Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 15052 ggr
Honestyisdead
2011-11-18 17:15

Nyårsmat för många?

Jag och min väninna och hennes bror ska ordna Nyårsfesten i år. Kanske blir det i en lokal, och det brukar vara en spis med vanlig ugn i lokalerna häromkring. Annars kommer den bli hemma hos min väninna. Alltså är vi begränsade.

Antal tros bli 15-20 personer och alla kommer få betala en summa för mat och dryck till maten.

Nu behöver jag tips på mat som är enkel att göra och som inte kostar skjortan, men som ändå känns lite lyxig. Några ideér? Glad

Annons:
ettlitetalias
2011-11-18 18:53
#1

Pajer! Kan man ju göra så att de ser mycket lyxigare ut än vad de är, och så blir de fin plockmat sen när man är fyllehungrig också Tungan ute

Annars så… Kyckling i ugn (typ sweet chilli sås, creme fraich eller vad man nu tycker är gott) med rotsaker. Bara slänga in i ugnen och vänta på att det blir klart.

Eller kanske lax-cheesecake om man känner för att ha något som man kan förbereda innan?

Honestyisdead
2011-11-18 19:00
#2

Tack för dina tips!
MEn jag är tveksam till kyckling eftersom vi bara har en vanlig ugn, alltså får det inte plats vidare mycket i den :P Och kyckling tar lång tid.

Paj skriver jag upp. Fisk är vi tveksamma till eftersom vi vet att en del som kommer inte äter det av olika anledningar. Men skriver upp ifall vi väljer att ha olika rätter :)

ettlitetalias
2011-11-18 19:07
#3

Ahh, ja det blir ju lite mer än om man bara är en familj, det tänkte jag inte på Tungan ute

Lövbiff är ju annars snabbt och lätt också, bara fräsa på och sen stapla i ugnen så de håller sig varma.

Eller kanske bakpotatis med olika röror, sparris, sallad och lite andra grönsaksplock? Där kan man ju blanda hejvilt och göra många olika sorter Glad

DesK
2011-11-18 19:19
#4

Varför inte göra typ tjälknöl i förväg! Antingen helt vanlig tjälknöl eller så gör du örtagårdsstek, det vill säga du steker köttet i ugnen och marinerar det efteråt och på serveringsdagen skivar du upp det tunnt och serverar med diverse goda tillbehör. En god laxpaté kan också funka vid sånna här tillfällen. Ni delar alltså upp och förbereder en hel del hemma i er egna kök, på så sätt blir arbetsinsatsen minimal på själva festdagen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2011-11-18 19:53
#5

#4 Bra ide! *skriver*

[Mairah]
2011-11-18 19:56
#6

Köp färdig potatissallad och rostbiff Glad

Hemmagjord potatisgratäng är också gott till rostbiff eller kallskuren kassler.

Annons:
Honestyisdead
2011-11-18 20:32
#7

#6 Nja, att köpa färdigmat känns ju inte speciellt lyxigt Flört

Vi pratade om kassler och potatisgratäng, men vi kände att det inte var lyxigt nog. Rostbiff har vi också pratat om, och eftersom kött krymper lite i ugnen så behövs minst 4 kilo.

Tack för tipsen Glad

[Tassy]
2011-11-19 00:22
#8

porterstek! Glad

Anterrabae
2011-11-21 23:52
#9

Potatisgratäng och citronmarinerad fläskfie. eller kottlettrad utan ben eller karre eller vilket kött man nu gillar. Till detta receptet är griskött bäst. (även prisvärt)

Man helsteker köttet, och sen lägger man det i en timjan-citron-vitlöksmarinad typ så den får stå och dra. Görs med fördel innan den äts.

Om denna är intressant så kan jag fixa fram det exakta receptet som jag inte har i skallen just nu.

Till serveras en blandad grönsallad och en vitkålssallad, krtddad med vitlök och balsamvinäger, bla.

Så tänkte jag! Annars är ju buffé ganska klockrent, mycket går att göra innan, och man kan servera både fisk och kött och vegetariskt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2011-11-22 00:33
#10

#9 Det lät gott! Tar gärna receptet så jag kan presentera det för de andra :)

Anterrabae
2011-11-22 15:18
#11

Ska fixa. Får vänta till mamma kommer hem bara, det är hon som sitter på skatten Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

SaraC
2011-11-26 02:05
#12

Detta recept har vi gjort massor av gånger, så gott! Det är för 8-10 personer, men vi har halverat och grejat lite olika beroende på hur många vi har varit som har ätit. Oftast späder vi på mer med fajitakryddan, då vi gillar lite smak och drag i maten, en matsked per filé är lite snålt tycker jag men smaken är som baken som bekant. När det inte går att grilla ute, grillar vi i varmluftsugnens grilläge (går även bra att bara ställa in dem i vanlig ugn).

