Skogsmat?
Nu när våren förhoppningsvis är på väg vill man ju ut i skogen och grilla korv. Vilken mat brukar ni ha med ut i skogen och har ni några specialare att grilla över öppen eld?
Mvh // Johan

Kan endast relatera till öringfiske (sommar) i Norrland, å det viktigaste matväg är en 75:a vodka och kaffe (kask) för att överleva knottangreppen. Som backup (ingen fisk) gäller torrfoder, pasta och kanske nån knäcke med ost.
Jag är ingen gummistövelmänniska, så jag kan nog inte bidra med något alls i den här tråden. :)

Allt smakar ju gott i skogen, var det ju någon som sa..
-Tyvärrr så när man vandrar måste man ju stoppa i sig rätt mkt torrfoder=mindere smaskigt

Vår? Gå ut i skogen och grilla korv?
Nope, som Lapplänning så kallas april för gotiden. Man packar lådan bak på snöskotern med en mourikka och rester från gårdagen (allt smakar bra uppstekt på en mourrika) sedan kör man till något go'ställe och gräver ned sig i en solgrop och ligger och go'äter hela dagen.
Ska man lyxkäka så är detta aldrig fel
souvas
wokgrönsaker
potatis
stek i hop på mourikkan och slå sedan på lite grädde, tillsammans med vita vidder, vårsol och trevligt sällskap slår det allt annat i kulinarisk skepnad!
Pastasallad är god även kall…

För all del, brukar inte ha med mig mat ut i skogen så väldans ofta nu för tiden, men nog var varm choklad och limpsmörgås med ost en riktig klassiker i stil med Mulleskolan??

mmys
tunnbrödsrullar eller pitabröd med goda fyllningar! Renstek och pepparrot, potatissallad, kycklingsallad… Eller vanliga frallor, klyvda och fyllda med ost och skinka. Eller stekt ägg. Ååååh, det är gott med lite gräslök på! Riven morot är också jättegott på mackor. Chokladen ska vara goood, ingen O´boy utan någon annan mindre söt sort.
Korv grillar jag ytterst sällan, mitt grillande utomhus inskränker sig till att grilla kött på riktig grill på seglingssemester… Men det är gott att grilla marshmallows och klämma mellan två goda kex och äta. Har förstått att detta heter s´mores på amerikanska…

#4; det var några ord som är nya för mig…! Vad är mourikka och souvas för något? Finns det att få tag på vid västkusten?