Varför dör dragonen?
Ingen aning, men kanske för mycket vatten 🤔 Dragon är ju lite kinkig och inte så lättodlad som många andra kryddväxter. Hur smakar den? Jämfört med den franska dragonen alltså 🙂
/Désirée
Jadu, svår fråga nu när jag inte har annan dragon att jämföra med :) Kanske att den är lite mildare.
Nu är det ju egentligen inte en dragon den bara kallas det, det är egentligen en tagetes och jag tror det korrekta namnet är glanstagetes så att jämföra med vanlig dragon funkar ju inte. Glanstagetes är inte heller härdig i Sverige men man ska kunna övervintra den inomhus.
Ser ut som det är de nedersta bladen som vissna och inte de i toppen och då är det ingen fara, bladen längst ner är de äldsta bladen och det där kan ha varit skador den fick för flera veckor sedan som visas nu då växten väljer nya blad istället för de gamla och gör sig av med dem.
Åsa, självklart jämför jag den med dragon då den heter det och smakar det. Menar du att affären ljuger?
Tagetes lucidae har även ett o-latinskt namn som syftar på att den även har en anis-touch i smaken (eller om det var i doften(?)).
(Jag kommer i skrivandes stund inte på vad "anisnamnet" är.)
Olika växter som har liknande smak (eller likartade "namn"), behöver inte nödvändigtvis ha likadana odlingskrav.
🙂
När det gäller växter är det de vetenskapliga namnen man måste gå efter man kan aldrig gå efter de svenska namnen.
den mexikanska dragonen heter Tagetes lucidor och vanlig dragon heter Artemisia dracuncolor det första namnet visar om växten är släkt med varann eller inte, hade den mexikanska dragonen hetat Artemisia i förnamn hade den varit släkt med vanlig dragon. Svenska namn kan förvilla för ibland bara har de hittats på och ibland har man använt ett namn för att man tycker den är lik en annan växt och då använt ett snarlika namn
#6 Är det DÄRFÖR den dragonen jag testat att köpa färsk i kruka inte smakat dragon alltså anis/lakritsaktigt. Gett upp totalt att försöka odla det med. Har slagit helt fel i smaken! Skall kika på det latinska namnet i framtiden, hoppas hitta en färsk dragon som smakar som det ska!
Det finns 2st olika Artemisia (dragon) som säljs i butikerna, den ryska (Artemisia dracuncolor var. inodora) och den franska (Artemisia dracuncolor). Den ryska är väldigt härdig men ofta smakar den inte så mycket, den franska är inte så härdig i Sverige men den smakar ju mycket mer.
Anisillo, är det anissmakinspirerade namnet.
🙂
Jag tycker den smakar dragon, och den smakar väldigt mycket. Passade utmärkt i bearmaisesås 😃
Camilla Plum gav mig ytterligare ett namn på denna tagetes i senaste avsnittet…:
Lakritstagetes.
#11 Då såg vi samma program haha tänkte på denna tråden då med😃

Bilden på de äldre bladen visar på typiska brännskador som är orsakade av för intensiv sol eller blåsväder, eller också av för låg temperatur (behöver inte vara frost).
Alla växter bör avhärdas om de ska stå utomhus. Intensiv sol är oftast det som ger stora skador.
13 eftersom det bara är de understa bladen på växten och ingen annan växt ser ut så (och vi knappt haft någon sol) så verkar det inte stämma. Verkar mer som att det faktiskt är så att de understa dör när de nya växer ut på toppen.

Det är gamla synder som är historia, men jag tror att plantan har blivit bränd för en månad eller så.
Ok, får väl se om det händer igen, på de överdta bladen.