Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 8588 ggr
[TrevorS]
2011-09-12 11:28

Pumpagratäng - som adrig förr! - Recept

Ingredienser:
500 gram pumpa
2 liter vatten
1 grönsaksbuljong
3 vitlöksklyfta
3 deciliter creme fraiche
3 deciliter grädde
200 gram ost
salt
svartpeppar

Gör så här:
Rör ihop creme fraiche och grädde med hälften av osten, svartpeppar, pressad vitlök och lite salt. Skala och skiva pumpan till 1/2 centimeters skivor, koka dem tills de börjar bli mjuka tillsammans med en grönsaksbuljong. Häll av och låt svalna något, lägg upp dem i en ugnsform, häll på gräddblandningen jämt över. Lägg på resten av osten. Grädda i 150°C i 60-75 minuter. Är man orolig att den ska brännas kan man lägga över aluminiumfolie för ugn över formen.

TIPS! Tål man inte mjölkprodukter kan man utesluta osten helt, grädden kan ersättas med soja- eller havregrädde, creme fraiche ersätts med creamy spread eller också soja- eller havregrädde med 1 matsked potatismjöl /majsstärkelse /fiberhusk.

Serveras till:
Till färsrätter, rekomenderas öl som dryck eller bubbelvatten. Skrattande

Annons:
DesK
2011-09-12 12:12
#1

Härligt med bra pumparecept i dessa pumpatider Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
2011-09-12 17:40
#2

Jag har aldrig ätit pumpa eller någonting med pumpa i sig. Hur smakar det?

Medarbetare på matlust

[TrevorS]
2011-09-12 19:57
#3

Svårt att förklara hur pumpa smakar. Kan rekommendera att smaka på en vanlig pumpa, dock smakar den inte riktigt som pumpa när den är klar.

MaMaMade
2011-09-12 21:07
#4

Jag tycker att det smakar lite åt sötpotatis. Lite för sött att ha enbart i gratäng men jag brukar blanda 50/50 o använder gärna en salt ost - det blir namnam det!

I år har jag tyvärr haft missväxt. Av 4 vintersquasplantor har jag fått *1* frukt!  De stannade av då början av sommaren var så kall. Rynkar på näsan

Anterrabae
2011-09-12 22:30
#5

Åh, vad bra med pumparecept. Jag håller just på att utforska pumavärlden.. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-09-13 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

en variant med lite potatis i också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
2011-09-14 10:36
#7

#4. Om man kokar pumpan blir den inte lika söt, så beror det lite på vilken pumpa man använder också, alla har inte en söt smak. Skrattande (är tyvärr dålig på namn, men alla går att göra gratäng på)

#5,6, ser smarrigt ut. Skrattande

Anterrabae
2011-09-14 18:33
#8

Butternutten är alltid söt Flört men hur god som helst!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: