Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 1449 ggr
Pelle Långlös
1

Kalops och rödbetssallad?

Jag tog ut dessa från frysen och tänkte mig att jag skulle göra en slags gryta av köttet och till det rödbetssallad. Var det en dum idé?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tassy]
2

Varför skulle det vara en dum idé? 🤔

Pelle Långlös
1

Har ingen som helst aning. Har aldrig ätit denna kombination så därför frågar jag. 😉

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Karmatarerskanise
1

Jag haf svårt att se gryta ihop med rödbetssallad.

Pelle Långlös
2

Jag med men det var det jag fick i huvudet när jag rotade i frysen efter mat att ta fram.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tassy]
2

Jaha, det var smakkombinationen du undrade över. Ja det kan ju bli lite exotiskt hehe, bara att prova!

Pelle Långlös
1

Ingen bra bantarmat men jag siktar nu på att äta åtminstone 2 lagade måltider plus frukost.

Får berätta imorgon hur maten blev. 😛

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tassy]
2

Steg ett när man har det jobbigt med maten är att få bra mat på bordet. Strunta i bantartänket ett tag, du behöver inte fixa allt på en gång.

Pelle Långlös
1

Skall försöka. Men det går inte en dag utan att jag tänker på att jag är för fet. Men först måste jag få igång rutinerna med maten. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

DesK
1

Ylva, det är helt riktigt tänkt att först se till att få bra matrutiner! 👍

/Désirée

Pelle Långlös
1

Tack DesK 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

DesK
0

Vassego! 🌺 Försök att göra matsedel för minst några dagar framåt, helst en vecka och håll reda på vad du har i kyl och frys, då har du goda chanser att hålla nere matkontot, men ändå få i dig bra mat! 🙂 Är det exempelvis extrapris på fläskkarré i din butik, så köp en bit eller några skivor och antingen tillaga direkt eller frys i lagom portioner 🙂

/Désirée

Pelle Långlös
0

Det är lite svårt med det. 😕 Får en hel del mat från Matbanken och där vet jag aldrig vad jag får så jag kan inte planera något. Bara det jag handlar själv.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

bamse6311
0

Synd att du inte har möjlighet att planera matinköpen själv Ylva.
Annars så är det ett väldigt bra tips från Desk.

Själv så brukar jag göra på det sättet att jag köper i lite större förpackningar och fryser in.

Handlar själv gärna på Maxi om jag har möjlighet att ta mig dit, annars så blir det på Willys som bara ligger några få minuters promenad från min bostad.

Nåväl, jag köper då ofta större förpackningar av kött, delar upp det och fryser in.

När någon av mina söner kan köra mig till Maxi så köper jag ofta till exempel färs i den förpackning som är på 1.6 kg och så delar jag upp det i fyra delar och fryser in.

Detsamma gör jag till exempel när de har extrapris på karré i stora bitar.
En sådan kan ofta ligga på en bit över 2.5 upp mot 3 kg då gör jag som så att jag skivar upp hälften och styckfryser dem och den andra halvan fryser jag in hel så att jag sedan kan göra den helstekt i ugn eller gjutjärnsgryta.

Högrev och fransyska köper jag också ofta i stora bitar som jag kan dela och frysa in.

Förra veckan så hade Willys ett bra extrapris på skivad fläskkotelett och då köpte jag en förpackning på närmre 1.5 kilo som jag styckefryste så det bara är att ta ut en eller två skivor när jag känner för kotlett.

Så här försöker jag hela tiden göra med just sådana saker som färs, karré, fläskkotelett, filé, revben osv.

Som förtidspensionär så måste jag hålla koll på mitt matkonto precis som jag vet att väldigt många andra också måste och just storpack blir ett väldigt bra alternativ för just min del.

Nåväl Ylva, synd att du inte har den möjligheten då det både är ett bra sätt att hålla matkontot nere samt även ett sätta att kunna variera sin mathållning.

