Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 5127 ggr
lilin
1

frityrsmet

hej

Jag undrar om någon vänlig själ har recept på frityrsmet som inte säggar ihop efter en stund, utan sådan som dom har på Kinarestaurangerna.

Jag har provat dom som jag har hittat ute på nätet på recept.nu och det andra vanliga och jag tycker inte dom blir bra. Jag använder mig av rapsolja när jag friterar, men läste att jordnötsoljan används av Kineserna, men det står att raps går bra. Och jag värmer den till 190 grader.

Skulle bli himla glad om någon vet

DesK
2

När jag gör frityrsmet, så använder jag bara hårdvispad äggvita, salt, rismjöl och vatten eller mjölk och det tycker jag blir bra. Vad är det i de som du har testat?

/Désirée

Cragan
1

" Till Koromo (tempura smet)

2 dl Tempura-ko (tempura mjöl)
2 dl kallt vatten 

Istället för Tempura-ko:

1 ägg, 1½ dl iskallt vatten,
1½ dl vetemjöl "

http://www.japanskatorget.com/Doc/Tempura.pdf   

texten är lånad därifrån
vet dock inte hur det funkar då jag inte testat det själv

Maria
2

Här är ett enkelt recept jag fått från en kinesisk kock.

Jag har använt det flitigt till att fritera både räkor, fisk, kyckling och fläsk.

Cirka 3 dl mjöl. Hälften potatismjöl och hälften vetemjöl.

1 äggula

knappt 3 dl vatten

1-2 tsk salt

2 tsk bakpulver

Det hela kan blandas i förväg förutom bakpulvret som tillsätts innan man ska fritera.

Jag friterar alltid i rapsolja.

/Maria

lilin
0

tusen tack för alla svar

jag har använt mig av hårdvispad äggvita, mjöl och bubbelvatten, salt socker rismjöl potatis mjöl öl majsmjöl och gud vet allt, men jag ska prova dessa som ni skrivit, då jag tycker att de varianter som jag gjort lixom säckar ihop och blir sega istället för frasiga. 

på kinan eller asiatiska restauranger så är det ju frasigt länge.

Så då ska jag fråga er oxå om det finns någonstans på nätet eller runt Borås där man kan köpa raps till vårrullarna, för det är så svårt att göra??

tackar igen .. Här ska friteras… :D

[Tassy]
2

Har du rätt temperatur på oljan när du friterar? funkar termometern menar jag.