Presentation av TjockaBerta
Hej, jag har nyss hittat hit men jag har varit aktiv på andra iFokus sidor i flera år.
Jag tycker inte om att laga mat brukar jag säga men jag lagar tydligen mycket mera mat än vad folk brukar göra.
Det ska inte vara så tillkrånglat och inte för många udda ingredienser anser jag, då tröttnar jag. Allt ska finnas i skåpet och gå att använda till annat vi äter. Jag gillar sällan recept i tidningar för det är alltid så konstiga kombinationer med saker jag inte vet vad det är.
Mamma lagade mycket mat och var duktig men lärde inte ut något så när jag flyttade hemifrån kunde jag inte ens koka potatis. Med tre barn i stugan var jag sen tvungen att lära mig snabbt. Under de bästa åren lagade jag 8-10 portioner husmanskost VARJE kväll.
Gubben var stor, jobbade hårt och åt två portioner och sen två till hans matlåda, jag åt en och en till lunch dagen därpå. Barnen åt 2-3 portioner och antingen fick den minsta lunch eller så åt en kompis med oss. De små gästerna stirrade med fasa på det stekta fläsket och de bruna bönorna men de åt! 😃 Grannens dotter älskade vår "galopps" Det hade hon aldrig fått hemma.
Då lärde jag mig.
Paradnummerna är dillkött och fläskpannkaka. Barnen älskar min lasagne men jag tycker det är så drygt. Innan dottern for till Australien lagade jag falukorv med stuvade makaroner. Det är hennes favoritmat.
Jag saknar mammas köttsoppa.
Det känns som om jag kommer att titta in här ofta för att få inspiration när fantasin tryter.
>>>Malum domesticum<<<
Välkommen hit TjockaBerta! 🌺
/Désirée

Tack så mycket 🙂
>>>Malum domesticum<<<
Det är bara bra att kika runt för inspiration, jag kollar här och på kolhydrater.ifokus, massa goa recept lite överallt…
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Matlust är "kanon", TjockaBerta! 😉
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjocka_Bertha
🙂

KiF är lite spejsat för mig med mandelmjöl och äggmjölk. Jag hälsar på där någon enstaka gång.
Oh ja, nicket är en ordlek i många led.
>>>Malum domesticum<<<
Tja, man behöver ju inte lchf'a rakt av.. jag tänker mer på kött/fisk/fågel recepten som är otroligt lättlagade o goda… 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