Grillad fläskfilé med cajun-feeling

8-10 portioner

  • 3 fläskfiléer (1 1/2- 2 kilo)
  • 3 matskedar fajitakrydda (1 påse à 30 gram)
  • 1 lime
  • 2 deciliter rökig barbeque –sås
  • 1 stekpåse

Sätt ugnen på 175°C. Putsa och skär bort hinnorna från fläskfiléerna. Gnid in dem med fajitakrydda.

Lägg filéerna i en stekpåse. Rör ihop pressad limejuice och barbeque-sås och häll det i påsen. "Massera" försiktigt in såsen i fläskfiléerna.

Förslut stekpåsen enligt anvisning. Låt gärna marinera i kylskåpet över natten.

Lägg stekpåsen på mellersta falsen och ugnsstek i cirka 25 minuter. Ta ut och låt svalna något. Lägg stekpåsen på ett fat och förvara i kylen.

Ta ut fläskfiléerna ur påsen vid serveringstillfället och värm dem runt om på grillen cirka 10 minuter eller tills de fått vacker grillyta.

Skiva upp köttet i generösa skivor och servera med till exempel chimichurri, och potatisklyftor.

Chimmichurri

4 portioner

  • 2 vitlöksklyftor
  • En halv röd spansk peppar (smaka på den innan, är den mild kan du öka mängden)
  • 1 kruka färsk oregano
  • 2 matskedar god rödvinsvinäger
  • 1 deciliter god olivolja
  • Salt
  • Peppar
  • 1 tesked socker

Hacka vitlöken mycket fint eller pressa den med en vitlökspress. Kärna ur pepparn och hacka den fint. Hacka oreganon fint.

Blanda allt i en skål och slå över olivolja, rödvinsvinäger och socker. Rör runt noga och smaka slutligen av med salt och svartpeppar.

Kan förvaras i lufttät burk i kylskåp i en dryg vecka.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Honestyisdead
2011-11-26 15:01
#13

#12 Tack för ännu ett bra recept!!

Annons:
[Aquelegia]
2011-11-27 01:32
#14

Det låter verkligen inte spännande men vi hade 15 personer på nyårsfest förra året och jag lagade storkok av en korvsoppa som heter "Soljanka"
Skrev på inbjudan att jag skulle bjuda på mat, när folk sedan ville äta blev de nästan lite sura för ingen visste vad det var och det låter så otroligt - snålt med korvsoppa. Kan ju säga att det blev stor succé har fått öronen tjatade fulla med att jag MÅSTE göra det i år igen!
Inga problem säger jag som ätit denna soppan som nyårsmat sedan jag föddes.

Just det receptet som min mor lärt mig vet jag inte vart det kommer ifrån och hittar det inte på internet.
Den innehåller 80% korv, tomatkross, paprikasallad, inlagd gurka+vattnet, lök, paprikapulver, svartpeppar, salt, passerade tomater.
Serveras med citronklyftor, gräddfil och något gott bröd såsom, surdegsbröd, lantbröd eller ciabatta.

Kan det inte bli nyår snart <3

Honestyisdead
2011-11-27 01:44
#15

#14 Jag hade inte haft nått emot korvsoppa, men jag känner de andra och de kommer säga nej.

Men dela gärna med dig av receptet ändå så man kan testa det en annan dag Glad

[Aquelegia]
2011-11-27 01:50
#16

Jag trodde faktiskt också några skulle tacka nej, kom ihåg att det var några vegetarianer så med sojakorv blev det för dom. Ja receptet, det är ett sådant som sitter i fingertopparna men kan måtta nästa gång jag lagar (blir ju bara en gång om året) Glad

Honestyisdead
2011-11-27 01:56
#17

#16 Syftade på de två som jag ordnar festen med alltså. De kommer inte vilja att vi gör soppa Glad

Ja orkar/vill du så kan du ju försöka skriva ned receptet nästa gång Glad

[Aquelegia]
2011-11-27 02:02
#18

#17 Förstår jag mycket väl Glad
Hittade för övrigt ett snarlikt recept tillslut!
Har dock inte köttbuljong, lagerblad eller bacon i min soppa utan vatten, tomatkross och passerade tomater. Ser man till att det är riktigt kötthaltig korv (helst tysk) så löser sig den fylliga köttsmaken av sig självtGlad Här har du i alla fall ett bra recept att utgå ifrån:
Soljanka

Honestyisdead
2011-11-27 02:03
#19

Tack ska du ha Glad

fridaas
2011-11-27 09:51
#20

Grekisk pyttipanna kanske?
10-20 potatisar
1.5 kilo fläskfilé/kycklingfilé
0.5 flaska kalvfond
3 paprikor, färg spelar ingen roll
3 paket fetaost
1 burk kärnfria oliver
10 tomater
Olja
Salt
peppar
Paprikapulver
Timjan
Färsk vitlök
Crème fraiche
Fransk dressingmix
Starta ugnen på 225grader, klyfta potatisen, vi brukar ha kvar skalet på. Lägg potatisen i en oljad plåt, salta och peppra, pressa över 2 vitlöksklyftor. In med potatisen i ugnen i 30 minuter i mitten. Rör om då och då. Skär köttet i mindre bitar och stek tillsammans med salt och peppar. Koka en halv flaska kalvfond tillsammans med 3 matskedar paprikapulver, häll sedan över det på köttet. Skär paprika och tomaterna i stora tärningar (en tomat blir 8 tärningar). Dela oliverna på mitten. När potatisen varit i ugnen i 30 minuter tar man ut dem och häller över köttet med fonden, paprikorna, tomater och oliver, rör om, smula över fetaost eller skär den i tärningar, krydda sedan med timjan och ställ in i ugnen i ytterligare 15 minuter. Ta en stor burk crème fraiche och blanda den tillsammans med en tre-pack fransk dressingmix, pressa i vitlök, rör om. Kan både serveras varm eller kall, till pyttipannan föredrar jag den kall..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
[Mairah]
2011-11-27 17:08
#21

Här fanns många fina recept att ta vara på Glad

Anterrabae
2011-11-27 20:30
#22

Nu har jag fått "receptet" på citron- och timjan- fläskfilén.

3kg fläskfile putsas och brynes hel i stekpanna. Lägges okryddad i en ugnsfast form och stek i ungen på 175-180 grader i en halvtimma tills den är rosa, ca 72-73 grader.

Under tiden kokar du saltalgen som köttet ska ligga i.
1 liter vatten kokas med
2 deciliter salt
2 teskedar socker
Färsk timjan
Massa vitlök

När lagen kokas ihop ska det dofta rejält av både vitlök och timjan.

När köttet är klart låter man det svalna något, och detsamma gäller för lagen. Häll på lagen över köttet och låt det dra /marinera i två-tre dagar.

Ett tag innan servering, skiva upp köttet och häll över ganska mycket olivolja och citroncezt. Låt köttet stå och goa till sig. Servera rumstempererat

Servera med potatisgratäng och stor blandad sallad. Rött vin ett lättare rött, rosé eller vitt som passar till kött.

Jag tycker detta är suveränt gott, men ganska speciellt. Påminner lite om tjälknöl, eller marinerad stek /rostbiff.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2011-11-27 20:44
#23

Tack för receptet!!

Anterrabae
2011-11-27 21:33
#24

Varsågod! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
2011-11-28 12:04
#25

# 22 Det där ska jag med prova! Smaskigt gott Glad

[Aquelegia]
2011-11-28 12:09
#26

#22 Inte bara jag som blev grymt sugen på receptet alltså. Supersmidigt ju! Ska lätt bjuda svärföräldrarna på det, de äter mängder med fläskfilé så skall bli spännande att ge dem en ny smakupplevelse Glad Det riktigt vattnas i munnen Tungan ute

Anterrabae
2011-11-28 22:23
#27

Ja den är sjukt god, jag funderar på att marinera tofu med denna lag, Borde blir hur gott som helst.

Sen tänkte jag även göra en kalkonfile med denna smaksättning, och ha som pålägg till familjen

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Sophey
2011-11-30 13:09
#28

Jag ar sa lat att jag bara skulle gora massvis av hemmagjord rostbiff efter Dessans recept och massvis av hemmagjord potatissallad och vanlig sallad och baguetter och olika sallader och ostar och annat enkelt.

Medarbetare på matlust

Anterrabae
2011-12-02 22:24
#29

Jag tänkte på en sak gällande receptet i 22. Vi testade detta härom dagen med kalkonfile, och då räckte ett dygn i saltlagen gott och väl. Tofun jag testade med behövde ännu kortare tid. Smaka av så den inte blir oätlig!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: