Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3562 ggr
[Aquelegia]
9/9/11, 1:51 AM

Studentmat

Underbara studentmaten. När jag bodde på internat fick jag långa blickar när det var matdags. Klasskamraterna frågade ofta hur jag hade råd.
1000kr till frukost, lunch, middag och kvällsmat i månaden fick jag.
För att kunna laga ordentlig mat storhandlades det efter annonsvaror, reavaror och storpack. Dock i slutet av månaden fick det ju alltid bli ihopskrap efter vad som fanns kvar i kyl och frys. Det är då fantasin fick hoppa in och fantastiskt udda rätter kom till!

Hur gjorde du som student för att få ihop ekonomin? Vad minns du för maträtter? Äter du dem än idag ? Vad har du för råd och tips till studenter?

Annons:
[Aquelegia]
9/9/11, 1:57 AM
#1

Mina råd är hålla sig till 10 kronorsartiklar så mycket som möjligt. Då får man ju 10 varor för en hundring. 10 kronorsvaror eller under jag minns:

5 kronors bröd
Hotdog paket à 5 stycken korvar
Eldorado Margarin
Korvbröd
Willys /Eldorado frysta grönsaker
Sweet chilisås
Annonsvara Wookgrönsaker med sås (räckte till 3 portioner bara att ha nudlar till)
5 kronors eldorachips med dip. Köptes chips fick det ersätta måltid annars hade jag inte råd.
Spaghetti
Broccoli att göra pastasås på.

Halva priset lådan fyndades det i dagligen. Jag höll koll på utgångsdatum på ost/kött/pålägg för 2 dagar innan hamnade de i "realådan" då slog jag till! Portionsförpackade och fryste in!

[aammE]
9/9/11, 3:46 PM
#2

Vi spenderar nog 3000 kronor i månaden på mat eftersom att jag är helt anti hel-/havlfabrikat så vi äter en hel del husmanskost. Glad Kalops, köttbullar, färska grönsaker, kyckling och ris och så vidare.

Martin
9/9/11, 4:48 PM
#3

Hade väl förvisso mer än tusenlappen i matkonto, men pytt i panna är faktiskt gott och kan göras i "storkok". Lite morötter, potatis och sedan om man hittar billig skinka eller kassler - vill man lyxa kan man hacka ner lite chorizo eller liknande.

Grönsaksköp på torg, ofta bra kvalitet och billigare än på ICA/Willys.

Storpack framför många små förpackningar. Det blir billigare!

Gå ihopa flera stycken om att laga mat ihop, dels blir det trevligare att ha någon att äta med och dels blir det billigare ju fler man är som delar på inköpen.

Frukosten var ofta havregrynsgröt i micron, billigt och ändå stabil start på dagen.

mvh Martin

DesK
9/9/11, 9:02 PM
#4

Studentmat kan vara bra tips till alla med en tajt budget! Glad I studentkokboken finns en hel del bra tips. Mina tips är att göra storkok av billiga styckningsdelar. Den gamla hederliga Tyska rätten grislägg med surkål (Eisbein mit Sauerkraut) är underbart god och mättande, att blanda ut köttfärsen med morötter är en mer Svensk variant. Ägg är billig och bra mat som kan varieras på många vis!

#2 Välkommen in i klubben "Vi som vägrar hel- och halvfabrikat!" Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
9/9/11, 11:47 PM
#5

min mat förändrades ingenting under studidetiden, jag valde bort alla partyn och all sprit Flört

pyromanen
9/10/11, 9:52 AM
#6

Jag åt gröt varje morgon.

Åt mycket "rica & dhal" alltså ris med linsröra. kan varieras i det oändliga med olika kryddning och olika grönsaker.

Mycket vitkål o morötter på vintern.

Burkmusslor.  Bodde i Danmark då och det fanns små musslor i burk för 3.90 kronor burken. Jättegoda (nu blev jag sugen Skrattande)

På ett studentboende där jag bodde hade vi gemensam middag alla vardagskvällar och gemensamt rågbröd. Vi turades om att laga och det var jättetrevligt, blev varierat o gott och lättare att hålla nere priset. Vi hade regeln att det aldrig fick bli mer än 20 kronor/ person och helst mindre. Priset räknades ut vaje dag och man fick lägga de 8, 12 eller 17 kronor kontant och direkt.(sen spelade vi tärning om vem som skulle ta disken)  Man blev populär när man hade lyckats göra det riktigt billigt och gott.  Surdegsrågbröd bakades åt alla 8 på korridoren, också enligt turordning. Det fanns därmed alltid färskt billigt och gott bröd. Man fick äta så mycket bröd man ville, ingredienserna var billiga.

Annons:
[TrevorS]
9/10/11, 9:09 PM
#7

Åt mycket linser, linsbiffar, linsfärssås, linsbullar, linssoppa. Bakade bröd själv, köpte storpack med pasta, groddade mycket (billigare än att köpa vissa grönsaker). Gjorde till exempel hemmagjord havremjölk, kan bli 1 liter för bara några ören, alltså långt under en halv krona. Skrattande

ettlitetalias
9/11/11, 3:53 PM
#8

Köper bara nedsatt kött med kort datum och fryser. Handlar bara bröd som det är erbjudande på (och fryser in om det är mer än vad som kommer ätas upp inom några dagar). Köper så mycket jag kan med nedsatt pris p.g.a. datum eller trasig förpackning. Grönsaker efter säsong. Konserver på överskottsbolag och liknande.

Och det viktigaste: matsedel och planering! Storkok och matlådor!

Upp till toppen
Annons: