Köksutrustning

Skaffade rökugn! :-)

2016-08-17 15:24 #0 av: JazzBass

Lägger det här i köksutrustning-kategorin, även om det är strikt förbjudet att ha den här utrustningen inomhus. Glad

Har gått och varit extremt sugen på att fördjupa mig i grillandets och rökandets ädla konst i över en månads tid, och har velat utöka mitt utekök (bestående av en medelstor gasgrill) med en rökugn eller motsvarande för rökning av t.ex. fisk, ribs, pulled pork med mera. Mest sugen var jag på en så kallad kamado, en keramisk grill/rök/ugn, men prislappen på dessa är hisnande, och insatt folk avrådde från att skaffa nån av de "billiga" kopiorna  av märkesgrejorna som finns. Så och igår gjorde jag mitt val och skaffade alltså igår en rökugn, en Weber Smokey Mountain (WSM), av den minsta storleken som är 37cm i diameter. Den är rätt rymlig ändå.

Den här är inte lika ekonomisk som en kamado, men ändå inte speciellt dyr i drift och håller värmen i många timmar utan påfyllning. Det blir en utmaning att lära sig använda den och styra temperaturen och rökningen bra, men jag gillar ju sånt. Glad Först ut på den, ikväll eller i morgon, blir två lammlägg. Få se hur det blir... Glad

Nån annan här som är inne på det här med grillning och rökning?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2016-08-17 15:29 #1 av: JazzBass

En bild på rökugnen. Måste skaffa en plåt eller nåt att ha under den innan jag använder den bara.

Anmäl
2016-08-17 18:16 #2 av: Hera

Snygg den är :)

Anmäl
2016-08-17 19:00 #3 av: DesK

Waow! Jag inte inte alls avis.....inte ett dugg! Cool

Vill veta allt vad du gör med den! Glad

Désirée

Anmäl
2016-08-17 22:42 #4 av: JazzBass

#2 - Jovisst! Glad

#3 - Hehe! Ska göra mitt bästa att dela med mig av experimenten. Hann inte med nåt idag tyvärr, men i morgon hoppas jag kunna tända röken redan på förmiddagen.Glad Dels har jag två små lammlägg jag tog fram, dels köpte jag idag en stor entrecotestek med ben som ser ut ungefär som en enorm fläskkotlett i nötkött. Kunde inte motstå den med en 30% rabattlapp på. Skrattar Totalt sett jättemycket för mycket kött för en dag, men jag tror jag ska testa göra pulled beef av den, det står ju sig bra några dagar. Får återkomma med rapporter. Glad

Anmäl
2016-08-18 22:47 #5 av: JazzBass

Första rökrapporten:

Tände röken idag vid halv 1 ungefär. Efter att briketterna börjat glöda hyfsat så plockade jag ihop rökens delar och fyllde vattenkärlet med kallt vatten. Borde dock ha använt varmt, för det tog tid att få upp temperaturen dit jag ville ( 100-120 grader). När det väl blivit varmt var temperaturen stabil, och det gick bra att justera värmen genom att öppna upp eller minska på luftintagen nere och utloppet upptill. Det var inte alls så svårt som jag inbillat mig.

Ungefär halv 2 lade jag på tidigare nämnda lammlägg och entrecotestek, kylskåpskalla som legat i en saltlag på vin, vatten och vitlök, och slängde samtidigt in en rejäl näve blötlagda rökspån av hickoryträ (webers påse) på de sakta glödande briketterna. Det började ryka rejält då. Kan inte påstå att den här rökugnen är speciellt tät. Borde ha använt större träbitar istället för flisor, men jag hade köpt flis redan och använde det i brist på annat.

Ungefär klockan 4 lyfte jag bort locket och stängde in köttet i aluminiumfolie med en skvätt av tidigare nämnda saltlag. Det var dock ett misstag, borde ha använt nånting vanligare istället då smaken i slutändan var för salt. Klockan 6 tog jag bort lammläggen och åt upp dem. Båda två. Det var ett väldigt saftigt och mört kött innanför den rökta ytan, och köttet lossnade fint från benen. Det blev en rejäl röksmak på dem, kanske lite väl kraftig, precis som sältan. Men gott i alla fall. Så här såg de ut:

Anmäl
2016-08-18 22:49 #6 av: JazzBass

Fortsättning på föregående. Det gick tydligen inte att skriva ett långt inlägg:

Vid samma tid hade innertemperaturen på entrecoten stigit till 92 grader (måltemp för pulled beef är 95 grader) så jag ströp luftintaget rejält för att få ner temperaturen i röken - som dock inte rök så mycket vid det här taget längre - och när den sjunkit minskade jag även utloppet. Vid 8-tiden slängde jag på några till briketter och öppnade ventilerna för att få upp temperaturen lite igen då det nästan slocknat. Efter en stund var temperaturen 120 grader, något för hög, så jag slöt ventilerna lite igen.  Vid halv 10 plockade jag bort köttet och stängde alla ventiler, för att avsluta rökningen. Så här såg köttbiten ut: