vilket stämmer?
Jag och min sambo hade en diskussion idag som lyder såhär; 1. Den ena anser att kilopriset på kött är oftast mest ekonomiskt att räkna på men inte alltid för vissa köttsorter mättar mer trots vikten på köttena är densamma. Som exempel 45 gram lövtunn (ca 1 skiva) äter vi var till en middag men äter vi ytterfile äter vi ca130 gram (ca3 skivor). Den andra tycker bara nej. Det är bara kilopris som räknas. (Självklart räknar man att tillbehören är lika mycket på båda måltiderna så priset där är definitivt samma) Vem av oss har fel?
Ingen har fel, ni har bara olika syn på saken.
Kilopris och mängd intagen föda säger heller inget om kvalitén på maten, näringsinnehåll med mera. Inte säger det något om era individuella behov heller.
Jag skulle väl säga snarare att ni inte ska stirra er blinda på priset. Sätt upp en månadsbudget och försök leva efter den om ekonomin är svår. Maten är en stor del av våran hälsa, går det att sätta ett ekonomiskt värde på det?
Den mat man blir mätt utav till lägsta pris är mest värd. ;-)
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#2 Så kvalitén och näringsinnehållet är inte värd nåt? 😮
Nä inte just nu för jag har en sån minimal summa varje vecka så jag kan inte köpa något som kostar mer om det finns billigare. Tyvärr. Om jag hade mera pengar så skulle jag välja kvalité. Får alltså 35€ på måndagar och 25€ på fredagar. Det skall räcka till allt i hushållet och hygien. Måste gå till Matbanken varje vecka för att få mat.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jo jag förstår att verkligheten kan se annorlunda ut (lever själv på minimalt med pengar), men jag tänker också att får man i sig näringsriktig mat blir man nöjd på mindre mat, för kroppen skriker inte efter näring. 🙂 och en god hälsa är också ekonomiskt i längden.
Är också sådan så att jag måste titta på "extrapriser" och egentligen på grund av ett fysiskt handikapp begränsad till att mest handla på Willys som ligger ett stenkast från min bostad.
Ikväll så kommer det troligtvis att bli billig (dansk) fläskfilé som jag tror jag skall tillaga enligt recept HÄR på inlägg 5.
Tycker att det låter riktigt smaskigt och till ett billigt pris.
Bästa hälsningar,
Bertil
Ja man kan absolut få till jättebra billig mat! 👍 billigt betyder inte skräp, lika lite som dyrt betyder bra!
Absolut Tassy och skall köra med ditt recept på att tillaga fäskfilén som ugnstekt falukorv och med en god salami som jag stoppar i skårorna.
Får jag ge en liten liknelse.
När KF en gång började med sina "blåvita" varor så jobbade jag där.
En av de första produkterna var ketchup.
Jag och min hustru som också jobbade inom kooperationen köpte gärna "blåvitt".
Ungarna (våra barn) dom skrek högljutt och fäktade med armarna, den här "äckliga" ketchupen ville inte dom har för den smakade ju liksom pyton utan dom ville ha Felix som vil alltid haft tidigareoch som var mycket mycket godare.
Nu tillhör det saken att det var Felix ketchup i båda flaskorna.
Det var helt enkelt Felix som tillverkade den "blåvita" ketchupen.
Båda flaskorna var identiskt lika till form och rymde exakt lika mycket.
Detta var naturligtvis av produktionsmässiga orsaker:
När Felix fick in en order från KF så satte man helt enkelt igång ett extra skift på fabriken.
På det ena bandet så kom det Felixflaskor fylla med ketchup och på det andra bandet så kom det "blåvita" flaskor och alla fyllda med samma Felix original ketchup.
Väldigt konstigt egentligen hur en märkesvara kan göra med människor.
Våra ungar (barn) tyckte alltså att ketchupen i den blåvita flaskan var "äcklig" och inte gick att använda medan samma ketchup i en annan flaska smakade gudomligt *skrattar*.
Nåväl, angående blåvita var så var det från början tänkt att det här skulle passa barnfamiljer med kanske inte alltid så höga inkomster.
Tre år senare så gjorde KF en stor undersökning om vem som köpte de här produkter.
Hör och häpna så var det inte låginkomsttagare som köpte de här produkterna utan det visade sig att dessa grupper hade fortsatt med Felix ketchup, Kellogs Cornflakes osv osv.
Det visade sig att de som mest köpte "blåvitt" var de som låg över i både inkomst samt utbildning.
Istället för en semesterresa per år för hela familjen så åkte det de kanske två gånger för pengarna som de sparat på "blåvitt".
Själv så handlar jag mest på Willys då det ligger enbart ett stenkast från min bostad.
Dom har ju ett eget märke som heter "Garant" och varje gång som jag köper någon produkt av det märket så vet jag att exakt samma produkt även finns med ett "varumärke" men då runt 30 - 40 % dyrare.
Well alla, det här blev ett låååångt inlägg.
Ikväll blir det alltså billig dansk fläskfilé från Willys tillagad enligt recept av Tassy.