Ylva, när jag började skriva så visste jag inte vad Matbanken är men googlade precis nu och förstår exakt hur du menar nu när jag läst.

Dock så är det ju väldigt väldigt bra att det finns och jag läste lite om Matbanken på Åland och har för mig att det är där som du bor.

Inte lätt att planera Ylva när man inte vet vilka matvaror som man skall få.

Finaste och bästa hälsningar med kram,
Bertil

Pelle Långlös
0

Tack Bertil. I "min" butik finns det inga stora förpackningar :-( Det är en liten stadsbutik så det finns inte utrymme för sånt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

bamse6311
2

Väldigt synd att du inte har den möjligheten Ylva då det gör en hel del och sparar en hel del åt matkontot varje månad.

Själv så har jag ju förtidspension vilket gör att jag på de sätt som finns måste hålla matkontot inom en rimlig nivå och ändå kunna tillaga de rätter som jag gillar.

Hur som helst Ylva, bra som tusan att du har Matbanken.

Allra finaste hälsningar,
Bertil

Pelle Långlös
2

Å jag har sjukpension. Var och hämtade nya biljetter och nu blir det ranson på dom med. Nu får man bara varannan vecka.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

bamse6311
2

Jag vet inte riktigt hur det fungerar i Finland Ylva men jag förstår på din beskrivning att det är lite annorlunda system är här i Sverige.

Synd att du inte har samma möjlighet att göra dina inköp som jag har.

På det sättet som jag har beskrivit tidigare så har jag alltid flera olika alternativ i min frys att välja på nära jag skall göra mat.

Vet inte riktigt det där du skriver med biljetter och hur det fungerar.
Googlade som sagt och läste om Matbanken på Åland och det är ju väldigt väldigt bra att det finns.

Förstår verkligen din situation Ylva.

Finaste hälsningar,
Bertil

Karmatarerskanise
3

Förmodar att det är biljetterna man växlar in mot mat och hygienartiklar.

bamse6311
1

#18 Hera

Jo du har helt rätt.

Matbanken i/på Åland är ett samarbete mellan Rädda Barnen, Mariehamns församling, Pingstkyrkan och Socialmissionen projektet Matbanken tillsammans.

(Inom Matbanken samlar vi in och delar ut mat (torrvaror, bröd, frysvaror och färska grönsaker) en gång i veckan. Barnfamiljer kan få biljetter till Matbanken från oss på Rädda Barnen.)

Väldigt väldigt bra tycker jag att sådant finns.

Bättre hade tycker åtminstone jag varit att Ylva fick ut sin sjukpension i reda pengar så att hon själv hade kunnat bestämma vad hon ville handla och behöver.

Dock som sagt var väldigt väldigt bra att sådant som Matbanken finns.

Bästa hälsningar,
Bertil

Pelle Långlös
1

Tack jo man får hämta biljetter på olika ställen beroende på om man har barn eller inte. Anledningen till att jag inte hand om mina pengar och istället lämnat över ansvaret till intressebevakaren (god man i Sverige ) är att jag inte kan sköta min ekonomi. Visst får jag pengar men det är inte jag som tar hand om dom. Innan sjukskrivningen för typ 4 år sedan så hade jag en massa skulder därför blir det inte mycket kvar för hyra och värme kostar, mediciner, sjukbesök och försäkringar. Telefon och sånt som jag skaffade innan ib är ju kvar. Det blir inte mycket kvar på 750€.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

bamse6311
1

Förstår precis hur du har det Ylva och förstår dessutom att det inte kan vara så lätt för dig.

Har också förstått att du ändå klarar ut allt galant både med din mathållning och konsten som du är så duktig på med alla dina målningar och annat.

Finaste hälsningar Ylva,

Bertil

Pelle Långlös
1

Tack åter igen Bertil. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

bamse6311
1

#22 👍 Tummen upp.

Finaste hälsningar,
Bertil