Matlust iFokus

Matlust

Etiketternötviltgris
Läst 1763 ggr
[Aquelegia]
2013-09-04 03:26
4

Lamm"rulle"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag gjorde jag något jag länge velat testa.

Att ta en stek och krydda innanför så det verkligen blir smak rött igenom.

Ingredienser (ca):
1tsk salvia
1tsk rosmarin
1tsk timjan
1tsk salt
ca 2 krm vitpeppar och 2 krm svartpeppar
4-5 stora vitlöksklyftor
0.5 tsk hickory salt
800-1000gram lammstek utan ben (går även att göra med picnicbog, nötstek/fransyska/rostbiff, skinkstek med mera)

Ta lammsteken och skär djupa snitt så att steken går att dra ut till en lång remsa.
Banka ut något så att steken blir jämntjock.
Blanda de torra kryddorna, saltet och pepparna i en mortel och stöt tills det är fint, hacka vitlöken grovt och mortla med kryddningen tills det är en fin pasta.
Smeta ut på insidan av steken och skär smör i milimetertjocka skivor och lägg på. För ca 800 gram tog jag 4 skivor smör.
Rulla ihop och bind ihop, fäst med tandpetare eller använd eventuellt nät som fanns runt steken för att hålla ihop rullen.
Stek runtom i valfritt fett.
Ha ugnen på 150* och baka klart steken till 55* Kolla med köttermometer.
Låt vila i minst 10 minuter

Karmatarerskanise
2013-09-04 08:14
1

Ska testas! Tack för receptet!

Anterrabae
2013-09-04 11:44
1

Låter och ser jättegott ut! Ska försöka komma ihåg detta 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-09-04 14:17
2

#1 Rekommenderas verkligen! Vet inte hur jag fick till det så perfekt (köttet var mer rosa igenom än det ser ut på bild) och det smälte i munnen. Tror det var tack vare smöret inuti som det blev så mört/saftigt. Risken är ju stor annars att en köttbit man skurit upp tappar i vätska. Tänkte efter före och lade därför till smöret. Skall testa med färska kryddor nästa gång, blir nog ännu bättre då ^^

#2 Märkligt att jag aldrig testat det förut, plötsligt föll allt på plats och det var inte särskilt krångligt att göra heller. Så smakrikt och köttet kom verkligen till sin rätt. Lätt hänt att en hel köttstek blir lite tråkig i smaken, vilket inte alls blev fallet här. Receptet är verkligen påhittat så det är bara en idé hur mycket kryddor som går åt och själva konceptet att man har smakerna inuti. Gör precis som du vill därhemma med de kryddor du har🙂