Annons:
Etiketterrådtips
Läst 14823 ggr
Snuffles
4/22/16, 6:00 PM

steka utan fett

Går det att steka mat utan att använda olja eller margarin i pannan?

Annons:
Aleya
4/22/16, 6:03 PM
#1

Beror på vad för panna du har och hur fett det du steker är skulle jag säga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

DesK
4/22/16, 6:26 PM
#2

Som #1 säger det beror på vad för panna du använder, t ex en väl instekt gjutjärnspanna kräver minimalt med stekfett. Margarin går inte att använda till något, absolut inte att steka i, det är synnerligen ohälsosamt. Stek istället i lite riktigt smör, kokosolja eller bra flytande olja, alla dessa är mycket dryga att använda, så det behövs inga mängder av dem.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TanatosNyx]
4/22/16, 7:01 PM
#3

Vill du ha god mat så är svaret rätt och slätt nej. Då är det bättre att koka eller helt enkelt göra annan typ av mat.

Halvdansken
4/23/16, 8:01 PM
#4

Varför?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Snuffles
4/24/16, 11:13 AM
#5

#4 mindre kalorier…

Maria
4/24/16, 1:18 PM
#6

Jag har precis gjort Fransk bondsoppa och där ska man steka tärnat sidfläsk och det är så fett så att det steker i sitt eget fett så att säga.

Precis som redan är skrivet så beror det alldeles på.

Annars när jag steker så gör jag det i Bregott som är 80% smör och 20% rapsolja. Helt perfekt färdigblandat😉

Vissa saker steker jag enbart i rapsolja. Det finns så himla fin rapsolja numera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sindri
4/24/16, 2:28 PM
#7

#5 av: Snuffles

Och varför det?

Skall man steka utan fett är det pannor med diverse suspekta beläggningar som gäller. Beläggningar av plast och annat som trots alla garantier flagar och lossnar efter ett tag och kommer i din mat.

Odd
4/30/16, 12:41 AM
#8

Jag steker ofta utan fett eftersom jag gillar smaken på torrstekt och har en mage som är lite fettkänslig, så vill jag ha smörsmak är det smidigare att ta på en klick efteråt.

Använder både gjutjärn och teflonpannor utan problem, är det en ny panna så ta och ha i 1-1 1/2 msk olja och torka runt med en pappershandduk på medelvärme, torka sedan rent igen med en ny pappersbit och i med vad du vill steka. Diska aldrig pannorna med något medel, skura bara med vatten efter stekning. Om du har råkat bränna maten kan du koka upp vatten i pannan för att lossa det, eller ha i en generös mängd olja och hetta upp och låt svalna något innan du torkar upp allt med en pappershandduk. Upprepa det första steget någon gång i månaden om du tycker maten börjar fastna i pannan.

Har stekt kött (magert och fett), ägg (knäckt, röra och omelette), fisk, grönsaker, blodpudding, nudlar, pannkakor, osv på detta viset utan något krångel, på låg, medel och hög värme. Ägg och fisk kan vara lite envisa ibland, så är du ovan kan det vara rekommenderat att torka pannan med en pappershandduk med lite olja på först om du ska tillaga något sådant, men efter att man vant sig vid tekniken är det inga problem!

Snabbt och smidigt sätt att göra skitgoda torrstekta grönsaker med salt och peppar, det tillsammans med ett glas chokladmjölk är mitt favorit kvällsmål innan läggdags! Bästa är att man slipper disk, eller stekstänk över hela bänken 😃

Men helt ärligt så är kalorimängden ingen större skillnad än om du skulle ha i en liten klick fett när du steker, mycket av det stannar kvar i pannan och du känner dig dessutom mer tillfreds med maten och mättare längre med det tillsatt.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Zepp
5/5/16, 2:30 PM
#9

#5

Lägg ner det där med fettskräcken.. det lär hur som helst inte båda till något bestående!

Tvärt om så förefaller det som att högre andel fett och mindre socker/kolhydrater kan leda till minskad aptit.. dvs att man äter färre kalorier!

För att reda ut det hela rent biokemiskt.. fett, protein, kolhydrater och alkohol är macronutrienter.. varav bara protein är essentiellt förutom Omgea-3/6 är essentiella utav fetterna.

Finns lixom inga essentiella kolhydrater alls, så de är lixom lättast att skippa.. iomed att de främst bidrar med kalorier!

Därmed inte sagt att man bör mninska på grönsaker iomed att de tillför något mer än just kolhydrater. utan dels fyller ut tallriken/buken och innehåller främst vattenlösliga vitaminer/mineraler!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: