Drycker & Övrigt

Vad har har hänt med Gevalia Mellanrost?

2015-10-25 11:56 #0 av: Jalking

Jag öppnade ett nytt paket idag och doserade som vanligt. Det blev nåt vattnigt blask! Det första jag kollade var om filtret hade vikt sig. Sånt händer ju ibland och ger blaskigt kaffe. Men inte. Jag hällde det nybryggda i vasken och laddade bryggaren på nytt, nu med rejält ökad kaffedos till samma mängd vatten. Nu blev det nästan riktigt kaffe, men fortfarande lite svagt.
Tänkte ett tag om paketet av någon märklig anledning innehöll Löfbergs
Lila, men det här var t.o.m ännu sämre.
Vad har hänt med det annars så pålitliga Gevalia Mellanrost?

Anmäl
2015-10-25 11:58 #1 av: Jalking

Jag har skickat i stort sett samma text som ovanstående + lite info om inköpsställe, bäst-före-datum mm till Gevalia. Ska bli intressant att se om jag får något bra svar.

Anmäl
2015-10-25 11:58 #2 av: tlover

Var du på nått nytt ställe? (vattnet och även annat påverkar smaken).

Annars kanske du ska kontakta gevalia, ev får du pengar till ett nytt paket

Vad vill du ha för månadstema nästa månad?
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2015-10-25 12:04 #3 av: Jalking

Jag var hemma och bryggda kaffe enligt exakt samma rutiner som alltid i första bryggningen. Den andra tog jag som sagt mera kaffe, men det blev ändå blask.

Jag har kontaktat Gevalia enligt ovan.

Anmäl
2015-10-25 12:11 #4 av: Inkanyezi

Nu har jag inte köpt Gevalia på bra länge, men jag tror inte att deras rutiner är annorlunda än andra kaffebryggeriers. På paketet brukar det finnas ett batchnummmer, som för bryggaren talar om precis när det kaffet bryggdes, vilken sats det handlar om.

Min gissning är att det kan vara väldigt gammalt kaffe du har fått tag på.

Anmäl
2015-10-25 12:26 #5 av: Jalking

Bäst-före-datum i augusti nästa år. Men det kan ju ha varit någon tillfällig miss i produktionen eller en dålig leverans från någon odling som har slunkit igenom kontrollerna.
Alla uppgifter på paketet finns med i mitt meddelande till Gevalia, så de ska nog kunna spåra paketets tillverkning.

Anmäl
2015-10-25 12:28 #6 av: tlover

Enligt han som har rosteriet i stan så påverkar luftfuktigheten kaffesmaken jättemycket, var det ovanligt fuktig el torr luft då du bryggde kaffet kanske?

Även om jag tror det är en dålig rostnings omgång

Vad vill du ha för månadstema nästa månad?
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2015-11-04 12:28 #7 av: Jalking

Gevalia tog mitt klagomail seriöst. Jag har blivit kompenserad för det dåliga paketet med en check som jag kan köpa valfria Gevaliaprodukter med.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.