Bästa hälsningar,
Bertil
Ja Bertil, du har helt rätt! Jag kände till att det ofta är samma varor i olika förpackningar, och jag försöker så gott det går att "finna dem" och handla billigt. 👍
(ps. jag köper alltid dansk fläskfilé, det sitter i sen jag bodde i danmark. Dom är så stolta över sitt fläskkött 😃) Sen kanske jag är en miljöbov.. 😐
#9 Tassy
Inte tusan är man miljöbov för att man köper en fläskfilé från Danmark och dessutom så har danskarna precis lika stränga regler vad det gäller köttproduktion som vi har här i Sverige.
Däremot så finns det en massa andra konstiga exempel på sådant.
Inte minst på olika kycklingprodukter som ligger i frysdiskarna.
Kycklingen kan var uppfödd i Thailand för att sedan fraktas och växa till sig i Danmark (eller anat land) innan den så sedan så småningom sedan fraktas till Sverige för att bli slaktad och därmed också kunna stämplas på förpackningen att den är Svensk.
På tal om Danmark så skrev jag precis i ett annat inlägg om hästkött som jag ofta köper i Helsingör och inte minst så skrev jag om min älsklings-ost "Gamle Ole" som luktar lika illa som den smakar gott *skrattar*.
Tassy, sedan så älskar jag även "röde pölser" och köper dem alltid i samma charkuteributik i Helsingör som både har slaktat grisen och tillverkat sina egna "röde pölser".
(Vet inte riktigt hur man gör ett danskt ö på ett svenskt tangentbord *skrattar*)
Bästa hälsningar,
Bertil
Tänkte mest på att vi har ett lokalt slakteri här och fullt med närodlat kött i hyllorna 🤐 men det är dyrt som rackarns ibland! Men det förstås, dom kan ju lika gärna ta in djur och bara slakta här och kalla det närproducerat?
Det där med kyckligen lät ju riktigt läbbigt! Jag som äter massor av kyckling! 😮 hur är det med kronfågel och guldfågeln?
Köper jag malet kött så köper jag alltid åländskt.
Fast när jag tänker efter så är jag inte så säker på var köttet kommer. Den bara mals i butiken men det kan ju vara vilket kött som helst. Så då kanske det inte är åländskt after all.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Faktum är faktiskt Tassy att jag en gång för många år sedan var på Guldfågeln på Öland vid ett antal olika tillfällen
Jag jobbade på den tiden på Corning vilket här i Sverige mest är känt för sina Pyrex glasformar, grytor mm.
Vi skulle tillsammans ned Guldfågeln producera en film om hur man tillagar kyckling i mikrovågsugn vilket faktiskt också blev en matlagningsfilm på en bra bit över en timme.
Hur och var som dom fick sina kycklingar ifrån det vet jag inte så det kan jag inte säga något om.
Själv så fick jag hela bilen fylld med kycklingkött varje gång jag var där.
Dom hade något som de kallade Poulard som egentligen är en unghöna som man opererat bort äggstockarna på för att den vid gödning skall bli fetare.
Kycklingklubborna på en sådan var jäklar större än på en riktigt stor kalkon.
Redan då så tyckte jag att det där med det där med så enormt stora kycklingklubbor inte lät väldigt bra eller sunt.
Om dom har kvar sådant än idag vet jag inte och kan därför inte heller uttala mig om det, vet bara hur det var då på 90-talet.
Vad det sedan gäller lokala charkuterier och slakterier, hur säker kan man vara på att djuren verkligen är närproducerade?
Läste för några veckor sedan en insändare i Helsingborgs Dagblad.
Det var en kund/konsument här i stan som varit inne på en lokal charkuteributik här i stan och när han frågade om styckningsdetaljen som han skull köpa varifrån den kom så hade biträdet som dessutom var ägare till butiken ingen som helst aning om var den kom ifrån.
Det finns nog mycket bästa Tassy som vi vanliga konsumenter helst inte skall veta.
Det går ju inte heller att bli vegetarian för inte vet vi något om grönsakerna eller frukterna heller!
Btw, så blev min danska fläskfilé god som tusan och "stoppad" med en god salami och tre dl vispgrädde i formen samtidigt som filén blev tillagad i ugnen så blev det en riktigt god och läcker sås.
Bästa hälsningar,
Bertil
#12 Ylva.
Nej, man vet ju egentligen aldrig riktigt var köttet från början kommer från oavsett vad butiken/grossisten kallar det.
Speciellt noga skall man kanske vara med färs.
Å andra sidan så som jag brukar säga så skall jag ju inte "prata" med köttet och ibland kanske det kan kanske vara bäst att inte veta var det kommer ifrån och hur det blev producerat.
Huvudsaken är väl egentligen att man tyckte det smakade gott och att man tillagade det på ett sätt som man själv tyckte om.
Bästa hälsningar,
Bertil
Härligt att det blev gott Bertil 😃
Ja det är nog mycket man som konsument inte "bör känna till" 🤐…
Eller som man kanske bör känna till så vi kan säga ifrån och få en hållbar produktion till rimliga priser! Det borde inte vara dyrare att föda upp en ko på gräs,med tillgång till ute, utan onödiga mediciner, än att betala för en uppvärmd lokal, köpa foder och medicinera för att det blir fel i kossans ekosystem…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade