Vaktelägg
Idag köpte jag en förpackning vaktelägg, det är första gången. Jag har heller aldrig smakat sådana.
Tips på hur man tillagar och vad man kan ha det till?
Sist jag hörde vaktelägg så var det en som hade råa sådana äggulor på råbiff.
/Maria
Vaktelägg är svårskalade så det är nog bäst att förlora dem utan skal (alltså pochera äggen utan skal). Skalet är ju ofta vackert så av den anledningen kan det bli fint att ha några hela okokta vaktelägg på ett fat med den rätt du väljer att göra. Berätta gärna vad du gjorde för rätt med dina vaktelägg! 
/Désirée
Gammal tråd men är i samma sits så fler tips med vaktelägg behövs.
Gjorde omelett idag men är det egentligen någon smakskillnad på vaktel/hönsägg?
Kommer få fler ägg framöver så lika bra att bunkra upp me några bra tips.
Kan berätta att vi hade vakteläggen på en lyxpizza. Märkte ingen speciell smak på äggen.
Råbiff med vaktelägg är en klassiker som jag har lagat ett antal gånger.
#3 Ja, det är smakskillnad, det märks som mest om man äter dom kokta samt om vaktlarna fått leva utomhus.
Ett recept jag stött på men inte provat än är friterade vaktelägg. Såg riktigt smaskigt ut på bilden.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Är det den råa äggulan man använder då eller hackat kokt vaktelägg eller hur gör du? Råbiff, hum måste jag få tag i fin fint kött bara. Kom på att jag har presentkort till en gårdsbutik här i stan som har hängmörat. Vad för sorts kött rekommenderar du till råbiff? (förutom det självklara att det är nötkött då)
#3 Skall koka migg ett till frukost imorgon, hur lång tid för ett vaktelägg? Kan ju inte vara många minuter 🙂Friterat vaktelägg skall jag kolla upp. Sambon jublar för friterat så tja varför inte😃
7 berätta om det går att skala ett kokt. Till råbiff är det rå äggula.
#8 Man skalar inte vaktelägg, utan man lägger det kokta i ättika en stund så försvinner skalet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7 1,5-2,5 minuter.
Har ingen ättika hemma attans! Får bli till att skala haha önska mig lycka till 😉
#8 Förstod nästan det men tänkte om man det fann ngn variant med hackat då man "tar tillvara" på hela ägget ^^ Äggulan var förvånandsvärt stor för det lilla ägget faktiskt. Om man tänker jämfört med ett hönsägg!
#9 Tvättäkta snabbmat det😎
#7 Innanlår av nöt som du skrapar, maler eller skär i tunna bitar. En bra köttaffär vet vilken bit som passar bäst…
Jag tycker att vaktelägg går utmärkt att skala, sålänge dom inte är jättefärska och precis nykokta, men när dom har fått svalna under rinnande vatten så är det bara att slå hela skalet runtom mot något hårt och dra av hela skalet. 🙂
9 "man" skalar visst vaktel ägg.
#14 Ja visst, om man gillar onödigt pillergöra. 😉
15 eller om man saknar det som behövs :)