlitetalias
1

Jag har hittat det i hyllan med utländsk mat, bland de andra kokosprodukterna :)